Menu

Radeloze vader, ‘ik mag mijn kinderen niet meer zien’

8 reacties
ik mag mijn kinderen niet meer zien

In onze gratis vragenrubriek kwam een mail binnen van een radeloze vader die zijn kinderen al jaren niet meer mag zien en die overweegt weer een procedure te starten.

Gezinstherapeut Nellie Timmermans geeft antwoord:

Ik lees een triest verhaal, waarbij het erop lijkt dat er fouten zijn gemaakt, dingen zijn aangenomen die (in elk geval volgens u) niet kloppen. Heel treurig voor u, heel treurig voor de kinderen.  Ik begrijp dat u de oudste 2 kinderen niet meer mag zien, blijkbaar, en de reden daarvan wordt mij niet echt duidelijk.

Ik kan me voorstellen dat dit ondraaglijk moet zijn, zeker omdat u het gevoel heeft dat er nauwelijks naar u geluisterd wordt. Het is inderdaad niet erg veel, een gesprek van een uur. Waarschijnlijk zijn (zo denk ik het) de oude gegevens meegenomen en daar is misschien een negatief beeld van u geschetst.  En ik begrijp heel goed, dat als je zo boos bent, je soms ook verkeerd (boos) reageert, waardoor het beeld dat ze van u hebben ook niet positief wordt bijgesteld.

Gehoord willen worden

In het laatse gesprek van de kinderbescherming heeft u de betrokkene na 10 min. buiten gezet. Ik begrijp best dat u niet langer wilde luisteren naar een verhaal wat volgens u eenzijdig was en niet klopte. En dat u hem/haar buiten zette. Het was misschien beter geweest als u wél rustig had blijven luisteren, maar ik begrijp best dat dit voor u niet te doen was. De ellende is echter, dat men op grond van dit soort gedragingen soms conclusies trekt (“zie je wel, vader wil niet luisteren”) terwijl u eigenlijk gehoord wilt worden. En dan beland je in een negatieve spiraal, die eigenlijk al een hele tijd steeds negatiever werd.

Wat kan een nieuwe procedure opleveren

Ik vrees dat u dus ook weinig zult bereiken met weer een advocaat opzoeken, ook al begrijp ik dat u dit voor uw gevoel moet doen. Maar het kost u waarschijnlijk weer veel geld,en misschien ook nog uw gezondheid en uw huidige relatie. Sowieso gaat dit hele gedonder weer een hele tijd duren en al die tijd verandert er niks. Misschien ben je wel een jaar of langer bezig voor er een zitting komt. En waarom zou de uitkomst zo veel beter zijn (zeker nu de kinderen al zo lang geen contact meer hebben….).

Misschien beter te laten rusten

Misschien is het beter dat u de zaak laat rusten want over enkele jaren zijn de kinderen 18 jaar. Ik weet niet hoeveel ze beïnvloed zijn door moeder (en misschien anderen) dus ik veronderstel echt niet dat ze heel snel bij u op de stoep zullen staan. Maar ik weet het niet, misschien kennen ze u heel goed en weten ze dat u een goede vader bent en dat zij slachtoffer zijn geworden van allerlei de misverstanden en de “vechtscheiding”.  Uiteindelijk kunt u de kinderen ook niet dwingen als zij zelf niet willen. En misschien werkt die dwang juist wel tégen u, vinden ze het vervelend dat u om hen vecht. Ook al is uw bedoeling mogelijk nog zo goed.

Rust voor de kinderen

Ik denk dat het voor de kinderen soms gemakkelijker is om bij een ouder te wonen en de andere ouder niet te zien, omdat het hen soms rust kan geven. Want al dat geruzie daar slapen ze slecht van en kan ook negatieve invloed hebben op bv. schoolprestaties. Het kan ook zijn dat uw afwezigheid hen bezig houdt, dat ze u missen en dat dit een negatieve invloed heeft. Maar als ze ouder worden zullen ze dan vrij gemakkelijk met u contact opnemen. En juist door dat getouwtrek kan het zijn, dat het vertrouwen in u en uw huidige gezin geschaad wordt.  

Misschien durven ze geen contact op te nemen, misschien hebben ze medelijden met hun moeder (want u zegt ergens dat deze iets zou mankeren?). Misschien willen ze rust. Misschien willen ze later wel contact en dan komt dat nog wel eens goed.

Als ze wél contact willen

Ik wil u echter dringend adviseren ALS DAT OOIT GEBEURT ga dan beslist niet negatief over moeder praten. U zegt dat u niet boos op haar bent vanwege haar ziekte/kwaal. En zeg ook niet dat ze wel eerder contact hadden moeten opnemen. Geniet dan gewoon van het feit dat ze er zijn. Ik hoop echt dat dit goed komt. 

Ik weet niet wat ze bedoelen met dat u geen begeleiding accepteert. Misschien moet u dat juist wél doen. En dan niet de strijd blijven voeren, maar gewoon positief meewerken. Maar mogelijk is dat voor u teveel gevraagd en waarschijnlijk gaat dat niet meer zoveel helpen voor deze korte periode , maar als het echt goed zit tussen u en de jongens dan zou het nog best eens goed kunnen komen zonder dat u nu weer een nieuw gevecht aan gaat.

Natuurlijk lees ik het verhaal maar, en weet ik nooit 100% zeker dat ik u goed adviseer, maar ik denk toch echt dat dit het beste advies is wat ik u geven kan. 

Nellie Timmermans

Lees ook de andere blogs van Nellie.

REACTIES

Fien - 5 aug 2020

Dat gevoel niet gehoord te worden door jeugdzorg, keer op keer vertellen ze je hetzelfde protocolaire riedeltje zover te zien welk machteloos gevoel je hebt. Je wordt tot waanzin gedreven en als je dan inderdaad boos wordt, dan zeggen ze" zie je wel". Een goede hulpverlener zou eerst es stil staan bij wat het voor jou betekent. Als mens, als ouder. Eerst erkenning en van daaruit kijken. Maar dat laat het protocol niet toe

Anja - 5 aug 2020

Eenmaal het zwarte schaap altijd het zwarte schaap bij zowel de jeugdzorg als rechtbank. Bij alles wat je opnieuw probeert word alles zo van de tafel geveegt je bent gewoon kansloos. Een crimineel heeft nog meer rechten hier in Nederland. Het gebeurd bij zowel vaders als moeders. Ik heb soort gelijk meegemaakt en zie ze ook niet meer. De leugenachtige kant geloven ze en gaan ze keer op keer mee in zee. Jeugdzorg zorgt er juist voor dat de jeugd leert van leugens en bedrog en houdt kinderen doordat ze bakken met geld krijgen juist in het visuele cirkeltje van problemen. En wij in de maatschappij maar zeggen tegen elkaar hoe kan het nou toch dat de jeugd van tegenwoordig zo is? Krijgen ze geen opvoeding? KLOPT opvoeding vd verkeerde of jeugdzorg. Dat soort krijgt een totaal verkeerde scholing in het werk wat zij doen. Jeugdzorg en de opleiding hier naar toe moet op de schop direct. En er moet meer met waarheidsbevinding gewerkt worden. Dit wordt ook teveel van tafel geveegt.

Mw. Bouwes-Barth - 5 aug 2020

Ik geloof niet dat mevrouw Timmermans beseft wat ouderverstoting is, dat dit (kinder- en ex-partner)mishandeling is (en dus strafbaar) en dat instanties als Jeugdzorg hieraan meewerken, het in stand houden en zelfs in de hand werken. Wat een ongelooflijk domme reactie van Mw. Timmermans.

rik - 5 aug 2020

Wat een schandalig FOUT artikel! Ongelooflijk met alle SAP (Alienation Syndrome) overal met alle bewijzen dat ouderverstoting onbeschrijfelijke en BLIJVENDE schade en verstoting veroorzaakt. Op 18 jaar gebeurt er helemaal NIETS anders met verstote kinderen, ze blijven de CRIMINELE en nog steeds niet in de gevangenis zittende verstotende ouder's KUL-verhalen geloven. Die zijn heel HARDHANDIG in hun hersenen en GEHEUGEN gegriefd en gebeiteld. Levenslang voor verstotende ouders, het is één van de meest ernstige (en ook nog eens moedwillige) delicten die er op deze aarde bestaan....

nikkie - 5 aug 2020

Ik vind het ook geen therapeutwaardig antwoord van Nellie Timmermans. Als je in je antwoorden woorden als " waarschijnlijk, misschien, ik weet niet wat ze bedoelen "ed gebruikt en daar een advies op baseert had je als therapeut niet dit antwoord moeten geven maar eerlijk zeggen dat deze materie te moeilijk, te groot is om als gezinstherapeut in te helpen. Als therapeut zou je toch je eigen grenzen moeten kennen.

Evert van der Weide - 6 aug 2020

Ik heb ervaring met agressie als dwingelandij en met agressie uit wanhoop. Bij deze laatste uiting geeft een luisterend oor heling en is communicatie bevrijdend. Opend deuren.

Nellie Timmermans - 6 aug 2020

Ik ben het ermee eens dat het kindermishandeling is, dat het niet zou mogen bestaan, ik ben het er ook mee eens dat in sommige gevallen door de hulpverlening fouten worden gemaakt, en ook lang niet altijd goed wordt geluisterd, men misschien soms bevooroordeeld is. Ik gun ieder kind zijn BEIDE ouders en ik gun ook iedere ouder zijn/haar kind. Het zou het beste zijn voor iedereen. Ik heb vaker te maken gehad met ouderverstoting, en ik zou willen dat het eenvoudig op te lossen was. Meestal is dat niet zo. In dit geval heb ik DIT advies gegeven, in sommige andere gevallen zou ik een ander advies geven. Bij ouderverstoting zijn er alleen verliezers, en zelfs als je als verstoten ouder alsnog zou winnen (het kind terugwinnen op de andere ouder) dan is het kind nog steeds een grote verliezer. Kortom: je mag kritiek hebben, je mag ook boos zijn dat ik niet schrijf wat je wilt lezen. Maar het is geen ALGEMEEN advies en ik zou misschien in jullie gevallen een heel ander advies geven, misschien ook niet. Ik probeer wel altijd te blijven luisteren en eerlijk te reageren, zoals je nu ook ziet.

Profielfoto van Eline Stap

Eline Stap - 6 aug 2020

Mooie reactie, Nellie.

REAGEER OP DEZE BLOG

Laat ook van je horen!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


× acht = 56




Veel gelezen blogs

Scheiden en nu? Je scheiding aanvragen, hoe doe je dat? Alles wat je wilt weten over alimentatie na je scheiding Partneralimentatie gaat van twaalf naar vijf jaar Alles over partneralimentatie Alles over kinderalimentatie Kinderalimentatie en de nieuwe partner; hier moet je op letten! Alimentatie berekenen 13 tips voor gescheiden ouders 5 super tips voor het opstellen van het ouderschapsplan Co ouderschap, wat houdt dat precies in? Rechten van vader bij de omgangsregeling Toestemmingsformulier om te reizen met kind na scheiding Echtscheiding en hechting bij baby’s en peuters Verwerking van je scheiding Zo heb ik de eenzaamheid na de scheiding overwonnen Wat is een vechtscheiding nou eigenlijk? Wanneer mag ik weer moeder zijn? Frances blogt over ouderverstoting Narcisme in je relatie: herken de 3 fases Gaslighting en narcisme. Hoe ga je daar het beste mee om? Wat doet een mediator nou eigenlijk? Rechten van het kind (12-18 jaar) bij de scheiding

Vlog

Roos is een aantal jaar geleden gescheiden. Ze heeft na de scheiding lang in de overlevingsstand gezeten maar ze is nu zo ver dat ze weer echt kan genieten. Wil jij dat ook? Kijk haar vlog en laat je door Roos inspireren om stappen te zetten.   Wil je meer vlogs zien van Roos?   Lees verder > overlevingsstand
Hoi, ik ben Annelies Hulsker en ik nodig je uit om lid te worden van onze Community om in contact te komen met andere ervarensdeskundigen.
Hoi, ik ben Elske Damen, wij willen je helpen om de periode tijdens en na je scheiding net wat makkelijker te maken, ik wens je veel plezier op deze site.