Menu

Tijd voor elkaar maken om je relatie te redden

tijd voor elkaar

Langzaam komt het verkeer weer tot stilstand. File. Hans voelt de stress in zijn lijf. Hij kijkt op zijn horloge. 17.45 uur. Om 18.00 moet hij bij de crèche zijn. Hij heeft het nog zo beloofd aan Marlies, maar op het laatst kwam er toch weer wat tussen op het werk. Het lukt net, nou ja, hij is er 5 minuten later. De leidster is vriendelijk maar hij voelt het verwijt.

Stress

Hans en Marlies hebben allebei drukke banen, een chaotisch huishouden en sociale verplichtingen. Bij het wakker worden is het gelijk al stress. En als ze thuis komen is het al laat, zijn ze moe en de kinderen hebben honger. Hans en Marlies hebben verschillende behoeften.

Marlies wil het liefst eerst wat klusjes afwerken zodat ze aan het eind van de avond nog wat vrije tijd heeft.

Maar Hans wil zich eerst terugtrekken achter zijn krant om tot rust te komen. En als ze in het weekend na alle verplichtingen wat tijd hebben, moeten er eerst nog wat irritaties uitgesproken worden.

Hoe minder tijd, hoe meer er fout gaat

Hoe minder tijd je voor elkaar hebt, hoe meer dingen er fout gaan in je relatie, constateert relatietherapeute Mira Kirshenbaum in haar boek ‘Tijd voor elkaar’. Het is niet zo dat als je minder tijd hebt de goede en slechte interacties in evenredigheid afnemen. De negatieve zaken – de meningsverschillen, de irritaties, de misverstanden- lijken meer tijd op te slokken dan voorheen.

Het zijn de goede dingen waar geen tijd meer voor is. Geen wonder dat veel relaties op de klippen lopen die eigenlijk goed zijn: teveel stress en te weinig tijd. Hoe creëer je meer positieve energie?

1. Zorg goed voor jezelf

Het klinkt paradoxaal, maar je kan pas wat betekenen voor een ander als je eerst voor je zelf zorgt. Laad je accu op. Dit is bijvoorbeeld sporten, joggen, naar de sauna gaan, een dutje doen, yoga, een bad of met de hond wandelen. Bij extreme vermoeidheid kan een weekend of week voor jezelf ook een mogelijkheid zijn. Soms is je accu helemaal leeg.

2. Bevrijd je van oude patronen

Hoe ga je om met conflicten? Wat is jullie patroon? Hierbij wordt het voorbeeld gegeven van grofweg twee types in een relatie: de hond (confronteren) en de duikeend (ontwijken). De hond heeft behoefte om gehoord te worden: de duikeend moet luisteren. De duikeend heeft behoefte zich veilig te voelen, dus de hond moet rustiger en niet zo emotioneel zijn.

3. Bouw vertrouwelijkheid op

Zoek manieren om vertrouwelijkheid op te bouwen, intimiteit te ervaren en van de liefde voor elkaar te genieten in de tijd die beschikbaar is.

Zorg iedere dag voor een moment van verbondenheid (elkaar in de ogen kijken, knuffel, kus). Neem en maak tijd voor elkaar. Spreek af om wat leuks te doen in het weekend. En ja, seks hoort erbij. Maak desnoods een afspraak met elkaar.

4. Niets zeggen of doen wat je relatie zou kunnen schaden

Voorkom stress door je grenzen aan te geven. Leer nee zeggen tegen je baas, moeder en vrienden.

Offer je relatie niet op ten behoeve van je kinderen. Steek tijd in je kinderen èn je relatie. De beste basis voor een gelukkige relatie voor je kinderen later is een gelukkig gezin. Zorg dat je niet over geld hoeft te ruziën. Zorg voor een rekening voor allebei en maak duidelijke afspraken wie wat betaalt.

Herkenbaar? Ik hoor graag je reactie. En vooral, hoe los jij het op?

TAGS :

REAGEER OP DEZE BLOG

Laat ook van je horen!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


− drie = 4




Veel gelezen blogs

Scheiden en nu? Je scheiding aanvragen, hoe doe je dat? Alles wat je wilt weten over alimentatie na je scheiding Partneralimentatie gaat van twaalf naar vijf jaar Alles over partneralimentatie Alles over kinderalimentatie Kinderalimentatie en de nieuwe partner; hier moet je op letten! Alimentatie berekenen 13 tips voor gescheiden ouders 5 super tips voor het opstellen van het ouderschapsplan Co ouderschap, wat houdt dat precies in? Rechten van vader bij de omgangsregeling Toestemmingsformulier om te reizen met kind na scheiding Echtscheiding en hechting bij baby’s en peuters Verwerking van je scheiding Zo heb ik de eenzaamheid na de scheiding overwonnen Wat is een vechtscheiding nou eigenlijk? Wanneer mag ik weer moeder zijn? Frances blogt over ouderverstoting Narcisme in je relatie: herken de 3 fases Gaslighting en narcisme. Hoe ga je daar het beste mee om? Wat doet een mediator nou eigenlijk? Rechten van het kind (12-18 jaar) bij de scheiding Wat is narcisme?

Vlog

Als je de scheiding ingaat met een hoop frustratie, boosheid en een gevoel van wanhoop, loop je het risico in een vechtscheiding te belanden. Roos heeft een nieuwe aanpak. Jullie laten voor een periode van 6 weken het besluit om te gaan scheiden los en gaan met haar onderzoeken wat er mis gaat bij jullie Lees verder > samen verder
Hoi, ik ben Annelies Hulsker en ik nodig je uit om lid te worden van onze Community om in contact te komen met andere ervarensdeskundigen.
Hoi, ik ben Elske Damen, wij willen je helpen om de periode tijdens en na je scheiding net wat makkelijker te maken, ik wens je veel plezier op deze site.