Ah, de belastingaangifte. Het jaarlijkse moment waarop je jezelf vertwijfeld afvraagt wat er niet klopt aan de leuze van de belastingdienst: “Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker”.
Belastingaangifte na de scheiding
Je zou denken dat na al die jaren van samenwonen en samen aangifte doen, het invullen van de belastingaangifte een fluitje van een cent zou zijn. Maar nu moet je plotseling rekening houden met zaken zoals alimentatie en de verdeling van bezittingen en schulden. En laten we eerlijk zijn, als je als stel niet eens samen een IKEA-kast in elkaar kon zetten, hoe ga je dan ooit die belastingaangifte fatsoenlijk invullen?
Fouten
Onderzoek wijst uit dat minstens de helft van de aangiftes van gescheiden stellen ernstige fouten bevatten. Zelfs als deze zijn ingevuld door boekhouders, accountants of belastingadviseurs.
Het lijkt wel alsof de belastingdienst heeft bedacht dat het nog niet ingewikkeld genoeg is om je relatie te beëindigen, dus waarom niet nog een extra laagje erbovenop gooien met ingewikkelde belastingregels?
Als je een goede financieel deskundige scheidingsmediator hebt gehad dan bevat je convenant een paragraaf met aanwijzingen voor het invullen van de belastingaangifte. Als je niet dit geluk hebt gehad houd dan rekening met de volgende 5 valkuilen.
De 5 valkuilen van belastingaangifte na de scheiding
- Vergeten van inkomsten
Een van de grootste valkuilen bij het indienen van belastingaangiften na een scheiding is het vergeten van inkomsten zoals de partneralimentatie. Als er daadwerkelijk betaald wordt onder die noemer dan is het makkelijk. Maar wat als er nog een tijdje gewoond wordt in een huis dat ook nog van de ander is? Dan wordt een deel van het eigenwoningforfait gezien als partneralimentatie. Tenzij er een vergoeding wordt betaald voor het woongenot.
- De juiste aftrekposten
Het is ook belangrijk om alle aftrekposten correct te vermelden zoals hypotheekrente, zorgkosten en kinderopvangkosten. Daarbij is de hypotheekrente een lastig ding. Hypotheekrente is alleen aftrekbaar over het (deel van het) huis dat je eigen woning is. Ben je samen eigenaar dan kan jij maar de helft aftrekken, terwijl je misschien wel de totale kosten voor je rekening hebt genomen. Ook moet je nog wel in de woning wonen. Hier is dan wel weer een overgangsregeling voor in de vorm van een verhuis- en/of scheidingsregeling.
- Fiscaal partnerschap
Een andere valkuil is het foutief invullen van het fiscaal partnerschap. Als je in de loop van het jaar bent gescheiden, ben je fiscaal partner tot de datum van de scheiding. Het is belangrijk om de juiste data te vermelden om problemen te voorkomen. Daarbij is het wel mogelijk om elkaar voor het hele jaar als fiscaal partners aan te wijzen voor het vrij toerekenen van bepaalde aftrekposten om zo’n optimaal mogelijk fiscaal resultaat te behalen.
- Verdeling van bezittingen en schulden
Wat ook best lastig kan zijn is een juiste opgave van bezittingen en schulden omdat hetgeen je in het begin van het jaar nog gezamenlijk bezat in de loop van het jaar verdeeld is tussen jou en je ex-partner. Als je een onjuiste opgave doet, kan dit leiden tot problemen met de Belastingdienst.
- Toeslagen
Tot slot kunnen de toeslagen behoorlijk wat hoofdbrekens met zich meebrengen. Wie had wanneer recht op welke toeslag. Het is soms een heel gepuzzel om dit correct in te vullen. En de belastingdienst is onverbiddelijk. We kennen allemaal de gevolgen van de toeslagenaffaire.
Als je door de bomen het belastingbos niet meer ziet, onthoud dan dat je niet de enige bent. En laten we eerlijk zijn, soms is het gewoon makkelijker om het aan de professionals over te laten. Een in scheidingen gespecialiseerde belastingadviseur kan je helpen bij het invullen van de belastingaangifte en kan ervoor zorgen dat je niet de mist in gaat. Maar dan moet je wel bereid zijn om nu uit te geven wat je uitgespaard hebt ten tijde van je scheiding door niet met een financieel deskundige scheidingsmediator in zee te gaan.
Renata Vermeulen
Lees ook de andere blogs over belastingaangifte.
REAGEER OP DEZE BLOG