De administratie is de volgende nieuwe stap.
De vorige keer hebben we een huishoudmanagementsysteem opgezet, waardoor je huishouden in ieder geval weer op rolletjes loopt. Dit is weer een Nieuwe stap in de richting van je nieuwe leven.
Deze keer gaan we de administratie aanpakken. Dit is niet het lievelingsklusje van de meeste mensen, maar wel héél belangrijk om goed bij te houden.
Bedenk maar eens het volgende:
· Krijg je weleens een aanmaning omdat je een rekening niet op tijd betaald hebt?
· Kan je het garantiebewijs niet meer terugvinden, terwijl je hem écht nodig hebt?
· Sta je weleens rood, omdat je eigenlijk niet goed weet wat je uitgaven zijn?
· Je hebt ook een grote kans dat je sommige zaken dubbel verzekerd hebt, waardoor je iedere maand teveel geld betaald (waar je ook hele leuke andere dingen voor had kunnen doen)
· Misschien laat je wel veel geld liggen, doordat je niet weet of je recht hebt op toeslagen.
Daarom is het verstandig om er een keer goed aandacht aan te besteden, zodat je een systeem op kan zetten wat bij jou past.
Hieronder een aantal praktische tips:
· Bewaar je administratie op een makkelijk bereikbare plek. Je moet hem in één handbeweging kunnen pakken, zonder dat je eerst van alles uit de kast moet halen of alles omgooit bij het pakken.
· Maak een vaste administratiedag in de week, of eigenlijk nog beter 2 dagen. Je administratie bijhouden is net zo belangrijk als het poetsen van je tanden (die poets je ook 2x per dag toch?). Zo houd je je financiën gezond!
· Als je een ordner gaat aanmaken, kies dan een map die je er mooi uit vindt zien. Je krijgt hierdoor positieve gevoelens als je de map ziet.
· Maak een indeling in de order, die logisch is voor jou. Waar zou je het de volgende keer zoeken? Dat is de plek om het te bewaren.
· Maak alle post open en sorteer het gelijk:
o Opbergen
o Betalen
o Andere actie ondernemen, bv bellen
o Weggooien
Een andere sortering kan natuurlijk ook, net wat jij handig vindt en bij jou past.
· Hou een huishoudboekje bij; dit kan tegenwoordig veelal digitaal. Maar ook als je geen digitale wizkid bent, kan je in excel gemakkelijk je inkomsten en uitgaven bijhouden.
· Door het overzicht dat je net gecreëerd, kun je gemakkelijk een budget opstellen.
· Hou je vervolgens ook aan dit budget!
Zo weet je zeker, ook al sta je er nu alleen voor, dat je administratie en je financiën op orde blijven. Weer een Nieuwe stap in de goede richting!
REAGEER OP DEZE BLOG