Menu

Kinderalimentatie: moet vader meebetalen aan de beugel?

33 reacties
Kinderalimentatie en de beugel

De beugel van Marjolein 

Marjolein, die bij moeder woont, en een omgangsregeling heeft met haar vader, is 13 jaar, en heeft een beugel nodig. De totale kosten zullen 2.000 euro gaan bedragen, De zorgverzekering vergoedt 1.300 euro zodat de moeder zelf het restant van 700 euro moet betalen.

De vraag is nu: moet vader – als alimentatieplichtige – bijdragen in deze extra kosten? Of zit deze uitgave in de kinderalimentatie van 280 euro die vader maandelijks aan moeder betaalt?

Uitgangspunt kinderalimentatie wetgever

Uitgangspunt in de wet is dat kinderen er door een echtscheiding financieel niet op achteruit gaan, oftewel dat zij dezelfde levensstandaard kunnen handhaven als zouden de ouders niet zijn gescheiden.

Bepaling kosten van kinderen

Bij de bepaling van de kinderalimentatie kijkt men daarom naar het welvaartsniveau tijdens de samenwoning. Op basis hiervan worden de kosten van de kinderen vastgesteld. Vervolgens worden deze kosten van de kinderen verdeeld tussen beide ouders en eventuele stiefouders. Door deze verdelingsberekening wordt duidelijk welke behoefte de moeder (het kind) heeft. Hoeveel kinderalimentatie nodig is.

Daarnaast is er de regel dat de alimentatieplichtige nooit meer hoeft te betalen dan zijn draagkracht toelaat, ook al is de behoefte hoger.

Extra kosten: bijzondere en gebruikelijke

In de uiteindelijk vastgestelde alimentatie zijn alle gebruikelijke kosten van de kinderen begrepen. Bijna alle extra kosten worden gezien als ‘gebruikelijke kosten’, waardoor geen extra bijdrage van de vader nodig is.

Maar er zijn uitzonderingen, zoals de zogenaamde bijzondere kosten. Voorbeelden hiervan zijn enkele in de Tremanormen vermelde posten, zoals de extra kosten voor een gehandicapt kind, de kosten van topsport, de kosten van privélessen en extra hoge schoolgelden.

Daarnaast kan ook een extra bijdrage naast de kinderalimentatie worden verlangd voor gebruikelijke extra kosten.

Omgaan met gebruikelijke extra kosten

Uit het rapport Kosten van Kinderen, waarnaar verwezen wordt in de Tremanormen, blijkt dat gebruikelijke extra kosten voor de kinderen meestal gecompenseerd worden door te bezuinigen op andere kosten voor de kinderen. Dit is namelijk hoe de meeste gezinnen, als zij niet gescheiden zouden zijn, met deze extra kosten om zouden gaan.

Dit kan dus per gezin verschillen. Heeft men een ruim gezinsinkomen, dan zijn extra kosten waarschijnlijk geen aanleiding om op andere uitgaven te bezuinigen. Maar kan men doorgaans al moeilijk alle kosten voldoen, dan zal men extra kosten (beugel) compenseren door andere uitgaven te verminderen. Bijvoorbeeld uitgaven voor vakanties, kleding en speelgoed. Door het compenseren blijven de kosten van de kinderen uiteindelijk gelijk.

Extra kosten compenseren met andere kosten.

Afhankelijk van de wijze waarop het “oude” gezin met deze extra kostenpost zou zijn omgegaan, ‘’wanneer’’ de scheiding niet had plaatsgevonden, zijn de volgende scenario’s mogelijk, eventueel rekening houdend met een huidig hoger inkomen van de alimentatieplichtige:

A Compensatie noodzakelijk.

Het budget van de ouders zou geen andere mogelijkheid hebben gehad dan de kosten van de beugel te besparen op andere kosten (bijvoorbeeld op de vakantie).

Totaal kosten kind blijven hierdoor gelijk.

B Geen compensatie nodig.

Ouders zouden voldoende middelen hebben gehad om de extra 700 euro te voldoen zonder bezuinigingen elders.

Totaal kosten kind worden hierdoor hoger.

Conclusie

Men dient het eens te worden ( bijvoorbeeld met behulp van anderen) of – in de oude situatie – de beugelkosten op andere kosten hadden kunnen worden bespaard.

A Compensatie noodzakelijk.

Zou men de kosten hebben moeten compenseren; dan behoeft de vader niet bij te dragen in de extra kosten.

B Geen compensatie nodig.

Zou het niet nodig zijn geweest de 700 euro extra kosten te besparen op andere uitgaven dan dient de vader wel bij te dragen in de extra beugelkosten.

Is de draagkrachtverhouding tussen vader en moeder bijvoorbeeld 70 % : 30 %, dan dient de vader in dit geval 490 euro bij te dragen, indien zijn draagkracht dit toelaat.

kinderaimentatie

Alimentatiespecialist

REACTIES

Roos - 14 feb 2018

In het convenant staat dat mijn ex de zorgverzekering betaalt voor mijn 3 kinderen. Toen we getrouwd waren, hadden we het aller uitgebreidste pakket. Nu dat de scheiding is uitgesproken heeft hij een basispakket voor de kinderen afgesloten waardoor bril en beugelvergoeding niet meer wordt vergoed. Hij betaalt het minimale aan de zorgverzekering maar nu moet al die extra kosten betalen. Mijn kinderen zijn brildragend en dat wist hij al maar heeft dat er willens en wetens uitgegooid. Moet ik nu de brillen van mijn kinderen betalen? Hij vindt dit een geweldige zet van hem om mij op extra kosten te jagen. Ik krijg geen partneralimentatie, alleen kinderalimentatie. Kan ik die kosten toch op hem verhalen omdat hij mijn kids met voorbedachte rade zo slecht mogelijk heeft verzekerd? 20 jaar hadden we de meest uitgebreide verzekering Ik ga failliet als ik al die kosten moet gaan betalen, beugel, bril, fysiotherapie....

    Lk - 13 nov 2019

    Kinderen onder de 18 zijn toch gratis meeverzekerd op de polis van de ouders?

    Feanny - 16 jun 2022

    Niet

    Michel - 23 jun 2022

    Ik kan me best boos maken om uitspraken als ‘omdat hij mijn kids met voorbedachte rade zo slecht mogelijk heeft verzekerd’ En ‘Hij vindt dit een geweldige zet van hem om mij op extra kosten te jagen’ Geloof je dat nu echt? Er zit waarschijnlijk wrijving dat hij dacht dat hij t zelf niet nodig had omdat jij ervoor zorgde? Ik noem maar wat. En u vult het dan zo in? Kijk even naar je eigen aandeel in t opvatten ? Ik ben benieuwd hoe t inmiddels is afgelopen.

    Syl - 1 sep 2023

    Absoluut, dat heet narcisme, vechthuwelijken, ouderverstoting, 15 jaren rechtzaken. Je moest eens weten!

Kees van Lunsen (Concies) - 13 apr 2018

Ik heb er een goede gewoonte van gemaakt om in het ouderschapsplan daaraan een paragraaf te besteden. Bij co-ouderschap laat ik dat meenemen in de berekening van de hoogte van het budget voor het kind en de bijdragen van beide ouders (naar rato van inkomen). Daarmee voorkom ik latere problemen (ook voor schoolgeld en studiekosten, bijvoorbeeld). En dat werkt.

Profielfoto van Joyce

Joyce - 15 apr 2018

Uitgangspunt kinderalimentatie wetgeving is absolute onzin. Hier moet per dag bekeken worden of er nog gegeten kan worden. Bij moeder gaan de kinderen 3x per jaar op vakantie, zien bijna elk pretpark, hebben kleding in de kast met de kaartjes er nog aan... Belang van de kinderen, wat altijd van de daken wordt geschreeuwd, is hier niet meegenomen. Enkel het belang van moeder.

Lianne - 17 apr 2018

Mooi lekker.... vader heeft zijn wsnp verklooit en daardoor de hele schuld op zijn schouder (ik heb hem netjes helemaal afgerond en schone lei) Geen draagkracht word er gezegd.... hij werkt bewust niet want dan moet ie alimentatie betalen en mist ie de belastingstoeslagen maar wel een nieuwe bril kopen, een nieuwe computer, dure reparaties auto, met kids op vk en mij de helft laten rijden.... heel frustrerend omdat alles nogal kost en ik veel moet inleveren on de kids te onderhouden. Richting kids daar wel vanalles kunnen maar ik draai op voor kosten school, tandarts, vervoer naar fysio/therapie etc 3 kids waarvan 2 met extra zorg door beperking Het heeft geen zin: en er is geen draagkracht.... en mij zou het een smak kosten aan advocaat..... je staat machteloos met je rug tegen de muur: gelukkig hebben ee kids het daar iig goed

Nancy - 8 nov 2018

Ook ik heb te maken met extra kosten. Door chemo heeft mijn dochter een pruik moeten aanschaffen. Daarvan is netjes de helft van de bijdrage vergoed door vader. Zelf ben ik 2 jaar geleden in de WIA belandt en zijn we al 16 jr geleden gescheiden. Nu heb ik altijd betaald voor extra's en ook de kinderopvang. Toen had ik nog een baan. Nu heeft ze een bril nodig en wordt er geweigerd mee te betalen... Hoe kan ik berekenen of vader wel moet bijbetalen, aangezien ik zijn inkomen niet weet? Er wordt wel alimentatie betaald. Dus ik moet het daar maar van doen, wordt er gezegd. Hoe kom ik erachter of hij nu wel of niet moet meebetalen?

    Profielfoto van Nieuwe Stap

    Nieuwe Stap - 12 nov 2018

    Hoi Nancy, Hierbij het antwoord van de alimentatiespecialist.nl: Of de vader extra dient bij te dragen hangt mede af van het volgende; indien vader en moeder zouden samenwonen, zouden de kosten dan wel of niet worden bespaard op andere uitgaven voor het kind? Tevens in huidig inkomen van de vader van belang, zeker gezien jouw lager inkomen sinds twee jaar zou de kinderalimentatie hoger moeten zijn dan daarvoor.

    Niru - 27 feb 2023

    Waarom zet je de kinderen niet gewoon bij jouw op de verzekering dan? Dan zal dit probleem toch direct uit de wereld geholpen zijn?!

Renske - 7 dec 2018

Bij het berekenen van de hoogte van de kinderalimentatie wordt een bedrag voor levensonderhoud gereserveerd per dag dat het kind bij de vader is. Dan is het toch ook niet meer dan normaal dat je hoge "extra" kosten evenredig verdeelt.

Gerben - 24 dec 2018

Wat hopeloos ouderwets is het alimentatie-systeem! Hoe moeilijk kan het zijn om alle uitgaven voor de kinderen inzichtelijk te maken en naar rato te verdelen. Alles gaat digitaal tegenwoordig dus dit moet geen enkel probleem zijn. En het uitgangspunt dat dezelfde levens-standaard gehandhaafd moet blijven is zo'n grote onzin. Als er 1 van beiden niet werkt zal hij/zij er sowieso op achteruit gaan. Iedereen dient z'n eigen boontjes te doppen en naar rato bij te dragen voor de kinderen.

    Lk - 13 nov 2019

    Berekening draagkracht partneralimentatie is net zo krom. Daarbij wordt ook geen rekening gehouden met je werkelijke vaste lasten.

    Michel - 23 jun 2022

    Jawel. Meestal 30% NBI

Wendy - 13 nov 2019

Wij hebben in het convenant afgesproken dat bij alles wat de 500 euro overschrijdt, medisch, school, sport, etc, papa ook de helft meebetaald. Ik betaal wel de meest uitgebreidde (aanvullende) zorgverzekering.

William - 13 nov 2019

Wij hebben een lijst opgenomen van kosten die buiten de gewone alimentatie vallen en daar een verdeelsleutel voor afgesproken volgens draagkracht. En af en toe komt het voor dat er toch nog iets is dat niet is opgenomen (bv. een nieuwe fiets voor één van de kinderen), en waar ik dan meestal toch aan meebetaal alhoewel ik dat eigenlijk niet moet; het gaat uiteindelijk toch over je eigen kinderen.

A - 25 nov 2019

wat een ongelovelijke bullshit dit! serieus stel je eens voor dat je zoals in mijn geval niet aan co ouderschap kan doen door een onregelmatige baan. Ik neem 80 procent van de zorg voor de kinderen voor mijn rekening en krijg 100 euro pm voor 2 kinderen, zonder partneralimentatie. en dan moet ik met hem, die totaal niet meer met mij samen wil werken, in discussie over het verdelen van een beugel die noodzakelijk is voor mijn dochter haar gezondheid? En daarvoor evt bezuinigen op onze vakantie? terwijl hij wel naar het buitenland gaat voor weken en die ene opvangdag in de week deponeert bij zijn ouders? Het zijn verdorie gewoon kosten voor de kinderen: die horen verdeeld te worden. PUNT. de alimentatie gaat over de dagelijkse zaken die nodig zijn om de kidneren op te vangen. En weetj e waar al helemaal geen respect voor is: voor het feit dat je als moeder of vader minder werkt om je kinderen een fatsoenlijk rustig gezin te bieden waarbij ze ook eens kunnen spelen met vriendjes of naar sport kunnen ipv 5 dagen per week alleen thuis of op de kinderopvang. Daar wordt geen waarde aan toebedeeld in de alimentatie. ik vind het van de pot gerukt. voelt me bedrogen door het ouderschap.

    J - 21 mei 2024

    Geloof mij, ik ben vader, maar ook andersom is het vaak bullshit. Ik heb een 50/50 regeling. De kinderen (12 en 9) zijn een week bij mijn ex en daarna een week bij mij. Ik werk 40 uur en kan door thuiswerken deze zorg voor de kinderen op me nemen. Ex werkt zo’n 24 uur per week, ook in de weken dat ze bij mij zijn. Ik betaal ondanks dat 500 per maand aan kinderalimentatie en daarnaast ontvangt mijn ex alle kinderbijslag en kindgebonden budget. Ex had de partneralimentatie van 580 per maand niet meer nodig en heeft deze stopgezet, wat op zich ‘netjes’ is. Maar nog steeds is er voor haar geld voor vakanties zonder kinderen, dure merkkleding, een Apple Watch, een iPhone Pro en een rijk uitgaansleven. Ik vind dat een riante levensstijl waarvan ook een deel aan de kinderen kan worden bijgedragen, zodat niet alle kosten bij mij komen te liggen.

RtL - 3 dec 2019

Mijn ex ontvangt de alimentatie én alle toeslagen (dat wordt vaak vergeten). Gaat op vakantie, zit regelmatig in de sauna, gaat weekendjes weg, regelmatig naar de bioscoop en 2x per jaar op vakantie. En nu zielig doen dat het allemaal zo zwaar is. Oh ja, ze werkt, helemaal 1,5 dag per week als zzp-er. Nu lopen miepen over de beugels van de kinderen. De alimentatie is door de rechter bepaald. Ik heb verwezen naar alimentatiewijzer.nl. De alimentatie is trouwens naar rato van draagkracht. Duidelijk dat dan bij mij de financiële ruimte ook ergens op is, toch? Daarnaast kan ex bezuinigen op luxe en dat moet dan maar eens gebeuren.

    PSvAS - 6 sep 2021

    Inderdaad. Hier hetzelfde. Mijn ex krijgt bijna 1900 euro netto p/m inclusief toeslagen. Gaat elk weekend als m'n dochter daar is weg. Pretpark/dierentuin. Krijgt dure kleding. Heb in 2015 aangegeven om het duimen aan te pakken. Zag ze niet zitten. Zijn wel therapieën voor, was haar antwoord. Nu in 2021 komt ze met de rekening bij mij. Alleenstaande moeders hebben het in nederland alles behalve slecht. Kunnen procederen tot je een ons weegt. Want op toevoeging een advocaat, gaat het gewoon door. Ook al is het niet realistisch, die advocaten krijgen toch geld van de overheid voor de gewerkte uren.

J - 14 nov 2020

Ja kinderen worden gratis mee vergoed in ziekenfonds. Maar extra vergoedingen op brillen beugel en of bijzondere medicatie niet. Dus daar zit al een knik in het systeem. Als je als vader alimentatie betaald maar de kinderen worden bij vader geplaatst omdat het niet meer gaat bij moeder . En zij weigert de kinderen over te schrijven. Blijf je wettelijk verplicht kinderalimentatie aan moeder te betalen. Zonder dat zij een vergoeding hoeft te betalen voor de kinderen. Dus vangt zij en alimentatie en kind gebonden budget. Loop je leeg. En tja dat kan in Nederland. Ga naar de rechter ook pro deo kost. Dat je minimaal 450 euro. Top land dit

Marcel - 17 dec 2020

Ik heb een ouderschapsplan ontvangen van de jeugdvoogd die op mijn kind is gezet. Nu staat er bij alles dat ik de helft moet meebetalen. alleen is er geen kinderalimenatie afgesproken. Mijn ex weigert hier aan mee te werken en eist dat ik eerst het ouderschapsplan teken en we daarna via advocaten de alimentatie regelen. Van de jeugdvoogd mag ik geen financiele zaken opstarten zolang jeugdzorg er op zit. Dus als ik nu teken zit ik aan al deze kosten vast, en moet ik daarnaast ook nog alimentatie naar draagkracht betalen voor mijn kind. Kan dat wel????

    Fay - 27 jul 2022

    Je mag ten alle tijden een rechtszaak aanspannen ook al is jeugdzorg betrokken. Sterker nog jeugdzorg kan vanalles vinden en opleggen maar als je het daar niet mee eens bent dan beslist de rechter. Jeugdzorg gaat absoluut niet over de financiën. Ze gaan over omgang en veiligheid. Er is wel een verschil of je uit het gezag bent gezet of niet. Dit is mij dan niet duidelijk uit het verhaal.

F - 2 dec 2021

Bizar hoe sommige mensen misbruik maken van elkaar en het systeem. Mijn ex weigert sinds hij alimentatie betaalt om kosten te maken aan de simpelste dingen voor ons kind: van slaapkleding tot neusspray en paracetamol. Hij presenteert de bon nu aan ons alsof hij een lunch declareert bij zijn werk. Dat kan toch niet zomaar? Sta je dan nog in je recht als je weigert?

    Profielfoto van Nieuwe Stap

    Nieuwe Stap - 6 dec 2021

    Wat vervelend dat dit op deze manier gaat. Het is inderdaad niet de bedoeling dat hij bonnetjes bij jou indient voor kosten die hij heeft gemaakt toen jullie dochter bij hem was. Dit zijn kosten die voor zijn rekening komen en is ook de reden waarom hij zorgkorting krijgt op de alimentatie. Je bent dus niet verplicht hier aan mee te betalen. Hopelijk neemt hij dit op deze manier van je aan. Zo niet, dan kun je hem altijd op onze site www.alimentatiewijzer.nl wijzen en kan hij zelf wellicht even contact met ons opnemen. Misschien kunnen we het hem dan uitleggen.

Fay - 27 jul 2022

Dit klopt niet helemaal. Zodra het kind bij de vader verblijft kan hij bij de rechter vragen om de alimentatie te verlagen of op nihil te stellen. Dit wordt dan toegekend. Ook kan hij de kinderbijslag ontvangen door bij de SVB aan te geven dat het kind bij hem verblijft. Dit kan allemaal terwijl het kind nog bij de moeder staat ingeschreven.

Francesca - 25 nov 2023

Met betrekking tot de vraag; Moet vader mee betalen aan de beugel? Is mij het volgende duidelijk: Als tijdens de (vroegere) gezinssituatie er voor beugelkosten niet op andere zaken bezuinigd zou hoeven worden, komen de beugelkosten (ook deels) voor rekening van de vader/alimentatieplichtige. Maar .. wordt de extra zorgverzekering (puur deel orthodontie) ook als beugelkosten gezien? Ofwel als moeder een extra verzekering voor orthodontie afsluit, zodat er een vergoeding voor orthodontie komt, zijn deze kosten dan ook met vader te verrekenen? Voorbeeld: Kosten beugel ca 3.000 euro, termijn 3 jaar. Verdeling moeder-vader is 50-50 4 jaar lang extra orthodentie verzekering (1e jaar (wachttijd), 3 jaar beugel), totale kosten € 2400,- (€ 50/p.mnd) Vergoeding verzekeraar beugel € 2500,- / niet vergoed € 500,- 1. Vader betaalt alleen de helft van de niet vergoeding: € 250,- (extra kosten moeder € 2.750, extra kosten vader € 250) 2. Vader betaald mee aan de orthodentieverzekering (€ 1200,-) en de niet vergoeding (€ 250,-) => € 1.450,- (extra kosten voor zowel vader als moeder € 1.450,-) De uitkomst of de extra zorgkosten ook als beugelkosten gezien worden is nogal groot. Vandaar de vraag. Hopelijk kunnen jullie antwoord geven op deze vraag. Dank alvast!

    Lotte - 3 jan 2024

    Ik ben ook erg benieuwd naar welke argumenten hierop komen. Zoon heeft een beugel nodig, te weinig groei ruimte voor zijn kiezen. Dus een extra tandverzekering aangevraagd die per jaar €169,20 meer kost dan waar ik zal voor zou kiezen als orthodontie niet ter sprake was. Dat vind ik een groot bedrag om als enige ouder te betalen. Daarbij betaalt vader €100 alimentatie, wil kind niet meer dan 5 dagen per maand zien en betaalt verder niets.

    Profielfoto van Nieuwe Stap

    Nieuwe Stap - 8 jan 2024

    Het antwoord van alimentatiewijzer: Ik begrijp dat je wilt weten hoe dit zit en dat je vooral de kosten wilt delen. Maar wat is er precies afgesproken bij jullie? Is er in convenant of ouderschapsplan enkel kinderalimentatie bepaald of zijn er ook extra afspraken gemaakt over extra kosten? Als deze extra afspraken niet zijn gemaakt, dan betekent dat helaas dat jij moet opdraaien voor alle kosten, omdat je kinderalimentatie ontvangt. Staat er wel in dat vader mee moet betalen aan buitengewone kosten, dan kan je dit bedrag delen. Ik heb natuurlijk op voorhand geen idee wat zijn draagkracht is, maar mag ik vragen hoe jullie op het bedrag van €100 euro per maand zijn gekomen? Is daar een officiële berekening op geweest? Ik hoop dat ik je vraag heb kunnen beantwoorden en hoor graag nog even van je terug om je wellicht verder te helpen.

    Jacoba - 30 sep 2024

    Hier eenzelfde issue. Achteraf gezien had ik waarschijnlijk beter geen aanvullende verzekering voor de ortho afgesloten. Dan was het i.i.g. voor mij honderden euro’s goedkoper geweest.

Kim - 20 feb 2024

Als we het hebben over 'extra kosten' welke nog boven op de alimentatie komen, hebben we het dan ook over kosten van de BSO (1 dag per week, á netto 75,- per maand). Vallen deze in de alimentatie of moeten we hieover aparte afspraken maken? Ik lees in het rapport alimetatie normen iets over 'hoge' extra kosten. Kwalificeert dat hier? Of kunnen deze bso kosten gecomenseerd worden met andere kosten?

Nancy - 23 mei 2024

Nou als ik het allemaal zo lees is het bij ons helemaal drama. Vader betaald 50 euro per maand alimentatie voor 2 kinderen en het zijn tieners Daar moet ik ze van kleden, voeden , onderhouden \ Verder is hij totaal niet aanwezig in hun leven. En als ik dan een keer iets vraag is het onmogelijk volgens hem en zijn bewindvoering. Ja de zorgverzekering basis heeft hij. Maar oudste wordt 18 en vader gaat haar zorgverzekering ook niet betalen. Kortom een drama en ik draai fijn alleen op voor de kosten. Ik vraag mij ook oprecht af of dit zomaar kan. Want vader lijdt zijn eigen leven en kan doen wat hij wil en ik draai op voor alles. Al heel wat jaren. Het is in mijn ogen zo onrechtvaardig voor de kinderen.

REAGEER OP DEZE BLOG

Laat ook van je horen!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


twee × = 16




Veel gelezen blogs

Scheiden en nu? Je scheiding aanvragen, hoe doe je dat? Alles wat je wil weten over alimentatie Partneralimentatie gaat van twaalf naar vijf jaar Alles over partneralimentatie Alles over kinderalimentatie Kinderalimentatie en de nieuwe partner; hier moet je op letten! Alimentatie berekenen 13 tips voor gescheiden ouders 5 super tips voor het opstellen van het ouderschapsplan Co ouderschap, wat houdt dat precies in? Rechten van vader bij de omgangsregeling Toestemmingsformulier om te reizen met kind na scheiding Echtscheiding en hechting bij baby’s en peuters Verwerking van je scheiding Zo heb ik de eenzaamheid na de scheiding overwonnen Wat is een vechtscheiding nou eigenlijk? Wanneer mag ik weer moeder zijn? Frances blogt over ouderverstoting Narcisme in je relatie: herken de 3 fases Gaslighting en narcisme. Hoe ga je daar het beste mee om? Wat doet een mediator nou eigenlijk? Rechten van het kind (12-18 jaar) bij de scheiding Wat is narcisme?

Vlog

Vreemdgaan Als je partner vreemdgaat, is de leugen vaak het meest pijnlijke aspect. Daar moet aan gewerkt worden. Bij de KernAanpak kijken we zowel naar de bedrogen partner als naar degene die vreemdging, omdat beiden iets anders nodig hebben om dit te verwerken, of ze nu uit elkaar gaan of samenblijven. Onze aanpak is specifiek Lees verder > Vreemdgaan / Logo Kernaanpak
Hoi, ik ben Elske Damen, wij willen je helpen om de periode tijdens en na je scheiding net wat makkelijker te maken, ik wens je veel plezier op deze site.