De huizenmarkt trekt gelukkig weer aan, maar toch. Ben jij aan het scheiden en moet je huis worden verkocht? Hierbij wat tips waarmee je misschien nét het verschil kan maken.
90% van de kijkers besluit in de eerste minuut al (onbewust) om een huis wel of niet te kopen. ‘Een goed gevoel’ speelt hierbij een heel belangrijke rol. De eerste indruk van je huis verdient dus heel veel aandacht. Lees hier 10 tips om je huis zo goed mogelijk te presenteren voor de verkoop, zodat je huis er positief uitspringt in het grote aanbod van deze tijd!
Inhoud blog
10 verkoopstyling tips
Houd je huis neutraal
Ieder heeft zijn eigen smaak. Presenteer je huis daarom zo neutraal mogelijk. Dus zonder te veel persoonlijke spullen, felle kleuren of drukke prints. Laat de kijkers zich focussen op de mogelijkheden van een huis, en laat ze dromen over hoe het zou zijn wanneer zij er zouden wonen, zonder dat ze afgeleid worden door andere zaken. Berg je persoonlijke spullen zoals foto’s en prullaria daarom dus zoveel mogelijk op en schilder de wanden in zachte, lichte, neutrale, (pastel)kleuren.
Duidelijke functie van de ruimtes
Geef iedere ruimte in huis één duidelijke functie, zodat kopers de mogelijkheden van een ruimte zien. En vergeet bijvoorbeeld de rommelzolder en bergruimte daarbij niet: maak van het berghok bijvoorbeeld een logeerplek (een opblaasbaar luchtbed met een sprei erover en wat kussens lijkt al een bed!) en van de zolder bijvoorbeeld een werkplek. Zo lijkt het huis opeens meer ‘functionele’ ruimtes te hebben!
Creëer ruimte
Kopers willen een groter huis dan waar ze vandaan komen. Zorg daarom dat je ruimte creëert. Laat een paar grote basismeubels staan en haal de rest zoveel mogelijk weg. Probeer één centraal (positief!) punt in de ruimte te benadrukken, zoals een schouw of openslaande deuren naar de tuin, en zet je meubels in die richting, zodat de kijker daarop wordt gefocust (zet ze dus liever niet in de richting van de tv!) Zorg er daarnaast voor, dat er genoeg ruimte is om door je huis te lopen, dus geen smalle doorlooppaden. En zet voor een ruimtelijk effect de meubels bijvoorbeeld iets van de muur of laat een lampje achter de bank op de grond omhoog schijnen.
Opgeruimd en schoon!
Het klinkt heel logisch, maar toch wordt het vaak niet gedaan: ruim alle overbodige spullen in huis op en wees hierbij kritisch. Hoe minder spullen, hoe beter. Laat alleen de dagelijkse gebruiksvoorwerpen staan en doe de rest in manden, dozen, bakken etc. Zet ze het liefst in een berging, in de auto, bij vrienden of alvast in je nieuwe huis. Het kost weinig tijd, maar geeft meer rust en ruimte. Denk hierbij ook aan jassen en schoenen in de hal, overbodige cd’s en boeken in de woonkamer, dode planten in de tuin, knuffels en speelgoed van de kinderen.
Zorg er ook voor dat je huis bijna overdreven schoon is. Met name de keuken en badkamer mogen glimmen zoals nooit te voren. Alsof je je in een showroom waant. Voorkom nare, muffe geurtjes in de badkamer en keuken en werk ook schimmel- en vochtplekken weg. Een klein likje verf doet wonderen.
Waar licht is, is ruimte
Zorg voor zoveel mogelijk licht in huis. Zowel natuurlijk licht als sfeerverlichting. Lap de ramen, doe de gordijnen open, houd de ramen vrij, zodat er veel licht binnenkomt, gebruik lichte kleuren op de muren (lichte kleuren weerkaatsen het licht, waardoor een ruimte groter lijkt) en verlicht donkere hoekjes in huis. Sfeerverlichting brengt gezelligheid en sfeer. Gebruik dus voldoende sfeerlicht tijdens de bezichtigingen.
Geen achterstallig onderhoud
Mensen kopen ’t liefst een huis waar niet veel meer aan hoeft te gebeuren. Afgebladderde verf, loszittende plinten, lekkende kranen of piepende deuren geven, vaak ten onrechte, het gevoel dat er nog veel werk aan de winkel is. Zorg er daarom voor dat er geen achterstallig onderhoud is. Het is vaak maar even werk om deze kleine klusjes aan te pakken, maar het levert je veel extra op tijdens de verkoop. Vergeet niet dat je de positieve punten tijdens de verkoop wilt benadrukken en niet de negatieve!
Huisdieren even naar de buren
Veel mensen zijn bang of allergisch voor huisdieren. Daarom is het verstandig om tijdens de bezichtigingen geen huisdieren of huisdierentoebehoren in huis te hebben. Haal etensbakjes, dierenspeeltjes, dierenvoer, kattenbakken etc daarom dus ook weg. Lucht het huis even goed op de dag van de bezichtiging en gebruik, indien nodig, geurvreters om de geur van huisdieren te camoufleren.
Ga zelf ook weg
Zo kunnen potentiële kopers tijdens de bezichtiging vrijuit kijken naar en praten over het huis, zonder dat ze iets of iemand in de weg zitten. Ze kunnen dan lekker fantaseren over hoe het zou zijn als zij er zouden wonen en wat zij dan met het huis zouden doen. Bovendien is het voor jezelf ook niet prettig om eventuele negatieve verhalen over jouw huis aan te moeten horen, terwijl jij er met zoveel plezier hebt gewoond!
Meubels huren
Bij het aanschaffen van een nieuw huis wil de koper het liefst al zien wat ze met een ruimte kan. Bij een leegstaand huis vindt men dat over het algemeen moeilijk in te schatten. Het kan daarom helpen om bijvoorbeeld tekeningen te laten maken van de verschillende indelingsmogelijkheden. Of beter nog, om tijdelijke meubels te huren. Hoe gek het ook klinkt, een ruimte lijkt groter wanneer er meubels in staan. De verhoudingen van een ruimte worden dan duidelijker, omdat er referentiepunten zijn. En een grotere ruimte verkoopt beter dan een kleine.
Koffie en appeltaart
En als laatste… de ouderwetse geur van koffie en appeltaart. Werkt nog steeds. Zorg alleen wel dat je ook daadwerkelijk koffie en appeltaart kunt aanbieden aan de kijkers. Het is vreemd om iets te ruiken dat er niet is.
Deze verkoopstyling tips krijg je van Yoy4Style
REAGEER OP DEZE BLOG