Menu

Gevaren voor je relatie, is jouw relatie nog goed?

gevaren voor je relatie

Twijfel jij eraan of jouw relatie nog goed is?

Uit een Amerikaans onderzoek van John Gottman blijkt dat er 4 gevaren zijn die je relatie in een neerwaartse spiraal kunnen brengen. Deze gaan we bespreken in deze blog. De positieve draai is dat als je zo’n gevaar leert herkennen in je eigen relatie, je bijtijds bij kunt sturen. Hoe? Vaak door inzicht komt er ander gedrag, ook geven we wat tips.

4 gevaren voor je relatie

  1. Kritiek. Uiten jij of jouw partner vaak kritiek op elkaar? En dan bedoelen we kritiek die gericht is op de persoon. Je bent niet alleen boos omdat je partner zijn of haar spullen niet opruimt, maar je noemt hem of haar een sloddervos en zegt (of schreeuwt) dat hij of zij nooit zijn spullen opruimt en dat je het helemaal zat bent achter de ander aan te lopen. Of je bent boos omdat de ander nooit een bloemetje voor je meebrengt (of koffiezet). Woorden als nooit of altijd worden gebruikt en de ander wordt aangevallen.
  2. Verdediging. Wat is er verleiderlijker dan terug te slaan als jij de volle laag krijgt. Je krijgt over je heen dat je nooit een bloemetje meeneemt of je nooit houdt aan afspraken. Nou jij weet ook nog een hele rits dingen die de ander nooit of altijd doet. En daar sla je die ander dan ook graag mee om de oren.
  3. Minachting. Je krijgt de volle laag, je bent moe net thuis van je werk en hup daar krijg je om de oren dat je dit of dat nooit of juist altijd doet. Je reageert sarcastisch of rolt met je ogen. Of het wordt ronduit vijandig tussen jullie en er worden scheldwoorden heen en weer geuit. Wat je dan eigenlijk doet is je wapenen  tegen de kritiek die er is (vaak persoonlijk gespeeld).
  4. Je trekt een muur op. Jij wordt niet meer geraakt (tenminste dat laat je niet meer zien en heb je diep weggestopt). Je bent zo vaak uitgemaakt voor trut of klootzak dat je ogenschijnlijk geen pijn meer doet. Jij laat je niet meer tent uit de tent lokken en reageert simpelweg niet meer op wat op je afkomt. De ander kan het gevoel hebben dat die niet meer doordringt. En kan nog harder gaan beuken, om maar een reactie te krijgen.

Wat kan je doen?

Herken jij bovenstaande punten in jouw relatie? Wat is dan hieraan te doen? Wij geven een aantal basisregels voor een beter contact met je partner:

  • Praat vanuit de ik-vorm en niet vanuit de jij-vorm. Geef aan wat jij voelt, vindt of wenst. Hierdoor blijf je bij jezelf en voelt de ander zich niet of minder makkelijk aangevallen.
  • Vaak zit er onder een verwijt een wens. Als je die boven tafel weet te krijgen en naar elkaar communiceert, ontstaat er meer begrip en ook meer ruimte voor oplossingen. Dus niet: ‘Jij bent altijd te laat’, maar ‘ik zou het fijn vinden als ik erop kan rekenen dat je op de afgesproken tijd er bent. ‘
  • Wees je bewust van interpretaties en vul zo weinig mogelijk voor de ander in. Houd je oordeel voor jezelf. Luister en hoor echt wat de ander zegt. Vraag hoe de ander het wil en hoe hij of zij het bedoelt. Dit levert meer ontspanning en rust op in de gesprekken. Je maakt elkaar minder verwijten en je hebt minder kans dat de communicatie vastloopt. Ook biedt dit vaak meer mogelijkheden voor oplossingen.
  • Zorg voor emotionele verbinding, vooral als je merkt dat dit mist in jullie relatie (en er vooraf wel geweest is). Dit kan al met een knuffel, elkaar even aanraken of aankijken, interesse tonen in de ander of een kadootje meenemen.

Besluiten jullie toch uit elkaar te gaan en wil je goede hulp bij de scheidingOnze mediators staan graag voor jullie klaar in de moeilijke periode van een scheiding & bieden jullie een zorgvuldige afsluiting van de scheiding. Neem een kijkje op Resolvevisie.nl of neem rechtstreeks contact op via: 085-1302999 of via het contactformulier op de website.

Lees ook de andere blogs van Resolvevisie.

REAGEER OP DEZE BLOG

Laat ook van je horen!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


+ 2 = vijf




Veel gelezen blogs

Scheiden en nu? Je scheiding aanvragen, hoe doe je dat? Alles wat je wilt weten over alimentatie na je scheiding Partneralimentatie gaat van twaalf naar vijf jaar Alles over partneralimentatie Alles over kinderalimentatie Kinderalimentatie en de nieuwe partner; hier moet je op letten! Alimentatie berekenen 13 tips voor gescheiden ouders 5 super tips voor het opstellen van het ouderschapsplan Co ouderschap, wat houdt dat precies in? Rechten van vader bij de omgangsregeling Toestemmingsformulier om te reizen met kind na scheiding Echtscheiding en hechting bij baby’s en peuters Verwerking van je scheiding Zo heb ik de eenzaamheid na de scheiding overwonnen Wat is een vechtscheiding nou eigenlijk? Wanneer mag ik weer moeder zijn? Frances blogt over ouderverstoting Narcisme in je relatie: herken de 3 fases Gaslighting en narcisme. Hoe ga je daar het beste mee om? Wat doet een mediator nou eigenlijk? Rechten van het kind (12-18 jaar) bij de scheiding Wat is narcisme?

Vlog

Als je de scheiding ingaat met een hoop frustratie, boosheid en een gevoel van wanhoop, loop je het risico in een vechtscheiding te belanden. Roos heeft een nieuwe aanpak. Jullie laten voor een periode van 6 weken het besluit om te gaan scheiden los en gaan met haar onderzoeken wat er mis gaat bij jullie Lees verder > samen verder
Hoi, ik ben Annelies Hulsker en ik nodig je uit om lid te worden van onze Community om in contact te komen met andere ervarensdeskundigen.
Hoi, ik ben Elske Damen, wij willen je helpen om de periode tijdens en na je scheiding net wat makkelijker te maken, ik wens je veel plezier op deze site.