Waarom het slim is om nog één keer samen belastingaangifte te doen na je scheiding
Relatietherapeut Roos Boer geeft tips over hoe je in gesprek blijft
Een scheiding kan je leven flink op zijn kop zetten. Er komt veel op je af en er zijn veel dingen om te regelen. Is de scheiding eenmaal achter de rug? Dan wil je vaak snel door met je leven. Toch is het slim om nog één keer samen belastingaangifte te doen over het jaar van de scheiding. Zo verklein je de kans op fouten en verrassingen achteraf.
Waarom samen belastingaangifte doen?
Een scheiding brengt veel emoties met zich mee. Ook als partners proberen alles zo goed mogelijk te regelen, kunnen verdriet, boosheid of schuldgevoelens een rol spelen. Roos Boer, relatietherapeut en scheidingsexpert (KernAanpak), begeleidt stellen bij de emotionele verwerking van een scheiding. “Vaak zien we dat ex-partners de emotionele zaken van een scheiding nog niet hebben verwerkt en daardoor onhandige keuzes maken op financieel gebied. Een voorbeeld hiervan is het kindgebonden budget. De hoogte van het budget hangt af van waar het kind staat ingeschreven. De ouder met het laagste inkomen, krijgt meestal een hoger kindgebonden budget. Een ander voorbeeld is het doen van belastingaangifte. Als de situatie het toelaat, raad ik het aan om hier samen voor te gaan zitten.”
Om verrassingen te voorkomen is het slim om over het jaar van de scheiding samen als fiscaal partners aangifte te doen in plaats van apart. Als je ervoor kiest om over het hele jaar van de scheiding als fiscaal partners aangifte te doen, kun je nog één keer de inkomsten en aftrekposten gunstig verdelen. Een veelgemaakte vergissing bij apart aangifte doen volgens Ellen Baas, expert bij de Belastingdienst, is de verdeling van aftrekposten voor de eigen woning. “Stel dat jullie als fiscaal partners apart van elkaar de aangifte invullen, maar allebei 100% van de hypotheekrenteaftrek claimen, dan kom je uit op 200%. Dat kan niet en leidt later tot problemen,” legt Ellen uit. “Door samen aangifte te doen, voorkom je dit.”
4 tips: hoe bespreek je financiële zaken?
Relatietherapeut Roos weet dat het samen regelen van de financiën ingewikkeld kan zijn. “Ik zie vaak dat ex-partners vergeten te rouwen om hun relatie. Je neemt ten slotte afscheid van een bepaald toekomstbeeld, een gedeeld huis en je leven samen. Door alle emoties die erbij komen kijken, vraagt samen belastingaangifte doen extra aandacht.” Roos geeft 4 tips om financiële zaken op een goede manier met elkaar te bespreken:
Blijf in het hier en nu. Bespreek de huidige situatie en haal geen oude koeien uit de sloot.
Kom de realiteit onder ogen. Besef dat voor jullie beide de financiële situatie verandert. De hulp van een financieel expert kan hierbij helpen, zeker in complexe gevallen. Ook biedt de Belastingdienst veel hulpmiddelen die je kan gebruiken, zoals de scheiden-checklist.
Geef elkaar erkenning en waardering. Op het moment dat mensen uit elkaar gaan, zien ze vaak alleen de minder leuke eigenschappen van de ander. Door elkaars pijn en zorgen te erkennen, blijft de communicatie open. Ook kan je dankbaarheid uitspreken voor de dingen die er wél zijn geweest. Zo komt er weer balans, wat rust geeft.
Besef dat de financiën emoties oproepen. Vaak wordt gedacht dat je je financiën het beste zo zakelijk mogelijk met elkaar kan bespreken. Echter, emoties zoals angst voor financiële veranderingen spelen mee bij een scheiding. Het is beter om deze emoties te erkennen in plaats van te ontkennen. Loop je daarin vast, ga dan ook hulp zoeken voor de emotionele verwerking.
Maak gebruik van de online checklist van de Belastingdienst
Vul de checklist in om in een oogopslag te zien wat je allemaal moet regelen op het gebied van belastingzaken bij een scheiding. Je vindt hem op belastingdienst.nl/scheiden. Daarnaast kan je persoonlijke hulp krijgen via een van de steunpunten van de Belastingdienst, telefonisch of online. Een afspraak maak je eenvoudig via belastingdienst.nl/langskomen.
“Veel mensen hebben geen ervaring met deze situatie, en er komt veel op je af. Door hulp te zoeken, bijvoorbeeld bij de Belastingdienst, een financieel expert in complexe gevallen of een scheidingsexpert, kun je veel gedoe voorkomen en uiteindelijk ook geld besparen”, aldus Roos.
Lees ook de andere blogs van de Belastingdienst.
REAGEER OP DEZE BLOG