Menu

Indexering alimentatie per 1 januari 2025!

117 reacties
indexering alimentatie 1-1-2021

Indexering alimentatie 2025

Het percentage waarmee bedragen voor levensonderhoud met ingang van 1 januari 2025 wordt verhoogd, is vastgesteld op 6,5%. Een historisch hoog percentage.

Ieder jaar publiceert het ministerie van Rechtsbescherming een percentage van indexering alimentatie per 1 januari. De hoogte van het percentage hangt af van de stijging van de lonen in het afgelopen jaar.

De indexering alimentatie is gepubliceerd in de Staatscourant en zal ook gepubliceerd worden in de landelijke dagbladen.

Het indexeringspercentage is gebaseerd op het loonindexcijfer van het jaar ervoor.

Denk er zelf aan om de partner- en/of kinderalimentatie per januari 2025 met 6,5% te verhogen.

Hieronder vindt je de indexeringspercentages over jaren 2000 t/m 2025:

2025 6,5%

2024 6,2%

2023 3,4%

2022 1,9%

2021 3%

2020 2,5%

2019 2%

2018 1,5%

2017 2,1%

2016 1,3%

2015 0,8%

2014 0,9%

2013 1,7%

2012 1,3%

2011 0,9%

2010 2,3%

2009 3,9%

2008 2,2%

2007 1,8%

2006 0,9%

2005 1,1%

2004 2,5%

2003 3,9%

2002 4,6%

2001 3,3%

2000 2,5%

Indexering alimentatie 2025

Wanneer je gescheiden bent, is de kans aanwezig dat je kinderalimentatie of partneralimentatie ontvang of betaalt. 

Elk jaar, op 1 januari, wordt de hoogte van de alimentatie automatisch verhoogd. Het maakt niet uit of je hier in het convenant afspraken hebt gemaakt, de verhoging is van rechtswege. In november van elk jaar wordt de verhoging vastgesteld ter compensatie van de wijzigingen in de koopkracht. Deze verhoging wordt vastgesteld door Het ministerie voor Rechtsbescherming en gepubliceerd in de Staatscourant stelt deze verhoging vast.

Wanneer je alimentatie betaalt, kan dit onredelijk voelen. Zelfs wanneer je geen salaris verhoging krijgt wordt de alimentatie per 1 januari verhoogd.

Onderling overleg

Je kan in onderling overleg afwijken van de wettelijke indexering. Dit kan vastgelegd zijn in het convenant. Wanneer blijkt dat er onredelijke bedragen uitkomen na de indexering per 1 januari, kun je vragen het convenant aan te passen met behulp van bijvoorbeeld een mediator. Wanneer dit niet lukt kun je een verzoek indienen bij de rechtbank tot verlaging van de alimentatie. Voor het indienen van een dergelijk verzoek heb je de hulp van een advocaat nodig.  

Terugwerkende kracht

De indexering van de alimentatie is met terug werkende kracht op te eisen. De maximale duur hiervan is 5 jaar. Wanneer je dus de alimentatie langer dan 5 jaar niet hebt geïndexeerd, kun je tot 5 jaargelden terug vragen. 

Waarom deze indexering?

De indexering is ter compensatie van de gestegen kosten van levensonderhoud. Doordat er loon- en prijsstijgingen voorkomen, wijzigt de koopkracht. Om ervoor te zorgen dat  het alimentatie bedrag voor jullie beiden redelijk blijft, wijzigt dit bedrag dus jaarlijks. 

Zelf doen!

Het is belangrijk te weten dat deze stijging dus niet automatisch gaat. Je kan ieder jaar lezen op nieuwestap.nl met welk percentage de kinder – en/of partneralimentatie wijzigt. Je zal dit dan door moeten geven aan de alimentatie betaler. 

Verhoging kinderalimentatie 2025

Om te berekenen met welk bedrag de alimentatie wijzigt, kun je terecht op lbio.nl

REACTIES

Wilma Duijn - 8 nov 2016

Gaat mijn ex toch weer niet betalen......sinds de scheiding 2 jaar geleden heeft hij nog geen 1x de indexering willen betalen want: hij betaald al genoeg......

    Erna - 30 nov 2018

    Dat kun je aanvechten. Heb het zelf ook met succes gedaan via deurwaarder. Liep voor 5 achterstallige jaren nog aardig op, het bedrag

    Iris - 17 dec 2018

    Mag ik vragen of dan de kosten van de incasso/ Deurwaarder dan voor de betalingssplichtge is of moet je die dan zelf betalen? Het is toch namelijk de betalingsplichtige die verzuimt, dan mag ik toch ook aannemen dat ook die persoon die extra kosten moet gaan betalen

    Profielfoto van Nieuwe Stap

    Nieuwe Stap - 18 dec 2018

    De kosten voor het innen van alimentatie moet de ex-partner die in gebreke is (ten onrechte niet betaalt) vergoeden. Indien deurwaarderskosten moeten worden gemaakt komen deze eveneens voor rekening van de alimentatieplichtige. De Alimentatiespecialist

    Iris - 18 dec 2018

    Dank u wel voor is snelle reactie. Ik ga het eerst zelf proberen met een brief etc maar als dat niet gaat lukken dan weet ik dat ik zelf geen kosten heb, dat maakt het toch wel wat fijner.

    Mark - 8 feb 2019

    Ik begrijp beide kanten van het verhaal. Moet daar wel bij zeggen dat de alimentatie is bepaald naar netto loon. Betekent alle overuren en toeslagen meegerekend. Helaas vallen die bij vakantie en ziekte weg. Of bij wisseling van baan waar bruto wel gelijk blijft. Verschil is dan al gauw 20% negatief. Bij wet kun je hier niets mee.

    Mario - 4 dec 2020

    ik lees hier hoofdzakelijk reacties van veelal vrouwen met veel wrok, maar ik vraag mij ook wat af, in 2015 is onze uitspraak geweest en ik betaal nu al 5jr, incl de indexering, mn zoon word op 17 febr 2021 18jaar, ik wil doorgaan met betalen tot zn 21e geen probleem, maar, in 2018 is mn moeder gestorven en op haar begrafenis vertelde mn zoon dat hij niet meer kwam, dus ik verloor 2 mensen, de rechter vertelde ooit alimentatie is geen kijk en luistergeld, maar zuur is t wel als je je kind niet ziet, van 2011 tot 2014 was dit namelijk ookal t geval, alleen hield zij hem toen bij me weg, nu vertelde mn zoon onlangs in een apje, want dat gebeurd dan nog wel af en toe, als hij zin heeft, Mamma is getrouwd met dr vriend, wie beschermt nu mijn rechten als vader, nogmaals ik betaal altijd, krijg dr niks voor terug, en mamma trouwt opnieuw, liegt hier over t.o mij, en probeerd mij telkens bij elke mogelijkheid financieel uit te knijpen, ik doe mn plicht en betaal, maar hoe zit t met MIJN rechten hierin?

    Profielfoto van Nieuwe Stap

    Nieuwe Stap - 7 dec 2020

    Wat een vervelende situatie. Heel begrijpelijk dat je hiermee zit. Het is inderdaad zo dat alimentatie geen kijkgeld is. Dus dat je alimentatie betaalt betekent niet dat er automatisch ook omgang is. Daarnaast is de zoon ondertussen ook op een leeftijd dat hij dit zelf mag/kan bepalen. Waar je wel iets mee kan is het feit dat de ex hertrouwd is. Haar nieuwe partner is nu officieel stiefvader en heeft daardoor een eigen onderhoudsplicht. Het inkomen van deze nieuwe partner wordt in een nieuwe alimentatieberekening dus volledig meegenomen. Dit kan flink wat invloed hebben op de hoogte van het bedrag. Al met al heb je hiermee dus een goede reden om de alimentatie te verlagen. Dit kan je doen door het inschakelen van een advocaat. Mocht je hier actie op willen ondernemen, dan is het slim om dat dit jaar nog in gang te zetten. Nu sta je namelijk nog tegenover de moeder in de rechtszaal. Als de zoon straks 18 is, moet hij alles zelf regelen en sta je dus tegenover jouw zoon. Das toch een stuk minder prettig. Als je het prettig vindt kan ik je wel even vrijblijvend laten bellen door een goede advocaat die je hierbij kan helpen. Deze kan dan met je doorspreken hoe dit verder in zijn werk gaat en hoe het kosten- batenplaatje eruit komt te zien. Is dat een idee? Meer informatie over het wijzigen van de alimentatie vind je hier: https://www.alimentatiewijzer.nl/alimentatie-wijziging.html

    Jantine - 25 jan 2019

    Lbio inschakelen kost niks.. tegen party wel

    Natascha - 25 nov 2019

    Lbio inschakelen, dan betaald je ex alle bijkomende kosten

    Sven - 26 nov 2019

    Het is van de zotte, het beetje loonsverhoging wat je krijgt (1,25 procent) ben je dubbel kwijt! Betalen is niet erg, maar het kan niet zo zijn dat alles wat je erbij krijgt in tweevoud weer uit gaat! Verschrikkelijke staat leven we in, bah

    Rob - 13 dec 2019

    Mee eens, mijn inkomen staat al jaren stil, stijgt dus niet. Sterker nog, is i.v.m. ziekte flink lager geworden. Maar wel 2,5% inflatie mogen betalen. Natuurlijk zou ik kunnen proberen het aan te vechten, maar gezien het karakter/gedrag van mijn ex-vrouw, zal dit (weer) leiden tot ruzie en ellende. Mannen zijn echt niet heilig maar vrouwen kunnen er vaak ook wat van en het valt me erg op dat de wetgeving zeker pro-vrouw is in deze materie. Discriminatie en onrecht dus. Ik wens desondanks alle gescheiden vaders en moeders en kinderen! wijsheid en sterkte en een zo gelukkig mogelijk nieuwjaar.

    Henk - 21 dec 2018

    Niet klagen maar actie ondernemen. Waarom 2 jaar wachten? Zo doe je toch ook je kinderen tekort?

    More - 22 dec 2018

    Nou, via de rechter of SLO kunnen ze beslag leggen op z’n salaris. Het is wettelijk verplicht! Zelfs met terugwerkende kracht. Moeite waard om te proberen.

    Katinka - 24 dec 2018

    Ik word zooo beroerd van dit soort berichten. Ik ben de vrouw van zo’n ex die geen indexering betaalt, omdat we inderdaad genoeg, nee teveel betalen. Papa, ik moet een nieuwe laptop, mama heeft geen geld, papa ik moet een nieuwe fiets, mama heeft geen geld. En ga zo maar door. Te beroerd om te werken, altijd in de shit. Kinderen weghouden, maar wel indexering eisen. HeerlijK, dat er dan van die bureautjes bestaan om dat soort vrouwen ook nog te ondersteunen.

    Kim - 12 feb 2019

    Zoooo herkenbaar!! Echt precies dit. Mijn man betaald wel altijd netjes de indexering hoor, we vinden het de discussie niet waard, maar het is wel bizar dat alles in werk wordt gesteld om de even heel denigrerend gezegd 'zielige huismoeder' gratis te ondersteunen bij alles wat ze wilt, zonder dat er gekeken wordt naar wat er werkelijk aan de hand is. In ons geval ook een vader waarbij de kinderen weggehouden worden door de moeder. En die maar gratis procederen, niet werken en irriteren waar mogelijk... frustrerend!

    Dolf van der steeg - 31 okt 2024

    Maatschappij en ook rechtelijke macht en jeugdzorg en kinderbescherming zijn al jaren moeder gericht. Vader is bijna altijd de klos. Bij tegewerken omgangsregeling door vader of moeder moet rechter veel activeren ingrijpen. Helaas doen ze dat niet.

    Jeroen - 2 jan 2019

    Je kunt jezelf beter 'More, more, more' noemen.

    J - 25 jan 2019

    Lbio inschakelen kost niks. Tegen partij wel

    Arnold - 20 feb 2019

    Ik heb eind december gewoon in de agenda staan, om de automatische overboeking aan te passen met de indexering. Geen gedoe en gezeik achteraf. Moet wel zeggen dat die indexering een beetje natte vinger werk is. Wil je echt een eerlijke alimentatieberekening, dan zou er jaarlijks een inkomenstoets moeten plaatsvinden van beide ouders. Het kan maar zo zijn dat mij ex meer is gaan verdienen en ik minder, of zoals in mijn geval al jaren geen CAO verhoging heb gehad, waardoor mijn koopkracht alleen maar achteruit is gegaan. De draagkrachtverdeling klopt dus niet meer met de eerste berekening die is gemaakt ten tijde van de scheiding. Ik doe er zelf niet zo moeilijk over, omdat ik vind dat je gewoon een financiële verantwoordelijkheid hebt naar je kind, maar geef ze de kost waar flink misbruik wordt gemaakt van de situatie, waarbij de ontvanger er wel degelijk leuke dingen van doet en de alimentatieplichtige zich krom betaalt en niet eens meer op vakantie kan. Let wel, het is een bijdrage in de onkosten van je kind en geen zakgeld of spaarpotje voor leuke dingen. Ik zeg niet dat dat overal zo is, maar ik heb vaak genoeg op een verjaardag gezeten waar dergelijke onderwerpen me de nekharen overeind deden staan. Gelukkig niet aan de orde met mijn ex, zij is gelukkig heel redelijk en af en toe spring ik bij wanneer er extra uitgaven nodig zijn voor een buitenlandse schoolreis, nieuwe fiets, laptop ed. Maar we zijn gelukkig ook niet vechtend uit elkaar gegaan, dat scheelt denk ik ook.

    Sophie - 7 mrt 2019

    Ik dacht dat indexering alleen plaatsvond op het bedrag van de partneralimentatie en niet op het bedrag van de kinderalimentatie.

    Pieter - 23 nov 2019

    Daarom begin ik ook niet aan daten. Praat ik nog niet eens over de terminologie van het daten, je hebt bijv. ghosten, haunten, fishing, cushing, weet ik wat nog meer. Laat dat hele daten en die stomme datingsapps maar zitten een ander zal wel gelukkig worden, dat zal wel de bedoeling zijn. Het hele daten is toch alleen maar bedoeld om mij af te wijzen en mij zo gauw mogelijk een langdurig zeer pijnlijk gebroken hart te bezorgen.

    Liesbeth - 2 jan 2020

    Ik laat iedereen vrij in zijn antwoorden maar wil jou toch wel zeggen dat ik het goed van je vindt dat je bij springt als er extra kosten gemaakt moeten worden👍 Top!

    John - 24 jan 2020

    Het is een inderdaad natte vingerwerk en een jaarlijkse alimentatieberekening is een goed idee! Zo ben ik er een paar procent netto op vooruit gegaan de afgelopen jaren maar de ex heeft er tientallen procenten bij gekregen. Zo heeft ze ondertussen met 2,5 dag werken een netto inkomen per maand inclusief alle toeslagen, bonussen en alimentatie van, je gelooft het niet, bijna 2600 euro netto. Een dag meer werken levert een netto achteruitgang op, u raad al hoe mevrouw in het leven staat! Dit kan toch niet de bedoeling zijn beste overheid? Kom eens op voor beide gescheiden personen, vrouw en man.

    Natas - 4 nov 2019

    Ga je naar het lbio en die helpt u mee als u ex niet betaald of verhoogt

    Peter - 28 dec 2019

    Er zijn ook gewoon ex-partners die doen zoals "wettelijk" verplicht en onderling afgesproken is en daarom niet afgeschilderd behoeven te worden als parasiet of wanbetaler. Zeg toch ook niets over de ex-partner die de alimentatie ontvangt?

Sven - 25 nov 2017

Ja ik betaal mijn ex ook een vermogen Wilma maar krijg dat ook niet in mijn salarisbriefje terug. Kortom: ik ga er ook altijd maar verder op achteruit!!! Nog even verder en ik mag me de pestpokke werken en mijn ex zit met uitgestoken handjes en wordt daar meer voor beloond dan ik. Zij gaat op diverse vakanties, uit eten etc waar ik geen geld voor heb!!!

    Wilma - 1 nov 2018

    Hallo Sven, mijn ex denkt ook dat ik een luxe leven heb door mijn hand op te houden voor onze kinderen....maar ik ga gewoon veel beter met mijn geld om dan mijn ex-man. Het geld van de Allimentatie zet ik op een aparte rekening om zo bv het schoolgeld, laptop voor school, sportclubs of een nieuwe fiets of iets dergelijks te kunne betalen.........

    Marjolein - 10 feb 2019

    Wilma, als jij je alimentatie apart kunt zetten, heb je het ook niet nodig. Dus je bent gewoon een geldwolf. Ga werken voor de kost. Geeft veel meer voldoening dan teren op de zak van je ex.

    Papa - 11 feb 2019

    Zozo, een vrouw die een andere vrouw wijst op haar misbruik als Alimentatie ontvangster die zelfs de luxe heeft haar ontvangen alimentatie opzij te zetten ? De wonderen zijn de wereld niet uit ;)

    Pieter - 23 nov 2019

    Zo moet je dat niet zien. Zeggen vrouwen vaak.

    Vivian - 7 jan 2021

    Helemaal met je eens Marjolein!

    paula - 11 jun 2021

    Zo jij zegt precies wat ik denk!

    Rinse - 24 dec 2018

    Precies! Zo zitten wij hier ook! En waar kunnen wij terecht?

Arie - 2 nov 2018

Indexering is normaal maar ik vraag me soms wel af hoe men hier aan de cijfers komt, de salarissen stijgen volgens mij minder. Maar kortom komt het er op neer dat je na de scheiding er allebei op achteruit gaat (als je alleen blijft wonen) omdat de totale kosten (extra huur van een huis met alle verzekering en voorzieningen) een kostenpost blijft voor alle twee. Als je niet zou scheiden en een extra huis of appartement zou huren dan gaat de koopkracht ook achteruit natuurlijk en is er minder financiele ruimte om leuke dingen te doen.

Henk - 4 nov 2018

Fijn, weer meer betalen aan mijn ex. Dat bedrag krijg ik er niet bij. Weer minder om opzij te zetten om ooit een eigen woning te krijgen ipv. in te wonen bij familie met de kids. Terwijl mijn ex een goede woning, leaseauto, dure vakanties heeft.

Misternobody - 5 nov 2018

Belachelijk dat de overheid weer met 2 procent verhoging komt. Mijn salaris stijgt echt niet per jaar met zoveel procent. Ik wordt moe van al die regels rondom de alimentatie. De man is vaak degene die het meest financieel wordt afgerekend bij een scheiding. Ik mis het gelijkheidsbeginsel

    Anoniem - 23 nov 2019

    Gelijkheidsbeginsel. 1. De vrouw heeft altijd gelijk, dat win je nooit. 2. De vrouw heeft wel recht op een rijbewijs en jij als man niet of veel later. 3. De vrouw wil carrière maken en op haar veertigste komt ze erachter ik wil ze toch eigenlijk een kind. 4. De vrouw heeft de man niet nodig was het toch we zijn financieel zelfstandig? 5. De vrouw wil gelijk loon, van mij mag ze, maakt het ook niet meer uit of man of vrouw de functie doet. 6. Vrouwen lees ik op internet kunnen alles veel beter dan mannen, we hebben ze niet nodig. 7. Het is zo leuk om vrouw te zijn, want je hebt veel meer plezier dan met mannen, waarom bestaan ze nog? Ik heb toch zo'n leuke tijd gehad met mijn vriendin, dat moeten we beslist vaker doen. 8. Dat vrouwen opkomen voor vrouwenemancipatie is een recht, het probleem is echter ze willen juist geen gelijkheid, want dat is de vijand voor emancipatie. 9. We bepalen zelf wel of we wel of niet kinderen willen, als man is er nog steeds geen pil die je slikken kan zodat je zakie onvruchtbaar word. Waarom wel voor vrouwen maar niet voor mannen? Wat als het condoom scheurt waarom mag ik als man geen dubbele zekerheid ik als man heb toch ook het recht om te bepalen of ik wel of niet kinderen wil? 10. Vrouwen zijn vaker gelukkiger na een scheiding, mannen eindigen vaker met drank, schulden, zelfmoord, depressie, huisuitzetting, worden zwerver, werkeloos, noem het maar op. 11. Als een vrouw iets wil, gebeurt het hoe dan ook of je nu wil of niet, als een man iets wil gaan zijn plannen de ijskast in. Moet ik nog verder gaan?

Michel - 2 dec 2018

Wat een hoop geklaag! Ik betaal zonder wrok alimentatie. Ja, ik weet dat mijn ex meer zou moeten betalen. Ja, ik weet dat mijn salaris minder hard om hoog gaat. Maar het geld is voor mijn kinderen. En daar heb ik een zorgplicht voor. Zo simpel is het! Komop, grow up! Be a man! (of woman)

    Ingrid - 21 dec 2018

    Mijn complimenten Michel. Zo als jij zijn er maar weinig die zo reageren. Inderdaad zoals je zelf al zegt je hebt een zorgplicht voor je kinderen. Daar doe je toch alles voor. Fijne feestdagen!

    Mark - 31 dec 2019

    Helemaal mee eens Michel. Als ouder laat je je kind toch niet stikken!!! Even voor de duidelijkheid de zorgplicht houdt in mijn beleving niet op na het 21ste levensjaar van je kind. Ik blijf mijn dochter met alles steunen zolang dat nodig is.

Dan - 19 dec 2018

Helemaal met je eens, maar wat nu als het geld niet bij je kinderen terechtkomt en door je ex gebruikt wordt voor haar luxe leven en de kids oude versleten kleren dragen? Ik zit in zo'n situatie. Zelf koop ik maar kleren en schoenen voor de kids zodat ze fatsoenlijk naar school kunnen. Maar begrijp wel dat mensen dan klagen als je extra moet betalen en je ziet dat je kids er niet beter van worden.

    Bryan - 27 jan 2019

    Helemaal mee eens. Ex werkt niet...op de kinderen letten is haar werk, zoals mijn boys zeggen. Naast een verkeerd moraal, geeft ze het geld gewoon uit. Tweedehands schoenen, weer een extra jas, als we er net een hebben aangeschaft....lekker snoepen (niet omdat er iets speciaals is, maar... omdat ze toch geld over heeft?). We hebben co ouderschap, maar ik betaal toch omdat zij ervoor kiest om niet te werken. Daarnaast schaf ik veelal kleding, schoeisel aan om ze maar een beetje toonbaar over straat te laten lopen.

    Papa - 27 jan 2019

    Bryan, je weet dat er genoeg alleenstaande moeders zijn die wel gewoon werken en tegelijk zorgen voor hun kinderen ? Niet elke vrouw gedraagt zich zoals jouw ex. Gelukkig maar .

Marja - 25 dec 2018

Sinds 1 jaar heeft mijn dochter na ruzie met haar pa geen contact meer.hij heeft zijn dochter opnieuw weer aan de kant gegooid . Nu kreeg zij een bericht van school over een examen reis even bij betalen een dikke 380 euro. Maar pa wil niet mee betalen dus kan ze niet mee.ik wordt zo kotsmisselijk van dit gedrag zijn enigste kind hoe kun je

    Peter - 28 dec 2018

    ach ach....Marja toch. Zoals je schrijft lijk je op de verbitterde ex die alle schuld weer bij papa neerlegt. Hoe dun de pannekoek ook is, hij blijft 2 kanten hebben. Heb je wel eens goed gekeken naar jouw kant van deze pannenkoek? Ik weet, het is een aanname van me, maar pas op dat je je dochter niet stuurt in verbale en non-verbale houding (tuuuuuurlijk niet hoor ik je zeggen). Denk na over je eigen rol...(in het verleden, en het heden....in de toekomt kun je die nog veranderen en bijsturen)

    Jeroen - 2 jan 2019

    Zoals Marja zijn er zoveel die gewoon alles opmaken en niet vooruit plannen. Lekker op vakantie gaan en dan bij het begin van het schooljaar weer steen en been klagen over boeken en geo-driehoeken en puntenslijpers die zo duur zijn. Dan een bonnetje van 4 euro van de Action bij je komen declareren. En dat jaar in jaar uit. Geen lerend vermogen en zich lekker willen blijven wentelen in de slachtoffer-rol van de alleenstaande moeder. Het heeft ook wel weer iets zieligs... Maar goed, mijn pijn in mn hart gaat er weer 2pct bovenop. Hoppa!

    Mar - 3 apr 2019

    Hoelang weet U al dat de reis gaat komen? Misschien op voorhand al kunnen sparen. Hoe oud is de dochter?

Bas - 28 dec 2018

Kan iemand mij vertellen waar deze indexering op gebasseerd is? De laatste jaren zijn de kosten van alles hoger geworden, dus besteedbaar inkomen lager, loon niet omhoog maar wel dikke indexering, van 2%.

Stiefmama - 1 jan 2019

Trieste verhalen over exen... maar als je, zoals mijn man, op 1 januari i.p.v. een nieuwjaarswens van je 18 jarige zoon alleen een melding en screenshot krijgt van dat je de alimentatie nog niet hebt betaald... sorry hoor, maar daar lusten de honden ook geen brood van!! Het zijn dus niet alleen de vaders, laat dat wel duidelijk zijn! Hij is al jarenlang stipte alimentatie betaler incl. indexering, ondanks dat mijn man nog maar 1/4de verdiend van wat hij vroeger tijdens het huwelijk met zijn ex had en dat niet eens aan wil vechten!

Jeroen - 2 jan 2019

De 'meest verdienende' wordt in dit land op schandalige wijze als pin-automaat behandeld. Mensen kunnen hier 12 jaar lang de hand ophouden en ondertussen gewoon part-time blijven werken! En dan hupsake, lekker de indexatie er overheen en anders de deurwaarder er op af sturen. Beschamend. En inderdaad als het geld bij moeders op is, moet de geldkraan nog een keer open en wordt er niet geschroomd de kinderen hiervoor in te zetten. 'Papa wil jij ook een keer meebetalen?' 'Nee helaas, ik betaal al een vermogen en wil niet ook nog verantwoordelijk zijn voor de slechte financiële planning van je moeder.' Misselijkmakend. Maar ja, doe je het niet worden je kinderen de dupe en wie krijgt dan ook die rekening nog, juist, de 'meest verdienende'...

    paula - 11 jun 2021

    Heel herkenbaar Jeroen, mijn vriend zit in dezelfde situatie. Vrouwen moeten zich kapot schamen om zo makkelijk hun handje op te houden. Ga werken met je luie reet en wees te trots om je ex leeg te trekken. Emancipatie houdt niet op bij een scheiding, zorg voor je eigen inkomen.

Papa - 2 jan 2019

Valt me elke keer weer op hoe weinig vrouwen reageren op Posts van oa Jeroen die echt aan alle kanten gepakt wordt na een scheiding . Hebben vrouwen dan geen eergevoel ? Willen vrouwen dan echt 12 jaar lang hun hand ophouden en gedacht daar altijd mee weg te komen ? De maatschappij is anders geworden , emancipatie ? Echt niet . En ja er zijn ook vrouwen die partner alimentatie betalen , maar die zijn helaas op 1 hand te tellen vaak .

    Corina - 2 jan 2019

    Ik ben zo’n vrouw die ogenschijnlijk “de hand ophoud”, en dat inderdaad 12 jaar lang....maar daar zit een verhaal aan vast. Dit is namelijk in goed overleg met mijn ex partner. Ik heb namelijk jarenlang parttime gewerkt zodat hij zijn universitaire studie af kon maken (als extra info....ik had mijn HBO+ al afgerond, maar dat terzijde), hij was me hier dankbaar voor. Ik heb dus zo’n 4 jaar lang 20 uur per week gewerkt en en daarnaast alle zorg voor onze 2 kinderen op me genomen, zodat hij naast zijn (goede) baan zijn studie af kon maken om uiteindelijk op hoger niveau te kunnen gaan werken. Door de meer dan fulltime baan van hem, hebben we in overleg besloten dat ik parttime zou blijven werken. Ja...na 14 jaar huwelijk zijn we uit elkaar gegaan. Mijn ex vindt het niet meer dan normaal dat ik door hem gecompenseerd wordt door middel van partneralimentatie, waardoor ik ook snel een huis heb kunnen kopen, wat dan weer erg fijn is voor de kinderen. En ja, hij betaald ook kinderalimentatie op een aparte kinderrekening waar zowel mijn ex als ik alle uitgaven voor de kinderen van kunnen betalen. Heerlijk transparant. O....en om nog een schepje er bovenop te doen....ook onze persioenen delen we, omdat ik tenslotte vanwege het feit dat ik minder heb gewerkt ook minder pensioen heb opgebouwd. En dit allemaal tot volle tevredenheid van alle partijen! En nee......die indexering laat ik zitten, daar vraag ik niet om....dus ook niet meteen conclusies trekken dat “alle vrouwen” hun hand ophouden en misbruik maken van de situatie. Door deze constructie kunnen wij (ja...mijn ex en ik dus) er beide voor zorgen dat het voor de kinderen goed geregeld is!

    Papa - 2 jan 2019

    Corina, jouw ex man kan het betalen , jouw ex man is er akkoord mee gegaan, je vergelijkt appels met peren. We spreken hier niet over mannen en vrouwen die akkoord zijn met elkaar , we spreken over gescheiden partners waarbij de man NIET erom gevraagd heeft om zijn hele vermogen aan zijn ex vrouw te geven die vaak alleen maar part time wil werken, het is makkelijk kletsen als je een ex man hebt die voldoende verdient, maar het blijkt eens te meer dat lezen een vak an sich is voor velen.

    Corina - 11 jan 2019

    Het gaat er mij om dat jij niet alle vrouwen over 1 kan moet scheren! Er wordt hier veel gesproken over de slachtofferrol waar vrouwen in gaan zitten en dan hun hand ophouden (en dat zullen er echt een boel zijn, geloof ik meteen, maar echt niet allemaal). Maar als ik jouw berichten lees, zie ik een enorm gefrustreerde man voor me, die zelf in de slachtofferrol zit. Jammer van de energie, die je ook in andere zaken kunt steken. Enne...ik kan echt wel goed lezen, snap dat het vaak “oneerlijke” situaties zijn, en dat het hier vooral gaat om niet welwillende en meedenken exen. Ik wil je ook echt niet afvallen, en wens je juist heel veel succes in jouw situatie, maar wilde alleen aangeven dat niet alle gescheiden vouwen zijn zoals jij beschrijft.

    Papa - 11 jan 2019

    Mag een man gefrustreerd en verdrietig zijn als zijn ex vrouw voor de 2e keer een gezin verlaat , halsoverkop alweer meteen met een nieuwe man gaat samenwonen , kinderen en ex totaal negerende en een financiële / emotionele puinhoop achter zich latende ? Er zullen best vrouwen zijn die hun handje niet ophouden en gewoon zelf gaan werken en de kinderen 50/50 met de vader wil verzorgen ,’maar dat is een grote minderheid helaas . Corina , wees blij dat jouw ex man genoeg verdient en veel aan jou geeft , want stel je toch eens voor dat je zelf fulltime zou moeten gaan werken en geen financiële ondersteuning van je ex zou krijgen . Stel je voor dat je voor jezelf zou moeten zorgen ;) stel je voor dat je bij die 1 % van de gescheiden vrouwen zit die NIETS van hun ex mannen zouden krijgen . Dat zou wat zijn hè .

    Corina - 13 jan 2019

    Tuurlijk mag jij gefrustreerd zijn, zou ik zeker ook zijn in jouw geval. Maar jammer dat je oordeeld over anderen zonder te weten hoe de feiten liggen. Ik ben zeker blij dat hij meewerkt, met name voor de kinderen. Maar allereerst heb ik niet gezegd dat ik “veel” krijg, daarnaast werk ik fulltime, en kan ik ook prima rondkomen, voor mezelf en mijn kinderen zorgen als mijn ex niets meer zou bijdragen. Daar heb ik namelijk voor gezorgd. En ja, ik ben het absoluut eens met het feit dat te veel vrouwen financieel afhankelijk zijn van hun man, of ex. Nogmaals, echt gemeend, veel succes met de situatie. Ik hoop voor je dat er betere tijden aanbreken!

    Papa - 13 jan 2019

    Corina , ik mag ook niet oordelen over andermans situaties , mijn probleem is dat ik 3 jaar na de officiële scheiding nog steeds mijn ex vrouw erg mis . Het verdriet over deze onverwachte scheiding en de snelle nieuwe partner en de enorme impact op onze dochters en mijn leven vertroebelt al mijn uitspraken en gedachtes . Sorry .... heb gewoon geen behoefte om ook zo razendsnel een andere partner te zoeken , sta er niet meer voor open en mijn hart zit nog vol liefde voor mijn ex . Helaas is dat allang niet meer wederzijds .... dus neem mijn felle uitspraken over vrouwen maar gewoon met een korrel zout ...

    Corina - 13 jan 2019

    Fijn dat je dit zegt, papa, laat het verleden los, en kijk naar de toekomst....klinkt clichè, maar het leven is echt te kort...en ik begrijp je echt. Bij mij was het ook erg onverwacht...en heb ook in een klote situatie gezeten. Dus ik weet hoe je je voelt. Hopelijk komt er nog eens een nieuwe liefde op je pad (en tegelijk hoop ik dat ook voor mezelf).

    Papa - 13 jan 2019

    Kon ik het verleden maar loslaten .... laten we dan maar hopen op een nieuwe liefde voor zowel jou als mij ;). Maar met geen enkele andere vrouw zal ik ooit nog dat gevoel van zwangerschappen en lieve kleine baby’s mee gaan maken .... dat blijft me dwars zitten , altijd gedacht dat het krijgen van kinderen samen een grote stimulans is om te proberen samen met elkaar uit de problemen te komen i.p.v. keihard wegrennen naar een ander ...

Marianne - 2 jan 2019

Maart 2016 bij de mediator, mijn aanstaande ex wilde mijn verdiencapaciteit weten. Augustus 2016 had ik een parttime baan. Geen hand ophouden. In overleg heb ik afgezien van partneralimentatie. Na een scheiding gaan beide partijen er op achteruit. Bij gesteggel over geld houd je juist lijntjes in stad terwijl je los van elkaar wil zijn :)

Astrid - 3 jan 2019

Wat ben ik blij dat ik geen enkele financiële band heb met ex, terwijl hij toch echt 30K meer verdient op jaarbasis dan ik. Ik wil NIKS meer met die man te maken hebben, dus ook financieel niet. Geen pensioenverdeling, geen partneralimentatie, niks. Lang leve de koude uitsluiting in huwelijkse voorwaarden. Meneer dacht namelijk wel even aanspraak te kunnen maken op mijn spaarrekening die ik toch echt ver voor zijn tijd had opgebouwd. Blijken toch niet alle vrouwen hetzelfde te zijn. Graag dus niet generaliseren en je eigen frustratie projecteren op het volledige geslacht vrouw.

Papa - 3 jan 2019

Astrid, praat jij ook zo over je ex man tegen je kinderen ? Je hebt het over frustratie van mannen over vrouwen die hun hand ophouden na een scheiding , maar je schrijft zelf een ongelooflijk verbitterd verhaal over jouw ex . Ik hoop voor jullie kinderen dat je tegen hen anders over hun vader praat dan dat je hier neerzet .

AJ - 4 jan 2019

Ik vind het behoorlijk opvallend dat er een heel uitgebreid apparaat bestaat met betrekking tot het niet betalen van alimentatie en lieden (o.a. advocaten, deurwaarders) die daar ook nog eens een commercieel slaatje uit slaan, terwijl niemand zich zorgen lijkt te maken over die vader of moeder die wel mag betalen maar zijn/haar kinderen niet meer ziet (en dat niet uit eigen vrije wil)...... Natuurlijk, er staat de weg naar de rechter open, maar dat is net zoiets als een loterij......en duurt een eeuwigheid. Vind het nogal eenzijdig allemaal....

Chantal - 7 jan 2019

Wat idioot, die mannen die hier alle vrouwen over 1 kam scheren. Gelukkig scheer ik niet alle mannen over 1 kam, want dan zouden alle vaders leugenachtige, onverantwoordelijke, roddelende gierigaards zijn, die nog liever hebben dat hun vlees en bloed in armoede gaat leveren dan zelf een stapje terug te doen. Mijn ex gaat een paar keer jaar op vakantie, terwijl ik in 2010 voor het laatst op vakantie ben geweest, mede omdat ik wel vooruit heb gedacht en heb gespaard voor o.a. opleidingen voor de kids, maar waardoor ik geen geld had om op vakantie te gaan. Ik betaal veel meer voor mijn kids dan hun vader doen, terwijl ik een veel lager inkomen heb. Mijn kids hebben ook nog eens allebei een beperking, waardoor ze extra veel zorg nodig hebben en hun vader vindt het niet meer dan normaal dat ik dat voor m’n rekening neem. Ze zien hun vader nog wel, die mij tot mijn stomme verbazing juist zwart ging lopen maken, terwijl ik me juist nooit negatief over hem had uitgelaten. Gelukkig trapten ze er niet in en respecteren mijn kinderen mij wel. Ik vind het erg dat sommige mannen uitgemolken schijnen te worden door hun ex-vrouwen en dat zij hun kinderen niet meer zien of wat voor ellende er dan ook mag zijn, maar houd ajb op met generaliseren en vrouwen direct veroordelen terwijl je de achtergrond van de situatie niet eens kent.

    Papa - 8 jan 2019

    Chantal, hoe vaak zijn de kinderen bij jou en hoe vaak bij hun vader ? Jij bent idd een uitzondering in scheidingsland, de overgrote meerderheid van mannen betalen zich een ongeluk aan de moeder van hun kinderen , de overgrote meerderheid van mannen zijn ongelukkig door de scheiding en de overgrote meerderheid van mannen willen WEL graag voor hun kinderen zorgen .

alex - 15 jan 2019

elke situatie is anders. er zijn mannen als hufters en vrouwen als hufters, de mensen die alles met hun ex kunnen regelen heb ik grote waardering voor, alles in het belang van het kind ! ik sta helaas ook aan de andere kant van de vechtscheiding. na schuldsanering en ruim 10 jaar rechten ben ik mn kinderen gewoon kwijt

Papa - 16 jan 2019

Alex , je bent je kinderen kwijt ? Omdat je niet meer voor ze kan zorgen financieel ( schuld sanering ) of omdat er vele rechtszaken zijn geweest tussen jou en je ex vrouw ? Durf je er wat meer details over te delen met ons ? Willen je kinderen je niet meer zien of mogen ze je niet meer zien ? En ja , er zijn zowel mannen als vrouwen die zich schandalig gedragen na een scheiding .

cees koning - 16 jan 2019

kan je indexering afspreken? m.a.w. moet het altijd vermeld staan in het convenant? bij ons staat de kinderalimentatie wel zou worden geïndexeerd maar de partneralimentatie niet.

    Profielfoto van Nieuwe Stap

    Nieuwe Stap - 17 jan 2019

    Beste Cees, als in het convenant niet uitdrukkelijk is vastgelegd dat er géén indexatie wordt toegepast, moet het worden toegepast. Op zowel kinder- als partneralimentatie.

Anoniem - 25 jan 2019

2 procent van het bedrag dat je betaald? Dus hebben we het over 5 a 10 euro?

Een goede vader voor z'n kinderen - 28 jan 2019

Hallo allemaal. Ik heb ook zo'n ex die ik inmiddels 2050 bruto (was 1400 euro in 2010) per maand betaal bovenop haar WAO uitkering van 1300 euro netto. Netto houdt ze daar al met al zo'n 3K per maand aan over. Dit, terwijl ze prima kan werken, ze houdt het systeem in Nederland al twintig jaar voor de gek en niemand die haar daar op controleert. Ik heb er inmiddles zeven jaar opzitten, nog vijf te gaan. Oh ja de periode van de de voorlopige voorziening (ruim een jaar) telt niet mee in Nederland, ook zoiets, heeft ze gewoon een jaartje extra partneralimentatie, da's weer mooi geregeld door Rutte en consorten. Ik heb vijf jaar lang 700 euro netto per kind betaald, waarvan geen cent gespaard is voor de studie van de kids, daarvoor moesten ze maar bij hun vader zijn. Dus is ze maar weer eens een rechtszaak gestart (de derde inmiddels) op kosten van de BV Nederland en kon ik weer 200 euro per uur gaan betalen voor de verdediging. Ik ben in het gelijk gesteld, maar heb toch maar weer geschikt, ze ging gelijk weer in hoger beroep, dat gaat me nog meer kosten en een neemt een eeuwigheid in beslag. Ik heb wel wat anders te doen, in tegenstelling tot mijn ex, die professioneel haar hand op houdt. Wat een mooi en doodziek systeem hebben we in dit land, belachelijk gewoon. Oh ja als kadootje zie ik mijn oudste zoon inmiddels al negen jaar niet meer, mevrouw is hier de kwade genius. En wat de jaarlijkse indexatie betreft, die betaal ik maar gewoon, want anders staat het LBIO per direct op mijn stoep. Want inderdaad, dat is allemaal wel perfect geregeld in Nederland. Vrouwen als mijn ex, zijn echt geen knip vor de neus waard. Je niks gunnen maar wel compleet uitkleden tot de laatste snik, is hun enige levensmotto geworden. Hoe ver kun je afzakken als moeder, denk ik dan.

    Papa - 28 jan 2019

    Vreselijk verhaal ..... en waarom lees ik nou NOOIT een dergelijk verhaal over een VROUW die haar ex man 2000 euro bruto per maand aan partner alimentatie betaalt. Schandalig , echt schandalig dat dit nog steeds mogelijk is in Nederland.

    Maris19 - 1 nov 2019

    Zulke vrouwen bah vreselijk

    paula - 11 jun 2021

    Walgelijk mens die ex van jou! Echt ik kan me daar zo enorm over opwinden, zo in en in slecht geregeld in Nederland.

Een goede vader voor z'n kinderen - 1 feb 2019

Hallo allemaal again. Ik weet niet of het mogelijk is, maar wat zou ik graag een korte samenvatting van mijn scheiding op het internet zetten, met eigen naam en toenaam, zonder die van mijn ex te noemen. Zo van : ik verdien zoveel, dit heb ik moeten betalen per kind gedurende x jaar, dit aan partneralimentatie, dit aan uitkopen van ons huis (40K), dit aan jaarlijkse indexering, dit aan jaarlijkse salarisgroei (al vijf jaar nul komma nul), zoveel rechtzaken (3) etc... Aangevuld met een ex die zelf geen cent aan de kinderen meer uitgeeft, terwijl ze nog studerende kinderen heeft en de rekening volledig bij mij neerlegd. Mijn ex schopte niet geheel toevallig, mijn jongste zoon uit huis, vlak voordat hij 18 jaar werd. Toevallig? Ik denk het niet. Op dat moment stopten namelijk ook al haar riante bijlages, zoals kinderbijslag, kind gebonden budget etc... Hoe berekenend kun je zijn als moeder. Ik heb al die jaren 700 euro per kind per maand aan haar overgemaakt (50-60K), alwaar mijn ex geen cent van opzij heeft gelegd voor de studie van beide kinderen. Staat waarschijnlijk op haar inmiddels riante spaarrekening! De rekening daarvoor komt alsnog bij mij terecht, zo betaal ik er twee keer voor. En je kunt er niks aan doen, ze komt er gewoon mee weg. Ik heb er echt geen woorden meer voor ... En maak je borst maar klaar heren (en een verdwaalde dame), de aftrek van de PA gaat binnen een aantal jaren naar 38% in 2023, dat kost mij straks netto honderden euro's per maand extra. Bedankt Rutte. Oh ja, is het advies van de politiek, probeer met je ex te overleggen om daar een mouw aan te passen. Of begin een rechtszaak, alsof dat niks kost. Knettergek zijn ze geworden wat mij betreft. MIj veroordelen en in de tusentijd constant de spelregels wijzigen, waar alleen de alimentatiebetaler de dupe van wordt. En de 'arme' alimentatieontvangers dan? Die blijven we zoveel mogelijk beschermen vanuit de overheid. Triest, maar waar. Oh ja, ik ben destijds veroordeeld,in 2011, midden in de crisis, door Rechters, die net deden alsof de crisis niet bestond. Wat een land is dit zeg.

Mark - 5 feb 2019

Ik ben alleenstande vader . Ons zoon heeft voor mij gekozen en ik heb hem alleen opgevoed vanaf 12 jaar. Zijn moeder heeft nooit aan mee betaalt .Een jaar na de scheiding wordt ik werkloos maar betaal haar wel iedere maand van mijn w.w . Nu ga ik naar bijstand of lager loon omdat er toch geen banen zijn voor oudere. Maar ja het is niet zo makkelijk om hier vanaf te komen ook al woond ons kind bij mij [student] en is bijna 19. Voor mijn ex moet ik betalen ook van de bijstande !!. Mevrouw werkt amper en zit nu in het buitenland voor een jaar met het geldt dat mij zoon en ik nu dringend nodig hebt. Advocaten rekenen ze rijk maar ik kan niet weer een lang process betalen omdat ik niets meer heb. Een ding weet ik zeker ik blijf vrijgezel voor de rest van mijn leven , dit nooit meer lesje geleerd. Bedankt klote politiek.

Wendy waltman - 16 feb 2019

Ook ik krijg veel partneralimentatie en vind dat terecht. Met de scheiding was ik het eens, maar wat mijn ex mij allemaal ging verwijten was zonder enige fatsoen en ook alles vertellen tegen de buren die er niets mee te maken hadden en mij samen met de mediator voor vele duizenden euro’s heeft bestolen, omdat ik helemaal de weg kwijt was. Ik was 61 jaar toen dat gebeurde (2 jaar terug) Eind 2018 ben ik helemaal gestopt met werken als zelfstandig onderneemster na 48 jaar werken met 4 kinderen Omdat het niet genoeg opbracht. En ik vind het heerlijk!!!! Soort van vervroegd pensioen Laat mijn ex maar lekker betalen, dat gun ik hem

Kinderalimentatie wat is het en hoe wordt het berekend? - 2 mei 2019

[…] wordt jaarlijks aangepast aan de hand van de loonstijgingen en de inflatie. Dit wordt de indexering van de alimentatie genoemd. In november stelt de overheid het percentage vast waarmee de bedragen voor […]

Bibi - 31 okt 2019

Als ik de reacties zo lees dan ben ik zo blij dat mijn ex en ik nog goed met elkaar omgaan en dat ik van hem geen kinderalimentatie en partneralimentatie heb gevraagd. Ik werk gewoon zelf voor m'n geld en hoef zo m'n handje niet op te houden. En als ik wel iets nodig heb dan kan dat gewoon in overleg. Ideaal. Ex-mannen leeg plukken is niet in het voordeel voor de kinderen namelijk

    Richard - 31 okt 2019

    Bibi, waren er maar meer vrouwen zoals jij haha

    Maris19 - 1 nov 2019

    Bibi respect voor jou. Zo zouden meer moeders moeten zijn, mits ze de mogelijkheden hebben.

Laura - 31 okt 2019

Hai! Ik ben ook zo’n vrouw die niks krijgt. Ik heb alles aan ex-man gegeven. Het huis ( koopwoning) zonder uitkopen, alle inboedel, en geen partneralimentatie. Het enige wat hij doet is iedere maand 70 euro storten op de spaarrekening van onze zoon. En dat is ook voor onze zoon. Ik werk zelf 4 dagen in de week en betaal alles zelf( kleding, kinderopvangkosten enz.) ook wij zijn in goed overleg uit elkaar gegaan voor onze zoon. Zou t niet anders willen. Voor onze zoon de beste situatie. Ging iedereen maar zonder gedoe uitelkaar.

    Maris19 - 1 nov 2019

    Dat is wel bijzonder Laura. Ik weet natuurlijk niet jullie situatie, maar 70 euro per maand als bijdrage van de papa is niet veel

R. Van loon - 31 okt 2019

Alimentatie betalen voor de kinderen doe Ik met liefde en plezier. Maar een ex die weigert zorgkosten aan mij terug te betalen wordt niet aangepakt. Sterker nog, als je zorgkosten inhoudt op de alimentatie wordt de gratis in te schakelen instantie op je af gestuurd. Laat er eens en instantie komen die nagaat of de alimentatie gerechtigde ook alle zorgkosten (terug) betaalt.

Papa - 1 nov 2019

Mijn ex is met name zielig am het doen Dat de alimentatie uiteraard Te laag is. helaas vergeet ze dat ze alle subsidies en overige gelden krijgt die er voor er kinderen te halen zijn. En nee, ik hoef geen medelijden en min ex zeer zeker niet.

Robert - 15 nov 2019

2,5% dit jaar...... belachelijk, zo veel stijgt mijn inkomen niet eens. Nog 7 jaar te gaan, en dan ben ik er eindelijk van af.

T.Abouzeid - 17 nov 2019

Helemaal met je eens, maar wat nu als het geld niet bij je kinderen terechtkomt en door je ex gebruikt wordt voor haar luxe leven en de kids oude versleten kleren dragen? Ik zit in zo'n situatie. Zelf koop ik maar kleren en schoenen voor de kids zodat ze fatsoenlijk naar school kunnen. Maar begrijp wel dat mensen dan klagen als je extra moet betalen en je ziet dat je kids er niet beter van worden. 2,5% is te veel!!

Meneer Cactus - 19 nov 2019

Gelukkig is mijn loonverhoging ook 2,5 %. Per saldo schiet ik er denk ik niet veel mee op. Maar ik klaag niet.

Hardwerkende VROUW!! - 22 nov 2019

Wat dacht je van deze situatie: fulltime werkende moeder die fulltime zorg draagt voor de kinderen, maar die wel maandelijks haar exman partner alimentatie mag betalen, omdat meneer te beroerd is om te werken. Voor zijn kinderen draagt hij totaal geen zorg:kind 1 ziet hij ongeveer 10 minuten per maand en kind 2 10 minuten per week en dan nog niet eens bij hem thuis, maar ergens op straat!! Ook ik mag 12 jaar lang dokken voor zo'n loser!!! Het zijn dus echt niet alleen mannen die de spreekwoordelijke #%# zijn. Ik voel me er ook 1.

Dwaze vader! - 10 dec 2019

Zooo dan! weer even lekker al die thuis zittende niet werkende moeders extra belonen! Terwijl het je onmogelijk wordt gemaakt je bloed eigen kinderen niet eens te zien te krijgen!! Krijgen ze nog loonsverhoging ook nog!! En dat is dit jaar niet mis😡

A - 10 dec 2019

Geld de verhoging ook voor het wettelijk minimumbedrag van 25 euro per kind?

    Profielfoto van Nieuwe Stap

    Nieuwe Stap - 10 dec 2019

    Jazeker.

    A - 11 dec 2019

    En is het wettelijk minimumbedrag nog altijd 25 euro? Ik hoorde laatst dat dat ook ging veranderen

Anoniem - 14 dec 2019

Is het wettelijk minimum bedrag per kind in 2020 nog steeds 25 euro?

    Profielfoto van Nieuwe Stap

    Nieuwe Stap - 16 dec 2019

    Ja klopt!

Robbert - 20 jan 2020

Het probleem met indexeren is het feit dat het een systeem betreft wat altijd nadelig is voor de betalende partij. Laat ik een voorbeeld nemen: betalende partij betaalt Euro 200 p mnd aan alimentatie. Per ingang van 1 jan stijgt dit naar Euro 205 om de toegenomen kosten van de ontvanger te dekken. Tot zover duidelijk, maar nu komt het. De kosten voor onderhoud indien het kind bij de betalende partij is stijgen ook per ingang van 1 jan. Dus de betalende partij wordt elk jaar tweemaal zo zwaar belast. Of je schaft de indexering af of je halveert de indexering.

Sjaak - 4 feb 2020

Een jaar of vier geleden zijn wij op normale voet uit elkaar gegaan, afspraken gemaakt over de kinderalimentatie via een bemiddelaar, voor partneralimentatie volgens de jus methode bleek dat ik onvoldoende bij kon dragen. Jaarlijks indexeer ik de kinderalimentatie, maar blijf dit toch een vreemd verhaal vinden. Voor 2020 maar liefst 2,5%, in 2019 2% en in 2018 1,5%. Die percentages zijn gebaseerd op de gemiddelde loonstijgingen. Een CAO loonstijging die zij wel gekregen heeft, maar ik al 6 jaar niet meer. Mijn netto inkomen daalt dus jaarlijks, door enerzijds gelijkblijvend inkomen en anderzijds stijgende kosten van verzekeringen, belastingen, energielasten, brandstof en zorgverzekering. Tegelijkertijd wordt er ook indexering toegepast op kindgebonden budget, kinderbijslag, huurtoeslag en zorgtoeslag en het inkomen van mijn ex. Als het goed is zou zij er dus op vooruit moeten gaan (of iig in de stijgende onkosten moeten kunnen voorzien), terwijl mijn besteedbaar inkomen er dus op achteruit gaat. Deze standaard berekeningen zijn niet meer van deze tijd en zou d.m.v. een jaarlijkse herberekening moet worden getoetst, zodat de verdeling ook eerlijk blijft. Verder wordt mijn kind volgend jaar 18 en dan stoppen voor mijn ex een aantal toeslagen. Ik snap goed dat dat er even inhakt, maar daar had ze de afgelopen jaren ook rekening mee moeten houden. Ik durf je op een briefje te geven dat zij er de afgelopen 4 jaar netto meer aan over heeft gehouden door alle toeslagen en een part-time baan, dan ik met 40 uur werken. Nu begint ze zich zorgen te maken over haar inkomen wanneer het kindgebonden budget komt te vervallen. Het feit dat ze dat al als inkomen ziet is per definitie al fout! Wanneer je maandelijks met alle toeslagen (zorgtoeslag, huurtoeslag, kindgebonden budget, kinderbijslag, 1200,= netto salaris en kinderalimentatie niet in staat bent wat geld opzij te zetten voor "mindere tijden", dan heb je m.i. de afgelopen jaren in weelde geleefd en je uitgavepatroon niet aangepast aan je (nieuwe) situatie. Je weet dat er een moment komt dat je kind 18 wordt en dat je dan in een andere financiële situatie terecht komt. Daar had ze 4 jaar lang voor kunnen sparen, door pak 'm beet, € 200,= p/mnd opzij te zetten, dan had ze nu een kleine € 10.000 op de spaarrekening gehad ter compensatie van het missen het kindgebonden budget. Maar als je leeft naar wat je hebt en je je luxe leventje niet wilt opgeven, (kleding kopen, uit eten, vakanties, eten thuis laten bezorgen etc) en elke maand al je inkomen en toeslagen er doorheen jaagt, tja dan moet je ook niet gaan zitten piepen als er een moment komt dat je in "inkomen" achteruit gaat, wanneer je kind 18 wordt. Waar twee mensen gaan scheiden hebben er twee schuld (in de meeste gevallen) en het is heel normaal dat je elkaar financieel steunt en zeker als het je kinderen betreft. Maar ik heb er wel moeite mee dat de één met alle toeslagen een luxe leventje leidt en netto veel meer overhoudt dan de alimentatieplichtige. Ik hoor en zie het wel vaker om mij heen, dat gescheiden moeders niets te klagen hebben en prima kunnen rondkomen door alle toeslagen waar ze recht op hebben, dat is niet mijn conclusie, maar dat is wat ze zelf zeggen. Ook zij sparen voor een "appeltje voor de dorst" en kunnen daarnaast nog voldoende leuke dingen doen. Feit is dat beide ouders een stapje terug moeten doen in hun levenspatroon. Je hebt nou eenmaal met dubbele lasten te maken, dus water bij de wijn. Maar in de praktijk (en ik zie dat ook aan mijn ex) willen ze dat luxe leventje niet opgeven, terwijl ze eigenlijk minder te besteden hebben. Ik klaag verder niet hoor, ik doe het zelf ook wat rustiger aan, betaal gewoon netjes de kinderalimentatie incl jaarlijkse indexering, doe af en toe wat extra's als ik zie dat mijn kind dat nodig heeft etc. Maar de andere kant zou ook wel eens een stapje terug kunnen doen en rekening houden met een andere situatie en geld opzij zetten ipv alles te verbrassen en je luxe leventje voort te blijven zetten. Tering naar de nering zetten heet dat !

Mamaatje - 4 feb 2020

Ik ben een moeder die bezig is met de herziening van de kinderalimentatie omdat die omhoog moet. Ja goed gelezen omhoog. In 2006 is bepaald dat hij 200 per maand moest betalen. Tot op heden (13 jaar later) heeft hij nog geen enkele keer op tijd het bedrag betaald wat moest incl indexering. Bedrag was destijds gebaseerd op omgang die hij nooit gewild heeft want hij heeft ook nog n sociaal leven (serieus was dat zijn argument in de rechtbank) en er is ook geen omgang geweest omdat papa niet wilde!!! Ook nooit geen cent gezien voor extra dingen als schoolkosten, fiets of dergelijke. Verjaardag van zijn kind is ie ook meteen vergeten en nooit heeft ze ook maar een kaartje of telefoontje gehad. Ik heb het altijd net gered maar nu helaas ziek uit dienst en afhankelijk van UWV door continuerende achteruitgang en ws afgekeurd worden. Vooruitzichten om zelf weer te gaan werken zijn er vooralsnog niet, erg genoeg want heb een hekel aan afhankelijk zijn van....Onze dochter is nu 16 en wil gaan studeren op de universiteit en ik vind dat dat moet kunnen en dat papa daaraan mag meebetalen dmv herziening. Ikzelf wil geen enkele cent van hem maar idd er is iets als zorgplicht en over mijn lijk dat ze niet kan studeren omdat ik het alleen niet kan financieren. Desnoods verkoop ik mn complete inboedel maar haar toekomst is prio 1.

Daan - 28 mrt 2020

Ik ben 2 jaar geleden uit elkaar met m’n ex waar ik gelukkig nooit mee getrouw ben geweest, het bleek dat ze al 2,5jaar vreemd ging en daar ook een kind had verwekt en mij in de waan heeft gelaten dat het jongetje van mij was. Achteraf een grote hoeveelheid drugs gevonden in huis. Ze heeft alles opgebiecht en eiste geld van mij voor kinderalimentatie. Ik stond erop dat we co-ouderschap hebben en dat is mij gelukt, ik wil op de juiste manier voor mijn dochter blijven zorgen. Het jongetje kan ik om redenen helaas niet meer zien, dit doet mij te veel verdriet. Ze woont ook gewoon samen met die nieuwe klootzak en hebben een huis gekocht. Slecht heeft ze het niet want diverse vakantie en nieuwe borsten kunnen allemaal. Maar we kwamen niet uit de hoogte van kinderalimentatie, een rechtszaak als gevolg. Ik moet iedere maand 300 betalen aan haar en zij uiteraard van rechtswege de verblijfsoverstijgende kosten voldoen. Echter een week na de rechtszitting zegt ze de BSO op en wil ze ineens diverse dingen als hockey, schoolgeld etc niet meer betalen. Ze stuurt mij voor alles een betaalverzoek. Als man ben je niets waard in deze situatie en dat blijkt ook: ze heeft als troef een instantie als LBIO in handen. Ze dreigde eerst daarmee maar nu heb ik die op mijn dak, deze organisatie die pretendeert een overheidsorganisatie te zijn is niet gebonden aan enige kennis van zaken en houdt zich ook niet aan de wet. Ze gooien het principe van verblijfsoverstijgend over boord en zeggen dat ik gewoon moet betalen. Met betaalbewijzen van de BSO en alles erop en eraan houden zij zich vast aan de uitspraak van de rechter. Ik moet dus gewoon betalen en zij kan doen wat ze wilt, dit is pure discriminatie. De regels gelden wel voor de man maar niet voor de vrouw. Daarnaast; ZIJ is vreemd gegaan, ZIJ heeft met een ander in bed gelegen, ZIJ heeft mij jaren lang misleid, ze heeft nu een baan als fysio en verdient prima. Maar waarom is het zo dat mijn salaris over 5 dagen wordt genomen in een berekening en die van haar maar voor 4 dagen? Dan gaat ze toch gewoon meer werken? Dit is toch niet eerlijk? We hebben CO-OUDERSCHAP! Dit soort vrouwen mogen blij zij dat ze niet in het buitenland zijn opgegroeid, daar zouden ze publiekelijk worden gestenigd. Er heerst veel onrust bij alle mannen hierover, wanneer wordt er nu eens iets vanuit overheidswege aan gedaan. Dit kan niet anders zo. Als man sta je 2-0 achter en winnen lukt je niet meer. Ik ben een goed zorgzame vader die in de weken dat mijn dochter bij me is goed voor haar zorgt. M’n ex komt het geluk van mijn dochter, door met haar op vakantie te gaan en zeggen tegen m’n dochter waarom ze dat niet met papa kan.. papa ligt krom voor haar moeder, maar daar krijgt m’n dochter het echte verhaal nog wel te horen als ze de juiste leeftijd heeft.

    Profielfoto van Miep34

    Brenda - 10 mei 2020

    Daan, hier precies hetzelfde. Ik ben sinds 2016 met een nieuwe partner. Hij en zijn ex waren getrouwd en 2 kinderen. Zij heeft hem jaren bedrogen en nadat hij er achter kwam heeft hij de scheiding aangevraagd. Hij heeft vanaf het moment dat ze gingen scheiden een co-ouderschap. In 2018 is de kinder alimentatie uitgesproken. Het is te zot voor woorden!!! Hij moet bijna 500 euro per maand betalen (totaal) voor week op week af. Ze hebben beide dezelfde kosten, mijn vriend betaald daarnaast ook nog een de helft van sporten en school.. hij heeft een eigen bedrijf en een winst op zijn naam (daar kan hij niet aankomen, dit word gebruikt voor het inkopen van producten) alleen toch nemen ze dit mee in de berekening. Zijn ex wil niks weten van verlaging. Is inmiddels 2 kinderen rijker van haar nieuwe partner en gestopt met werken. Waarom worden mannen altijd te kort gedaan? Waarom zoveel geld moeten betalen als ieder de zelfde kosten heeft. Beide kinderen staan op haar naam, dus ook geen kinderbijslag etc. Ik weet zeker dat er veeeel meer mannen zijn die hiermee kampen.. waarom doet de regering hier niks aan? Vrouwen die teren op de centen van hun ex en er alles aan doen om maar zoveel mogelijk geld te ontvangen, het moet gewoon niet kunnen.

SuperDad - 6 sep 2020

Jammer dat ex-partners elkaar dit allemaal aandoen en daarmee ook hun kinderen.It takes two to tango, ook na de relatie. Het gaat altijd verkeerd zodra de financiële zaken niet naar draagkracht worden verdeeld. Ik heb te doen met de degenen die moedwilllig hun hand ophouden, niet (willen) werken en vooral niet gelukkig meer willen worden. Wat een voorbeeld voor je kids ben je dan? Zodra die kids 18 worden, krijgen die lui een financiële klap die ze wss al 18 jaar niet zagen aankomen. Shit happens, maar je moet wel verder ... desnoods alleen. Je ex is niet de schuld van alles. Neem je lot in eigen hand. Petje af voor degenen die dat inzien en gewoon doen wat er moet gebeuren. Het contact met mijn ex komt nooit meer goed en dat hoeft ook niet (meer). Ik heb gezien wat er gebeurt als je door gaat met je leven. Je treft een leuke vrouw, koopt een ander huis, neemt een hond, er komen kinderen, switched naar een andere baan. En ik zie wat er bij mijn ex gebeurt als je dat niet doet. Klagen over te weinig geld, niets doen om de situatie te veranderen, geen relaties aan durven gaan, altijd maar bezig met het verleden, maar wel je ex-partner aangeven omdat ie z'n kinderen zou mishandelen. Ja het slechtste komt in de mens naar boven als je een relatie verbreekt, je wordt hier trouwens gewoon bij geholpen door hulpverleners. Gaandeweg kom je erachter dat er aardig wat partijen eten van jou ellende. :-) Mediators, jeugdzorg, maatschappelijk werk, systeemtherapeuten, ambulante medewerkers, advocaten, rechters, RvdK: ze willen allemaal hetzelfde ... een casus €€€. Allemaal ruis, zorg dat je ze niet nodig hebt. Na bijna 10 jaar reguliere omgang met mijn kind was het ex eindelijk gelukt een breuk te veroorzaken tussen kind en niet vezorgende ouder. Had dat niet meer verwacht, maar toch. Reden: rancune, afgunst, whatever. Joepie, wat goed zeg en nu zat mijn kind een paar jaar met een loyaliteits dingetje. Na twee jaar is contact redelijk hersteld maar de reguliere omgang niet. Beste mensen, snap toch wat je je kinderen aandoet. Als je nog midden in zo'n situatie zit, praat met iemand die dit al achter de rug heeft. Dat helpt. Ik heb nu eigenlijk niets te klagen, betaal zonder morren de kinderalimentatie + de jaarlijkse indexering en houd nog steeds van vrouwen. Maar ik zeg wel "F@ck the system!", nog 4 jaar en dan is het klaar. Ik besef heel goed dat ik geen invloed heb hoe het geld daar wordt uitgegeven, maar ex hoeft niet aan te kloppen voor meer als je zelf de handen niet uit de mouwen steekt. Ik pleit voor keiharde sancties voor ex-partners die moedewillig vervelend doen en onredelijk zijn. Kijk vooruit en probeer redelijk te blijven, je kinderen zullen je dankbaar zijn.

Leo - 24 okt 2020

Deze jaarlijkse indexering staat totaal niet in verhouding met de daadwerkelijke loonstijging van een normale werkende (CPB 2006 t/m 2017 is het 0.2%) dat hoor je regelmatig in het nieuws. Tel al die jaren +2.5, 2, 1.5, 3 maar eens bij elkaar op. Economie gaat goed lonen blijven achter, maar +3% voor 2021 net in oktober bepaald slaat de plank natuurlijk helemaal mis met de huidige crisis. Op het zelfde CPB staat dat we krimp van -10% kunnen verwachten bij een tweede golf in 2021 waar we nu al inzitten. 3% voor 2021 is te belachelijk voor woorden! Het is makkelijk geld weggeven van een ander. De percentages waar we jaarlijk mee verhogen resulteert eerder in veel bezoekjes aan de rechter omdat uiteindelijk de alimentatie exorbitant en met buitensporige proprties stijgt.

Pip - 24 okt 2020

Het is werkelijk schandalig 3%. Volgens het cbs zijn de lonen inderdaad 3% gestegen (voor mij niet overigens, stuk minder) maar zijn ze dan werkelijk helemaal vergeten dat we in een dramatische crisis zijn beland of nog gaan belanden?! Hoeveel mensen zijn hun baan wel niet verloren. Echt onbegrijpelijk deze 3%, en de ontvangers maar lachen.

Rob B - 30 nov 2020

Hoe zit dat eigenlijk met die inflatie? Als ouders ben je toch allebei verplicht bij te dragen aan de kindkosten, moet alimentatiegerechtigde nu ook meer bijdragen op de kinderrekening of alleen de alimentatieplichtige? Even voor de vorm...ik betaal 50,- alimentatie voor de kids extra tov van mijn ex. Betaal graag en zij ook, we vragen ons dit af. Gaat het over de bijdrage in de kosten of alleen over de alimentatie? Groet Rob

    Profielfoto van Nieuwe Stap

    Nieuwe Stap - 1 dec 2020

    De indexering is alleen van toepassing op de alimentatie. De verzorgende ouder betaalt automatisch al meer, omdat de prijzen zijn gestegen. Alimentatiewijzer.nl

Sven - 1 jan 2020

We zijn net gescheiden en zijn van mening dat 3% verhoging voor kinderalimentatie dit jaar niet nodig is. Mag je in gemeenschappelijk overleg en overeenstemming hier van afwijken? Of moet je gewoon verhogen ondanks dat je beiden dit niet nodig vindt? We hebben co-ouderschap maar de bijdrage is 70-30% Vader-moeder. In het ouderschapsplan is indexatie benoemd.

Bouk - 10 jan 2021

Hallo, ik heb een vraag. Ik werk parttime omdat de kids bij mij wonen en nog jong zijn. Mijn ex partner betaalt alleen kinderalimentatie. De alimentatie wordt jaarlijks geïndexeerd, maar ik kan nergens terugvinden hoe het zit met de inkomsten van de ontvanger (ik in dit geval). Ik werk ook, mijn salaris stijgt ook (mondjesmaat helaas 😜) Zou daar niet ook rekening mee gehouden moeten worden? Ik kan daar dus nergens iets over terugvinden.

    Profielfoto van Nieuwe Stap

    Nieuwe Stap - 12 jan 2021

    Hi Bouk, Alimentatiewijzer.nl geeft het volgende antwoord: Jouw inkomen staat verder los van de indexering. Je hebt hier dus altijd recht op ook als jouw inkomen door indexering ook gestegen is.

Femke - 23 dec 2021

Geldt dit ook als het inkomen van mijn ex-partner stijgt?

    Profielfoto van Nieuwe Stap

    Nieuwe Stap - 23 dec 2021

    Ja, Femke, dit geldt ongeacht het inkomen.

    Henny - 2 nov 2023

    Het juiste antwoord aan Femke moet zijn: Indexering en salarisverhoging hebben niets met elkaar te maken en staan dus los van elkaar. Nu zou Femke kunnen denken dat ze ook automatisch recht heeft op meer alimentatie als het inkomen van haar ex-partner stijgt.

Rene - 1 dec 2023

Waarom gaat de indexering van alimentatie met 6,2% omhoog en de Kinderbijslag wordt naar beneden geïndexeerd. En het hangt allebei samen met de inflatie.

    Profielfoto van Nieuwe Stap

    Nieuwe Stap - 4 dec 2023

    Het antwoord van Alimentatiewijzer.nl:Ik moet eerlijk toegeven dat ik hier geen goed antwoord op kan geven. Dit wordt natuurlijk bepaald vanuit de overheid. Ik ging even kijken of ik er wat over kon vinden en vond volgende artikelen. Let even goed op de data wanneer zij zijn geschreven. Maar het lijkt er op dat de uitkomst wellicht nog niet zeker is en nog afwachten is. In het eerste artikel kun je wellicht lezen hoe/wat/waar/waarom: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2023/06/14/kinderbijslag-komende-kwartalen-iets-omlaag In het tweede artikel over wat voor voorstel er ligt voor 2024: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2023/11/10/kinderbijslag-in-2024-extra-verhoogd#:~:text=Extra%20kinderbijslag%20per%201%20januari%202024&text=0%20t%2Fm%205%20jaar,17%20jaar%3A%20%E2%82%AC%2021%2C53

Anton - 9 dec 2023

Absurd hoge indexering - salaris ging / gaat zeker niet omhoog met 6.2% En mijn God - ik blijf me verbazen hoe veel wraakzuchtige en afhankelijke ex-vrouwen er zijn en dan inderdaad beschermd door de Nederlandse roverheid. De vrouw mag liegen en bedriegen tot in de rechtbank- absurd en achterhaald systeem. Mijn ex identitiek geval, incl beïnvloeding van de kinderen, lijkt wel alsof er een handboek is voor “zielige” ex-vrouwen.

Maurice - 29 jan 2024

Mijn voorstel zou zijn, ieder jaar verplicht een herberekening over de alimentatie en stoppen met de indexering. Het is heel simpel om onder de indexering vandaan te komen door elk jaar een herberekening te doen, want je komt toch vaak op hetzelfde bedrag uit. Herberekening kost 50 euro en de indexering is vele malen duurder met 6,2% dit jaar. De betaler wordt altijd uitgeknepen terwijl de ontvanger vaak ook nog kinderbijslag en kindertoeslag krijgt. Zelf heb je geen toeslagen, omdat de kinderen niet ingeschreven staan op mijn adres. Het verschil van inkomen is soms zo gigantisch groot dat het onrechtvaardig is. Ik vind dat hier wettelijk naar gekeken moet worden. Daarbij zijn er ook genoeg gevallen dat de betaler te weinig draagkracht heeft, maar moet dan wel gaan indexeren wat eigenlijk niet kan en mag. Persoonlijk weiger ik al jaren om de indexering te betalen en zet het zelf weg op de spaarrekening van de kinderen. Dat vind ik veel eerlijker, want het is bedoeld voor de kinderen en op deze manier komt het geld terecht waar het thuis hoort en dat is bij de kinderen.

REAGEER OP DEZE BLOG

Laat ook van je horen!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


− vijf = 0




Veel gelezen blogs

Scheiden en nu? Je scheiding aanvragen, hoe doe je dat? Alles wat je wil weten over alimentatie Partneralimentatie gaat van twaalf naar vijf jaar Alles over partneralimentatie Alles over kinderalimentatie Kinderalimentatie en de nieuwe partner; hier moet je op letten! Alimentatie berekenen 13 tips voor gescheiden ouders 5 super tips voor het opstellen van het ouderschapsplan Co ouderschap, wat houdt dat precies in? Rechten van vader bij de omgangsregeling Toestemmingsformulier om te reizen met kind na scheiding Echtscheiding en hechting bij baby’s en peuters Verwerking van je scheiding Zo heb ik de eenzaamheid na de scheiding overwonnen Wat is een vechtscheiding nou eigenlijk? Wanneer mag ik weer moeder zijn? Frances blogt over ouderverstoting Narcisme in je relatie: herken de 3 fases Gaslighting en narcisme. Hoe ga je daar het beste mee om? Wat doet een mediator nou eigenlijk? Rechten van het kind (12-18 jaar) bij de scheiding Wat is narcisme?

Vlog

Bij een relatiecrisis of conflictscheiding gaat het vaak mis omdat de echte kernproblemen onbesproken blijven, wat leidt tot escalatie en afstand. Met de KernAanpak pakken we juist die onderliggende oorzaken aan. We zorgen ervoor dat de echte issues besproken worden, wat leidt tot beweging en hernieuwde verbinding tussen de partners, of je nu samen verdergaat Lees verder >
Hoi, ik ben Annelies Hulsker en ik nodig je uit om lid te worden van onze Community om in contact te komen met andere ervarensdeskundigen.
Hoi, ik ben Elske Damen, wij willen je helpen om de periode tijdens en na je scheiding net wat makkelijker te maken, ik wens je veel plezier op deze site.