Inhoud blog
“LEUKER KUNNEN WE HET NIET MAKEN , WEL MAKKELIJKER”
Tsja, het kan niet anders dan dat dit artikel gaat over belasting, want wie herkent niet dat bovenstaand al meer dan twintig jaar de slogan van de Nederlandse Belastingdienst is. Haakt u nu niet gelijk af als u het woord ‘belasting’ leest. Ik beloof u ik kan mijn artikel niet leuker maken, maar zal er wel alles aan doen om het makkelijk, leesbaar en duidelijk voor u te houden.
Gevolgen belastingplannen kabinet voor alimentatie
Na de Tweede Kamerverkiezingen van 15 maart 2017 ging de kabinetsformatie van start. Uiteindelijk is op 26 oktober 2017 het Nederlandse kabinet – gevormd door de partijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie – na moeizame onderhandelingen en het sluiten van vele compromissen beëindigd. Uit de coalitieplannen blijkt dat de nieuwe coalitie de belastingen op een fiks aantal punten wil veranderen. In dit artikel wil ik ingaan op de wijzigingen in de inkomstenbelasting die verregaande gevolgen kunnen hebben voor de (partner)alimentatieplichtigen.
Progressief belastingstelsel
In Nederland is er sprake van een progressief belastingstelsel voor inkomen uit werk en woning, waarbij het gemiddeld belastingtarief hoger wordt naarmate het inkomen stijgt. Er zijn op dit moment vier schijven op basis waarvan de hoogte van de inkomstenbelasting wordt gebaseerd.
Inkomsten in Box I – tot AOW leeftijd
IB schijf 1: t/m € 19.982,00 36,55%
IB schijf 2: € 19.983,00 t/m € 33.791,00 40,88%
IB schijf 3: € 33.792,00 t/m € 67.072,00 40,88%
IB schijf 4: vanaf € 67.073,00 52,00%
Van 4 naar 2 schijven in de inkomstenbelasting
Het nieuwe kabinet heeft plannen om in 2019 van vier naar twee schijven in de inkomstenbelasting over te gaan;
- een basistarief van 36,93% over het inkomen tot circa € 68.600,00 en
- een toptarief van 49,5% over het inkomen daarboven.
Voor aftrekposten geldt dat deze uiteindelijk alleen nog aftrekbaar zijn tegen het lage tarief.
Gevolgen betalers partneralimentatie
Nu vraagt u zich misschien af wat dit voor gevolgen heeft voor de partneralimentatieplichtigen. Dat zal ik u uitleggen. Partneralimentatie wordt altijd betaald als een bruto bedrag, hetgeen betekent dat degene die de partneralimentatie ontvangt daar, aan de hand van de eerder genoemde belastingschijven, inkomstenbelasting over dient te betalen en degene die partneralimentatie betaalt kan het als aftrekpost in de aangifte inkomstenbelasting opnemen en krijgt, afhankelijk van de schijf waarin de partneralimentatieplichtige valt, dus een bedrag terug.
Bij de berekening van de draagkracht (wat kan iemand betalen) van de alimentatieplichtige wordt al rekening gehouden met het feit dat de partneralimentatie als aftrekpost in de aangifte kan worden verwerkt, met andere woorden; er wordt rekening mee gehouden dat de alimentatieplichtige een bedrag terugkrijgt. Als iemand thans de partneralimentatie kan aftrekken tegen 52% kan dat straks in de plannen van het kabinet ‘slechts’ tegen maximaal 36,93%; een verschil van 15,07%.
Een rekenvoorbeeld:
Jan is een partneralimentatie verschuldigd aan zijn ex-echtgenote Truus. De hoogte van deze bijdrage is door de rechter bepaald op € 2.500,00 bruto per maand. In de berekening van de draagkracht van Jan is rekening gehouden met het feit dat Jan dit bedrag volledig als aftrekpost in schijf 4 (52%) van de inkomstenbelasting kan opnemen. Dit betekent dat Jan netto een bedrag van € 1.200,00 kwijt is aan partneralimentatie. Truus is over de partneralimentatie inkomstenbelasting verschuldigd. Ervan uitgaande dat Truus geen andere inkomsten heeft, is zij over het ontvangen bedrag aan inkomstenbelasting een bedrag verschuldigd van ongeveer € 950,00, zodat zij netto een bedrag overhoudt van € 1.550,00.
Stijging netto kosten
In de plannen van het kabinet kan Jan de betaalde partneralimentatie niet meer tegen 52% aftrekken, maar ‘slechts’ tegen 36,95%. Dit betekent aldus dat in plaats van € 1.200,00 netto per maand Jan een bedrag kwijt is van € 1.576,25 netto per maand. Een verschil van € 376,25 netto per maand. Jan heeft dus opeens € 376,25 netto per maand minder te besteden. Als u in gedachten houdt dat als uitgangspunt heeft te gelden dat de alimentatieduur 12 jaar bedraagt, kunt u zelf wel bedenken dat het om een enorm bedrag gaat.
Draagkracht alimentatieplichtige
Het nieuwe belastingstelsel heeft dus tot gevolg dat de draagkracht van de alimentatieplichtige aanzienlijk kan afnemen. Dat kan een geldige reden zijn om de rechter een verlaging te vragen. Houdt u de ontwikkelingen dus goed in de gaten en trek tijdig aan de bel want de ervaring leert dat rechters zeer terughoudend zijn in het wijzigen van partneralimentatie met terugwerkende kracht.
REAGEER OP DEZE BLOG