Als het besluit om te scheiden eenmaal is gevallen, moet er veel worden geregeld en dus worden besproken. Scheidende partners belanden doorgaans in een emotionele rollercoaster, waardoor het maken van redelijke afspraken een lastige zaak is.
De gesprekken verlopen vaak niet zoals je wilt. De spanning is voelbaar. Je weet dat als je nu iets doet of zegt, het gesprek zomaar finaal uit de hand kan lopen. Herkenbaar?
3 tips voor goede communicatie
Goede communicatie tijdens de scheiding zorgt er voor dat het gesprek met je (ex-)partner blijft gaan over wat je met elkaar wilt en moet bespreken. Drie tips om effectief te communiceren.
-
Zeg wat je bedoelt en meen wat je zegt.
In een scheidingsproces is het van groot belang dat je integer bent over hetgeen je tegen de ander zegt. Met de ander meepraten of de ander gelijk geven om er maar vanaf te zijn of omdat je het gevoel hebt dat je onder druk wordt gezet of omdat je bang bent voor wéér een ruzie, is begrijpelijk, maar niet verstandig om te doen.
Hoe moeilijk ook, het is beter om te zeggen wat je vindt, wat je graag zou willen en dat je de redenen aangeeft waarom je iets wilt. Die informatie is voor de ander belangrijk om te horen, te voelen en om te zien wat het jou doet. Het delen van die informatie is bepalend voor het uiteindelijk kunnen maken van redelijke afspraken.
Het kan zijn dat je iets niet weet of nog niet weet of dat je over een bepaald onderwerp nog niet kunt of wilt praten. Voor een goed verloop van het gesprek is het beter om dat expliciet aan de ander te laten weten, dan dat je om een onderwerp heen blijft draaien.
Gesprekken tussen partners lopen veelal niet, omdat ten onrechte verondersteld wordt dat de ander wel weet wat je denkt en voelt en dat je het dus niet uitdrukkelijk tegen de ander hoeft te zeggen.
Om effectief te communiceren is het echter van groot belang dat je van te voren met elkaar afspreekt dat je alleen zegt wat je bedoelt en dat je meent wat je zegt.
-
Wees bereid om echt naar de ander te luisteren
Neem je voor om te luisteren naar wat de ander te vertellen heeft. Betrek het dus niet meteen op jezelf, ga niet de verdediging in, draag geen oplossingen aan, maar luister en vraag je af waarom hij/zij dit aan jou vertelt. Het stellen van vragen helpt om goed te blijven luisteren en om het verhaal niet op jezelf te betrekken. Het stellen van vragen helpt ook om te achterhalen waar het de ander echt om te doen is. Het maakt dat je contact krijgt met elkaar en dat je met de informatie die wordt gedeeld ècht wat kunt.
Een goede luisteraar hoort niet alleen wat er wordt gezegd, maar ziet ook wat het de verteller doet. Laat de ander weten dat jij ziet wat het hem/haar doet. Het draagt bij dat de ander zich gehoord voelt.
Een goed gesprek is altijd wederkerig: neem je dus voor dat als jij iets vertelt, dat je aan de ander vraagt wat hij/zij daarvan vindt en wat hij/zij daarbij voelt. Het zal ervoor zorgen dat de ander zich gekend voelt in jouw verhaal.
-
Wees je bewust van je rode knoppen
Een ieder heeft in zijn jeugd, op school, in het gezin waaruit je vandaan komt, zijn eigen gevoeligheden, zijn eigen allergieën ontwikkeld. Je voelt je door een opmerking bijvoorbeeld bedreigd, beledigd, miskend, buitengesloten, terwijl de ander helemaal niet dìe bedoeling met zijn of haar opmerking heeft gehad.
De boosheid of de geïrriteerdheid die er bij jou ontstaat, is voor de ander onduidelijk of zelfs onbegrijpelijk. Je houdt de ander verantwoordelijk voor je boosheid terwijl de ander met zijn of haar opmerking het tegendeel bedoelde. Het kan ervoor zorgen dat een gesprek volledig uit de hand loopt.
Het is zaak dat je bewust wordt van je eigen rode knoppen, van je eigen allergische reacties. Als je daar bewust van bent, kun je vervolgens leren om er mee om te gaan. Je verlaagt daarmee de kans dat je in een conflictsituatie raakt en je vergroot de kans op effectief communiceren.
Wil je op een effectievere wijze communiceren, dan is het van belang dat je van te voren de grenzen samen afbakent. In een gesprek roept het stellen van vragen zò veel minder weerstand op dan oordelen en beweringen. Bovendien krijg je door het stellen van vragen informatie waar je ècht wat mee kunt.
Wilt u op een redelijke en respectvolle wijze scheiden? U bent van harte welkom aan mijn mediationtafel.
mr.dr. Anna Soedira, geregistreerd MfN-mediator
Nanette - 19 feb 2018
Bedankt voor de handige tips. Mijn zus zit op dit moment midden in een echtscheiding. Het gaat erg lastig en ik wil haar daarbij helpen. Hopelijk zal dit hun beiden best doen.