Menu

Ouderverstoting door de ogen van een kind, win het boek van Felix Hoek

70 reacties
boek over ouderverstoting

Een kind kan (ongewild) een ouder verstoten na een echtscheiding

Het is bekend dat kinderen in veel gevallen de dupe zijn van een (vecht)scheiding van de ouders, maar er is niet veel bekend over ouderverstoting door een kind. Je hoort weleens dat een van de ouders hun kind(eren) niet meer mag zien, zonder dat er duidelijke aanwijzingen voor zijn. Dat beïnvloedt het leven van die ouder sterk. Maar wat als het kind zelf een van de ouders verstoot onder invloed van de situatie, de omgeving en van de ouder die het kind opvoedt? 

Geschreven vanuit eigen ervaring

In het boek Ouderverstoting vertelt de auteur onder pseudoniem wat het met hem heeft gedaan dat hij een van de ouders verbannen heeft uit zijn leven toen hij heel jong was en wat voor levenslang effect dat op hem als kind, maar ook als volwassene heeft gehad en nog steeds heeft, terwijl hij nu zelf vader is. De auteur vertelt: “Ik gebruik een pseudoniem omdat de situatie nog steeds zeer precair is, ook al heb ik gelukkig voorzichtig weer contact met de ouder die ik verstoten had.” 

Gun het kind beide ouders

Hoe belangrijk het is om een kind, zelfs na een scheiding, het contact met beide ouders te gunnen, blijkt eens te meer uit dit waargebeurde verhaal. Het kind mag nooit de dupe worden van een conflict tussen volwassenen waar het zelf geen schuld aan heeft, maar waar het, vaak onbewust, een kant opgestuurd wordt die grote gevolgen heeft. Er bestaat veel verborgen leed waar in dit boek over geschreven is.

Over het fenomeen ouderverstoting is uit wetenschappelijk oogpunt wel wat gepubliceerd, maar er is nog geen echt, toegankelijk verhaal over geschreven, waarin zo duidelijk in verteld wordt hoe een kind ongewild een bepaalde richting in is geduwd. Open en eerlijk schrijft de auteur over zijn belevenissen en de moeilijkheden die hij en veel kinderen met hem ondervinden als buiten hun schuld om de ouders in een vervelende scheiding terechtkomen.

Het boek Ouderverstoting van Felix Hoek is onder andere geschreven voor (gescheiden) ouders om in te zien hoe het niet moet en voor kinderen in eenzelfde situatie zodat ze er een naam aan kunnen geven en, misschien nog veel belangrijker, iets herkennen van hun eigen situatie en zien dat ze er niet alleen in staan. 

Winactie boek Ouderverstoting

Wij mogen 2 exemplaren van dit boek weggeven. Laat in een reactie weten waarom dit boek juist voor jou van belang is. Wij maken op 2 maart de winnaars bekend.

REACTIES

Mendi de Bruijn - 16 feb 2021

Ik zou dit boek heel graag willen geven aan ouders die te maken hebben met ouderverstoting. Er is in mijn praktijk als scheidingscoach/Familiemediator een enorme toename aan dossiers waarbij ouderverstoting speelt. Het boek is dan ook zeer welkom!

    Felix Hoek - 18 feb 2021

    Beste Mendi, Fijn dat je er beroepsmatig aandacht aan wil besteden. Op welke manier wordt er aandacht besteed aan ouderverstoting binnen uw bedrijf? Groeten, Felix

Irene - 16 feb 2021

Dit boek ontbreekt zeker nog in mijn collectie! In mijn praktijk voor samengestelde gezinnen kom ik steeds meer in aanraking met situaties waar de echtscheiding zo heftig was dat ouderverstoting om de hoek komt kijken. Ik vind het belangrijk hier zelf ook inhoudelijk meer van te weten om zo de mensen die er mee te maken krijgen te kunnen informeren en te attenderen op het boek.

    Felix Hoek - 18 feb 2021

    Beste Irene, Wat een mooi doel. Ik denk ook dat de hulpverlening een grote rol speelt in de voorlichting over het ouderverstotingssyndroom. Het is voor mensen die er niet mee bekend zijn onbekend terrein. Ook is het zo enorm gecompliceerd. Er zijn allerlei wegen naar ouderverstoting. Een goede voorlichting in een vroeg stadium van de verstoting, of zelfs bij vechtscheidingen waar nog geen verstoting is opgetreden, kan het verschil maken. Groeten, Felix

Tamara Kerssens - 16 feb 2021

Ik zou dit boek heel graag winnen! In mijn rol als Kindbehartiger heb ik helaas regelmatig te maken met ouderonthechting/ouderverstoting. Dit boek lijkt mij heel waardevol om te lezen!

    Felix Hoek - 18 feb 2021

    Beste Tamara, Fijn dat je interesse hebt in het boek! Op welke manier wordt er nu met het ouderverstotingssyndroom omgegaan in je vakgebied? Groeten, Felix

AnnaB - 17 feb 2021

Interessant onderwerp. Ik wil het boek graag lezen

    Felix Hoek - 18 feb 2021

    Dat is fijn om te horen! Groetjes, Felix

Jacqueline - 17 feb 2021

Lijkt me een schitterend boek om te mogen lezen

    Felix Hoek - 18 feb 2021

    Hoi Jacqueline, Bedankt!

Shirley - 17 feb 2021

Ik loot mee lijkt mij een mooie boek.

    Felix Hoek - 18 feb 2021

    Succes! En wie weet...

Nelly - 17 feb 2021

Je kunt je haast niet voorstellen wat het met een kind doet, ook op latere leeftijd. Ik ben benieuwd naar het verhaal van iemand dit dit zelf heeft ervaren.

    Felix Hoek - 18 feb 2021

    Beste Nelly, Daar heb je helemaal gelijk in. Het leed van de ouders is heel erg zichtbaar. Het leed van kinderen kan ook veel later nog komen. Ik zelf heb ongeveer 23 jaar niet bewust ervaren wat het met me gedaan heeft. Daarna kwam alles ineens "boven". Ik ben dan ook blij dat er tegenwoordig meer aandacht voor is gekomen. Groetjes, Felix

wilmsen anita - 17 feb 2021

Ik zou het boek graag lezen

    Felix Hoek - 18 feb 2021

    Dat is fijn om te horen! Wie weet... Groetjes, Felix

Edith - 17 feb 2021

Ik heb er zelf mee te maken d.m.v. mijn huidige partner wiens ex er alles aan gedaan heeft om hun kinderen helaas met succes bij hem weg te houden en dat terwijl hij met zijn kinderen een super goede band had. Hij wil niks liever dan contact hebben maar hij weet niet zo goed wat nou de goede manier is om dit voor elkaar te krijgen. De kinderen zijn inmiddels pubers. De adviezen zijn ook tegenstrijdig die men geeft en krijgt over dit onderwerp van laat ze zelf maar de 1e stap zetten en leg je erbij neer tot ga in de frontale aanval. En dan nog van alles ertussen is. Wat is wijsheid? Hoe krijg je contact zonder ze te beschadigen? Het zou fijn zijn om te lezen hoe een kind dat ervaren heeft en misschien kan hij er wat tips uit halen om het contact met zijn eigen kinderen te herstellen. Ze worden namelijk gemist.

    Felix Hoek - 18 feb 2021

    Beste Edith, Wat een heftig verhaal. Omdat ik mijn vader heb verstoten en inmiddels zelf vader ben kan ik me het verdriet goed voorstellen. Het lijkt me heel moeilijk om mee om te gaan. Ik ben geen hulpverlener die voor dit soort situaties heeft geleerd. Ik denk ook wel dat er geen blauwdruk bestaat om dit probleem in iedere situatie op dezelfde manier op te lossen. Iedere situatie is anders en ieder kind is anders. Wat ik wel kan beschrijven is hoe ik mij als kind voelde en wat er door mij heen ging al die jaren. Dit heb ik ook in mijn boek gedaan. Ik heb uiteindelijk zelf de weg weer naar mijn vader kunnen vinden. Helaas pas na een hele lange tijd. Ik hoop dat de kinderen van je partner die weg ook weten te vinden en wens jullie het beste daarin. Groeten, Felix

    Edith - 23 feb 2021

    Ik denk dat kinderen zich niet bewust zijn van de gevolgen. Zij volgen ....... het lastige is dat je dit als andere ouder wel weet en dat je het ze niet kwalijk wilt nemen en toch .................. is dat gevoel er ook. Ook ouders kennen dat loyaliteitsconflict. Ik ben soms bang dat het nooit meer goed zal komen. Dat het gevoel van "verraad" aan beide kanten altijd zal blijven knagen. Ik vind het fijn om te lezen dat het bij jou wel goed gekomen is. Dank voor je reactie. Ps. Hulpverleners bedoelen het goed maar een ervaringsdeskundige komt toch dichter bij het gevoel ook al is het de andere kant van het gevoel. Ik vind het goed dat jij hier van de andere kant aandacht aan besteed hebt. Dat zal niet makkelijk zijn geweest. Groetjes Edith

Sanne - 17 feb 2021

Het lijkt mij een zeer interessant boek. Ik zou hem graag willen lezen.

    Felix Hoek - 18 feb 2021

    Dankje Sanne! Groet, Felix

Jan - 17 feb 2021

Lijkt me zeer interessant hoe dit proces zich ontwikkeld en wat je er tegen kunt doen.

    Felix Hoek - 18 feb 2021

    Beste Jan, Hoe ouderverstoting tot stand komt is inderdaad een veelzijdig onderwerp. Ik denk dat een tijdige onderkenning veel verschil kan maken. Mij mij was het een sluipmoordenaar. Zowel mijn moeder als mijn vader hadden het niet door.

Jordan - 17 feb 2021

Ik ben erg benieuwd, onbewust gebeurt dit vaak bij een scheiding. Ik denk ook bij ons

    Felix Hoek - 18 feb 2021

    Hoi Jordan, De redenen van de ouderverstoting zijn vaak uiteenlopend. Soms door duidelijk herkenbare negatieve invloeden van de omgeving. Soms inderdaad onbewust zoals je opmerkt. Ik hoop dat het bij jullie op tijd gestopt kan worden. Groeten, Felix

Marian B - 18 feb 2021

Het lijkt me een interessant boek. Helaas komt dit regelmatig voor, fijn dat er een boek over geschreven is. Ik ben benieuwd en zou het graag lezen.

    Felix Hoek - 18 feb 2021

    Bedankt voor de interesse in mijn boek Marian! Groeten, Felix

Koen De Mey - 18 feb 2021

Ik zit midden in een scheiding, die door mijn ex-partner gestuurd wordt in de richting van een vechtscheiding en waarbij ze de kinderen onder haar vleugels neemt met de rug naar mij toe gekeerd. Je kinderen niet zien, een ex-partner die geen regeling wil treffen, alles willen doen om hen te zien maar niet kunnen of mogen,... zorgt voor een meer dan frustrerend gevoel dat je stilaan kapot maakt. Ik ben op zoek naar verhalen die me kunnen ondersteunen en dit boek lijkt me een uitgelezen kans.

    Felix Hoek - 18 feb 2021

    Beste Koen, Wat een vervelende situatie. De haat in de scheiding van mijn ouders heeft mij ook het contact met mijn vader gekost. Ik hoop dat mijn boek ooit terecht komt bij bemiddelingsinstanties zodat ouders zoals jouw ex-partner het kunnen krijgen bij een bemiddelaar. Wellicht kan het een barstje veroorzaken in de strijd zodat het kind weer op de eerste plaats komt te staan. Zelf denk ik wel eens, ouders zijn zelf toch ook kind geweest? Hoe zou je het zelf vinden als je een ouder werd ontnomen, denk ik dan. Ik wens je het beste en hoop dat je ex-partner tot het inzicht komt dat contact met allebei de ouders een recht van ieder kind hoort te zijn. Felix

Inge - 18 feb 2021

Bij ons in de familie hebben wij tot ons grote verdriet te maken met een situatie als deze. Ik ben heel nieuwsgierig naar dit boek. En ervaringen. Je voelt je zo machteloos.

    Felix Hoek - 18 feb 2021

    Beste Inge, Ik heb de gelegenheid gehad aan mijn vader te kunnen vragen hoe hij zich voelde toen hij mij door zijn vingers zag glippen. Ik voelde precies hetzelfde wat jij zegt: machteloosheid. Ik hoop dat het op termijn goed komt in jouw situatie. Groeten, Felix

Jan Prins - 18 feb 2021

Ik weet hoe het voelt om als ouder verstoten te zijn. Maar ik heb geen idee hoe het voelt voor mijn beide dochters.

    Felix Hoek - 18 feb 2021

    Beste Jan, Ik denk dat mijn boek in ieder geval goed weergeeft hoe ik mezelf voelde als kind. Ieder kind is anders, dus hoe je eigen dochters zich voelen hoeft natuurlijk niet hetzelfde te zijn. Het doel van mijn boek is tweeledig. Naast het opwekken van bewustwording onder ouders hoop ik dat het ook bij kinderen zoals jouw dochters terecht komt. Bij mij viel alles op zijn plaats toen ik de documentaire "verstoten ouders" op televisie zag. Het moest me helaas op een presenteerblaadje worden aangeboden. Ik hoop dat het bij je dochters ook zal landen. Groeten, Felix

Astrid - 18 feb 2021

Ik ben benieuwd of ik mezelf herken als kind opgegroeid met 1 ouder na scheiding!

    Felix Hoek - 18 feb 2021

    Hoi Astrid, Wie weet. Wat ik me wel afvraag is of je later nog contact hebt gekregen met je andere ouder, of dat het altijd zo gebleven is? Groetjes, Felix

Yvonne - 18 feb 2021

Ik wil dit boek graag voor mijn zus die door ouderverstoting al 10 jaar niet voor haar kinderen kan zorgen. Ik hoop dat het haar helpt.

    Felix Hoek - 18 feb 2021

    Hoi Yvonne, Mijn boek kan inzichten geven over hoe kinderen zich kunnen voelen tijdens het ouderverstotingssyndroom. Een oplossing heb ik helaas niet als de verstoting al een feit is. De verstoting moet echt doorbroken worden. Bij mij kwam het vanuit mijzelf uiteindelijk. Ik hoop dat je zus op den duur weer voor haar kinderen kan gaan zorgen. Groetjes, Felix

Sara - 18 feb 2021

Elke dag weer proberen hoopvol te blijven, maar je in een uitzichtloze situatie vinden. En m'n puber dochter heeft niet door hoe ze wordt beïnvloed door haar vader, de dagen die veranderen in maanden en straks een jaar. Het is niet te bevatten, een rouwproces ingeduwd worden terwijl je je kind zou kunnen knuffelen en delen met wat zo vanzelfsprekend was. Een kind heeft beide ouders nodig, maar de wreedheid dat de andere ouder bepaalt dat jij mag toekijken hoe je kind je ontnomen wordt. En niemand die ingrijpt of de schade inziet wat het aanricht bij ook een kind op lange termijn, want er was geen sprake van verwaarlozing alleen maar zorgzaamheid en zoals in gewone gezinnen, lief en leed. Maar dit is een horror, dat de andere ouder bepaalt of je je kind nog mag zien. Het leven is voor mij ondraaglijk geworden. Ik zou graag dit boek willen lezen, om hopelijk iets van hoop of inzichten te kunnen vinden...

    Felix Hoek - 18 feb 2021

    Beste Sara, Wat een verdrietige situatie. Je hebt helemaal gelijk in wat je beschrijft. Een kind heeft allebei de ouders nodig. Soms beseft het kind dat alleen (nog) niet. Ik zou er alles voor over hebben om destijds als kind geweten te hebben wat de gevolgen zouden zijn van de ouderverstoting. Helaas beseffen veel ouders ook niet dat een kind allebei de ouders nodig heeft. Eigenlijk beschadigen ze hun eigen kind, dat zou geen ouder moeten willen. Ik wens je het beste toe in je situatie. Ik hoop dat het goed komt.

Angela - 18 feb 2021

Ik zou het boek graag lezen. Mijn zoon van 13 is hoogsensitief. Zijn vader en ik zijn gescheiden. Zijn vader wil/kan onze zoon maar niet erkennen voor wie hij is. Er zijn nu al conflicten en ik ben bang dat het ertoe gaat leiden dat mijn zoon zijn vader gaat verstoten. Wat betekent dat voor zijn verdere leven. Dat is mijn angst!

Gerjan Palm - 18 feb 2021

Hier is dat momenteel helaas ook actueel, door een verhuizing van moeder.

Annet - 18 feb 2021

ik zou het boek dolgraag willen lezen. ik heb in mijn praktijk regelmatig te maken met ouderverstoting of het begin ervan. ik kan de ouders dan een spiegel voorhouden wat het doet met het kind. en dan vertellen vanuit een waargebeurd verhaal.

Anja Blom - 18 feb 2021

Fascinerend en verdrietig; hoe ervaar je dit, hoe beinvloed het je leven

Felix Hoek - 18 feb 2021

Beste Angela, Ik vind het mooi om te lezen hoe jij het beste voor je kind wil en dat je je ervan bewust bent dat een kind allebei zijn ouders nodig heeft. Ik hoop dat je ex-partner zijn hart laat spreken en jullie zoon erkent zoals hij is. Groeten, Felix

Heidi - 18 feb 2021

Ik ben een moeder van twee kinderen. Mijn zoon van 11 jaar wil mij sinds september 2018 niet meer zien en spreken. Sinds die tijd vecht ik al om weer contact te krijgen met mijn zoon. Helaas tot heden zonder resultaat. Ondanks dat ik een advocaat, onderzoek door Raad vd Kinderbescherming, hulpverleningsorganisaties, OTS/gezinsvoogd heb ingeschakeld is het nog niet gelukt, contactherstel tussen mijn zoon en mij. Ik vind het in mijn situatie ongelofelijk dat je met de rug tegen de muur staat en dat je ex de regels bepaalt en niet het dringende advies van de gezinsvoogd opvolgt zoals bezoekregeling naar moeder en alle hulpverlening weigert. Mijn ex zegt wel tegen gezinsvoogd dat hij wil dat er contactherstel zou moeten zijn, maar hij werkt niet mee. Wat moet je dan nog als ouder. Je staat machteloos hierin. De dagen, weken, maanden en jaren gaan voorbij en wat betekent dit voor de toekomst van mijn zoon. Daarom ben ik zo benieuwd naar het boek van Felix Hoek. Wat heeft het met hem gedaan als jongen en nu als volwassene. Waarom heeft hij geen contact gehad/gezocht met de andere ouder, is dat gebeurd door hersenspoeling van de andere ouder? Hoe voelde hij zich als jongen/volwassene om niet de andere ouder te zien/spreken of dacht je er niet aan en stopte je alles weg? Dacht je er ook niet aan zoals bij verjaardagen en feestdagen. Bij het overlijden van bijvoorbeeld je opa en oma of andere familieleden? Deze en andere vragen heb ik nu ook naar mijn zoon, waarom stoot je mij maar ook mijn familie af. Ik ben benieuwd naar je verhaal.

Felix Hoek - 18 feb 2021

Beste Heidi, Aangrijpend om te lezen. Het lijkt me enorm frustrerend wanneer een ouder zegt dat er contact zou moeten zijn, maar er vervolgens geen energie in wil steken en niet wil meewerken. Feit is dat er alleen maar verliezers zijn in zulke situaties. Ik denk dat veel van je vragen terug komen in mijn boek. Ik hoop dat er een ommekeer in je situatie komt. Ik wens je al het goeds daarin. Groeten, Felix

lottie - 18 feb 2021

Omdat dit helaas erg goed uitkomt voor mijn beste vriendin.

    Felix Hoek - 18 feb 2021

    Hoi Lottie, Wat vervelend en lief dat je voor haar reageert!

Carla - 18 feb 2021

Ik zou graag het boek winnen om mijn dochter beter te begrijpen wat er in haar omgaat nu zij zo in de knel zit in de relatie met haar vader en wil meer weten over ouderverstoting. En mogelijk kan ik haar dan begrijpen en helpen en misschien staan er wel tips in voor haar geen idee maar dit boek zou zeker welkom zijn nu ots aanstuurt op ouderverstoting.

Maris19 - 18 feb 2021

Tot het grote verdriet van mijn partner zitten wij nu in deze situatie. Zijn dochter wil hem niet meer zien, ze zegt dat hij haar omkoopt en manipuleert met alles wat hij gegeven heeft en wat hij voor haar gedaan heeft omdat hij van haar houdt (vakanties, kleding etc, wat ze bij haar moeder niet heeft). Ik weet zeker dat dit haar is ingefluisterd door haar moeder. Normaal schat ik situaties behoorlijk goed in, maar ik had niet verwacht dat zij als hoogbegaafd meisje hier niet doorheen zou prikken. Of kan dit nog gebeuren, ze is nl. nog maar 14 jaar? Het doet me pijn om mijn partner met zoveel verdriet te zien. Ik probeer mezelf voor te houden dat zijn dochter dit ook niet expres doet, maar soms heb ik een hekel aan haar door haar leugens en gedrag en daar voel ik me dan weer schuldig over. Om deze reden zou ik graag het boek willen lezen, wat gaat er in het hoofd van het kind om?

Marieke - 19 feb 2021

Ik werk in de kinderopvang en het lijkt me goed, als mijn collega's en ik dit boek lezen.

    Felix Hoek - 23 feb 2021

    Hebben jullie er wel eens tekenen van gezien binnen jullie opvang? Groetjes, Felix

Anne-Laurence - 19 feb 2021

Ik zou dit boek heel graag winnen om er hopelijk tips te kunnen uithalen. Het is voor mij heel hard vechten om mijn dochtertje voor mij te blijven winnen. De papa heeft het voordeel al een oudere dochter uit een andere relatie te hebben. Tussen haar en mij klikt het niet zo goed, daardoor wordt er vaak negatieve invloeden over mij gedeeld met mijn dochtertje. Mijn dochtertje houdt ervan om met haar halfzus te spelen en heeft al vaak aangetoond dat ze niet bij mama wou zijn. Wat telkens opnieuw ervoor zorgt dat mijn hart breekt en ik overladen word met veel verdriet. Ik hoop met dit boek ook steun e' troost te vinden.

Raicha - 19 feb 2021

Beste Felix, Graag doe ik mee om in aanmerking te komen voor dit boek. Redenen hiervoor zijn; - Ik heb zelf te maken heb gehad met ouderverstoting van de ene ouder tegen de andere ouder. Hierin lees ik graag hoe u het heeft ervaren en wat ik hieruit kan leren. - Iemand zeer dichtbij mij heeft een kindje uit een vorige relatie. Dit loopt niet zoals het zou moeten en ben ik opzoek naar een juiste definitie t.a.v. die situatie. Zo heb ik mijn vermoedens en hoop ik middels uw boek deze definitie mede te kunnen vormen. Ik kies er bewust voor om in deze onderbouwing niet in te gaan op de situatie ivm privacy. Dat het geluk met mij is 🤞 Tevens succes gewenst aan een ieder die ook deelneemt aan deze loting 🍀 Hartelijke groet,

    Felix Hoek - 23 feb 2021

    Beste Raicha, bedankt voor het delen van je verhaal. Van de ene ouder tegen de ander? Bedoel je dat jij ook kind was en een ouder hebt verstoten? Succes met het vinden van de juiste definitie. Wie weet is het geluk met je!

Anneliese de Waal - 20 feb 2021

Ik doe erg graag mee voor mijn zus en haar kinderen, zou haar erg graag dit boek willen geven 😊😊 Groetjes Anneliese de Waal

Hetty - 21 feb 2021

Ik ben zo'n kind dat een ouder reeds 30 jaar verstoten heeft. Niemand begrijpt dat. Hoop herkenning te vinden in dit boek.

    Felix Hoek - 22 feb 2021

    Hoi Hetty, Los van de winactie ben ik ook vanuit het kind-zijn geïnteresseerd in jouw verhaal. Er hebben nog niet veel kinderen een boek aangekocht. Mocht je er voor open staan dan ben ik benieuwd naar de situatie hoe jij die beleefd (hebt). Misschien vind ik ook herkenning. Op www.ouderverstotingfelixhoek.com staan mijn contactgegevens.

Christien - 21 feb 2021

Ik zou dit boek heel graag lezen, zowel mijn man als ikzelf hebben te maken met 4 kinderen met contact breuk. Niemand durft het ouderverstoting te noemen maar voor onszelf is dat overduidelijk, welbewust of onbewust. Ik ons nieuwe huwelijk is dit vaak onderwerp van gesprek en vinden we t vooral zo erg voor de kinderen zelf. Heel graag lezen we juist vanuit hen de verhalen zodat we hen beter kunnen begrijpen. Ik hoop dat wij hem winnen! We denken er ook over om het na het lezen ook aan de betreffende ouder te geven ;-)

    Felix Hoek - 22 feb 2021

    Dank voor het meedoen! Denk je dat de betreffende ouder er open voor staat? Groetjes, Felix

Cheyenne - 1 mrt 2021

Ik zou dit boek graag willen ter verbreding van mijn perspectief betreffende ouderverstoting. Momenteel schrijf ik een scriptie over ouderverstoting in gevallen van niet-naleving van de omgangsregeling. Het boek zou mij onder andere kunnen helpen met het definiëren van de term ouderverstoting. Ook is het een mooi middel om ouderverstoting kenbaar te maken. Ondanks dat ik er zelf niet mee te maken heb gehad, vind ik het belangrijk dat dit makkelijker kan worden herkend en aangepakt. Het doel van mijn onderzoek is dan ook het aantonen dat het wel degelijk voor komt, maar niet zo wordt gedefinieerd. Verder onderzoek ik welke middelen effectief zijn om ouderverstoting en daarmee niet-naleving van de omgangsregeling te voorkomen/verhelpen. Met vriendelijke groet

    Felix Hoek - 2 mrt 2021

    Hoi Cheyenne, Wat een goed onderwerp om voor studiedoeleinden te gebruiken. Er is nog veel winst te behalen op dat gebied. In het boek beschrijf ik ook uitgebreid over de omgangsregeling. Groeten, Felix

Profielfoto van Nieuwe Stap

Nieuwe Stap - 2 mrt 2021

Dank je wel voor al jullie mooie, persoonlijke reacties. We hebben de boeken verloot en de winnaars zijn: Edith en Christien. Ik heb jullie een mail gestuurd. Proficiat met het boek en ik hoop dat het jullie mooie inzichten mag geven. Aan de andere deelnemers kan ik zeggen: je kan het boek aanschaffen via de link in de blog. Dan kan het jullie ook die mooie, belangrijke inzichten geven.

I. duchateau - 14 mrt 2021

Ik heb uw boek net uitgelezen. Het is een aangrijpende getuigenis van een kind/man die slachtoffer is/was van ouderverstoting. De Belgische auteur/jeugdpsycholoog Ludo Driesen heeft verschillende boeken en online-columns geschreven over dit thema en hij zegt: “dat ouders elkaar moeten leren respecteren als “MENS” en als OUDER” of zoals u aanhaalt een kind GUNNEN om van beide ouders te houden. Als men een kind bewust of onbewust vervreemdt van één ouder dan neemt men de helft van zijn identiteit weg. Experts ter zake zijn het erover eens dat ouderverstoting “psychische kindermishandeling en ex-partner-geweld is. Om alles goed te begrijpen raad ik aan om het onlangs verschenen boek “EMOTIONEEL GEVANGEN” van Monique Meulemans te lezen, zij belicht aan de hand van talloze voorbeelden alle aspecten van ouderverstoting , ik denk dat u er heel veel van uw eigen situatie in zal herkennen. Het boek van Frénk van der Linden “EN ALTIJD MAAR VERLANGEN “, de liefdesoorlog van mijn ouders is een persoonlijke getuigenis over de impact van ouderverstoting op het leven van een kind/volwassen man. Het is een mooie aanvulling op uw verhaal.

Popko - 23 jun 2021

Hallo, vanwege dergelijke ervaringen als deze zouden we graag deze boek ergens willen kopen. Echter, kunnen deze nergens meer bestellen/vinden... Iemand een idee? Alvast bedankt. Het boek zou ons erg helpen met het verwerken van verstoring.

Angela - 26 sep 2021

Hallo, Ja het is het ergste dat je kunt ervaren als je kind bewust of onbewust ingezet wordt om jou kapot te maken. Ik zie mijn volwassen zoon al 15 jaar niet. Ik heb al vaker contact opgenomen met hem middels Whatsapp maar hij leest mijn berichten wel maar een reactie blijft achterwege. Ondertussen heeft mijn jongste dochter, zijn halfzusje contact met hem en zelfs de ouders van haar vriend wonen naast de vader van mijn verstotende zoon. Ook heeft zij ieder contact verbroken en mij het contact met mijn kleinzoon ontzegd die al ruim 7 jaar wekelijks bij oma logeerde. Deze haatzuchtige houding doet veel pijn. Was al afgewezen door mijn ouders en zo zuinig op mijn kroost. Ik ben al jaren in behandeling voor traumatische ervaringen uit mijn leven. Soms weet je niet meer welke kant je op moet om weer een beetje gelukkig te zijn. Angela

Kirstin - 1 mrt 2022

Graag zou ik dit boek willen winnen en aandachtig willen lezen aangezien ik aan de vooravond sta van het schrijven van mijn scriptie omtrent ouderverstoting. Het boek lijkt mij erg leerzaam en ik zou deze ervaringen graag willen meenemen in mijn scriptie voor mijn opdrachtgever, die graag wil weten hoe er een goede omgang kan worden gerealiseerd waarbij het belang van het kind voorop staat.

Quinten - 2 jun 2024

Geachte meneer Hoek Ik schrijf u met een dringend en oprecht verzoek in verband met uw boek "Ouderverstoting". Ik ben Quinten en zou graag mijn stiefvader en hart onder de riem steken als dank. Mijn stiefvader worstelt al jaren met ouderverstoting en ik zou graag kans willen maken om uw boek voor hem te kunnen kopen. Hij heeft drie kinderen, twee meisjes en een jongen, die inmiddels bijna allemaal de 30 voorbij zijn. Twee van hen hebben zelf al een kindje. Jarenlang heeft mijn stiefvader geprobeerd om een goede relatie met zijn kinderen te behouden, maar zijn inspanningen werden niet voldoende gewaardeerd. Nu ziet hij zijn kinderen niet meer en gaan verjaardagen en feestdagen voorbij alsof het niets is. Hij geeft mij veel, omdat hij geniet van het feit dat ik wel contact met hem heb. Op 7 juni is hij jarig en ik denk dat uw boek een fantastisch cadeau zou zijn om hem te helpen omgaan met zijn situatie. Ik zou het zeer op prijs stellen als ik een exemplaar van uw boek zou kunnen bemachtigen. Ik ben al een tijdje op zoek naar dit boek, maar het blijkt overal uitverkocht te zijn. Hopelijk begrijpt u de situatie en kunt u mij op tijd helpen. Hartelijk dank! Met vriendelijke groet Quinten

    Profielfoto van Nieuwe Stap

    Nieuwe Stap - 3 jun 2024

    Beste Quinten, wanneer je je adresgegevens stuurt naar info@nieuwestap.nl, zorgen we dat het boek naar je toekomt.

Anoniem - 11 nov 2024

Geachte heer Hoek, Is er een mogelijkheid om uw boek te kopen/verkrijgen? Ik ben zelf inmiddels 44 jaar en heb als kind mijn vader verstoten. Op mijn 39ste heb ik al mijn moed bij elkaar geraapt en contact met hem opgenomen, hier zijn voor mij wel dingen duidelijk geworden over hoe mijn moeder ons al die jaren heeft gemanipuleerd. Toch heeft het voor mij niet voor contactherstel gezorgd (om verschillende redenen) ik ben in een zware depressie en PTSS PAS terecht gekomen waar ik me na 2 jaar weer uit heb weten te vechten. Maar gedurende al deze tijd heb ik nooit echt wat gevonden voor de volwassen kinderen, die in mijn ogen, ook het slachtoffer zijn. Ik denk dat uw boek mij zou kunnen helpen om dat laatste stukje verwerking zou kunnen bieden. Ik hoop daarom graag van u te horen waar ik uw boek kan bemachtigen.

REAGEER OP DEZE BLOG

Laat ook van je horen!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


− drie = 0




Veel gelezen blogs

Scheiden en nu? Je scheiding aanvragen, hoe doe je dat? Alles wat je wil weten over alimentatie Partneralimentatie gaat van twaalf naar vijf jaar Alles over partneralimentatie Alles over kinderalimentatie Kinderalimentatie en de nieuwe partner; hier moet je op letten! Alimentatie berekenen 13 tips voor gescheiden ouders 5 super tips voor het opstellen van het ouderschapsplan Co ouderschap, wat houdt dat precies in? Rechten van vader bij de omgangsregeling Toestemmingsformulier om te reizen met kind na scheiding Echtscheiding en hechting bij baby’s en peuters Verwerking van je scheiding Zo heb ik de eenzaamheid na de scheiding overwonnen Wat is een vechtscheiding nou eigenlijk? Wanneer mag ik weer moeder zijn? Frances blogt over ouderverstoting Narcisme in je relatie: herken de 3 fases Gaslighting en narcisme. Hoe ga je daar het beste mee om? Wat doet een mediator nou eigenlijk? Rechten van het kind (12-18 jaar) bij de scheiding Wat is narcisme?

Vlog

Bij een relatiecrisis of conflictscheiding gaat het vaak mis omdat de echte kernproblemen onbesproken blijven, wat leidt tot escalatie en afstand. Met de KernAanpak pakken we juist die onderliggende oorzaken aan. We zorgen ervoor dat de echte issues besproken worden, wat leidt tot beweging en hernieuwde verbinding tussen de partners, of je nu samen verdergaat Lees verder >
Hoi, ik ben Annelies Hulsker en ik nodig je uit om lid te worden van onze Community om in contact te komen met andere ervarensdeskundigen.
Hoi, ik ben Elske Damen, wij willen je helpen om de periode tijdens en na je scheiding net wat makkelijker te maken, ik wens je veel plezier op deze site.