Menu

Hoe je je lichaam kunt inzetten om te ontspannen en december licht(er) te maken

ontspannen

Wat betekent december voor jou? Zijn het de donkere dagen voor kerstmis die je liever overslaat? Omdat je je partner mist of (deels) je kinderen? Of juist een fijne tijd waar je naar uitkijkt? Een tijd voor tradities, lichtjes en meer. Of wisselen deze gevoelens elkaar af?

Het mag er allemaal zijn, maar om december licht(er) te laten voelen, deel ik graag deze tips met je. Hele simpele tips. Je hebt er alleen jezelf en je lichaam voor nodig. Ze zijn heel effectief.

1. Gebruik je handen

Je laten masseren is bewezen rustgevend, maar daar heb je iemand anders voor nodig. Je kunt het gelukkig ook zelf. In beide gevallen maak je oxytocine aan, het gelukshormoon. Begin bij je kaken. Daar houden we heel veel spanning vast. Grote kans dat je gaat geeuwen. Dat is goed, dat is ontlading.

Misschien voel je ook ontspanning ontstaan in je bekkengebied. Daar zit de psoas, een spier die aanspant bij stress en waar ook veel emoties liggen opgeslagen. Deze oefening helpt de psoas te ontspannen. Na je kaken ga je verder met je nek, armen, bovenlichaam, benen. Of een volgorde die jij fijn vindt.

2. Gebruik je kaken

Naast masseren kun je je kaken ook bewust ontspannen. Die doe je door je onderkaak met zachte bewegingen horizontaal rondjes te laten draaien, heen en weer te bewegen. Of laat je kaak loshangen. Hiermee geef je je hersenen het signaal dat je in rust bent.

3. Gebruik je tong

Merk eens op waar je tong nu zit. Vaak ‘plakken’ we de punt tegen ons gehemelte. Laat je tong ontspannen liggen, in de ontspannen onderkaak. Een extra signaal van rust aan je hersenen. Je tong ontspannen op je onderlip laten rusten, werkt ook. En vind je dit maar raar of maak je je druk over wat anderen vinden, doe dit dan vooral alleen.

4. Gebruik je armen

Een manier om jezelf te troosten, er voor jezelf te zijn, is: sla je armen om je heen, waarbij je handen je bovenarmen raken. Wrijf over je bovenarmen. Je raakt hiermee je troostplekken aan. Het brengt zachtheid. Ook deze oefening ontspant je psoas en zorgt voor oxytocine.

5. Gebruik je benen

Een andere manier om de psoas te ontspannen, is op je rug gaan liggen met je knieën opgetrokken. Blijf zo liggen terwijl je rustig naar je buik ademt. Als je deze houding lang aanneemt, kunnen er emoties loskomen. Omarm ze, laat ze er zijn, ook dat maakt je leven lichter.

6. Gebruik je ademhaling

Bij stress adem je vaak hoger, sneller, oppervlakkiger. Soms houd je je adem zelfs in. Gelukkig kun je je adem ook gebruiken om rust te creëren. Door bewust met aandacht te ademen. Deze oefening helpt: adem vier of vijf tellen in en vier of vijf tellen uit. Zorg dat de in- en uitademing gelijk is. Blijf zo ademen tot je rustiger wordt.

7. Gebruik je vingers

Als je laag in je buik ademt, kom je nog sneller tot rust. Niet iedereen kan dat zomaar. Een heel makkelijk en leuk hulpmiddel is: je vingers. Als je je duimen tegen elkaar doet, adem je vanzelf hoog in je borst. Dat wil je nu juist niet. Doe daarom liever het volgende: breng je je middelvingers naar elkaar, merk dat je dan in je buik ademt. Leg je je pinken tegen elkaar, dan adem je helemaal onderin in je buik.

8. Gebruik je ellebogen

Als je ligt, kun je je ademhaling heel makkelijk naar je buik brengen door je armen boven je hoofd te leggen. Als je ellebogen hoger zijn dan je schouders, gaat je ademhaling naar beneden.

9. Gebruik je spieren

En wel de PC-spier. Nooit van gehoord? Had ik ook niet; deze spier zit tussen je vagina of prostaat en je anus. Als je deze spier aanspant, breng je de energie en aandacht heel makkelijk naar beneden, naar je lichaam, naar je buik. Weg van je hoofd met alle gedachten, angsten en manieren om controle te willen houden. Span hem even aan en voel dat je energie zakt. Zo kom je in je lichaam, daar waar je kracht zit en je veiligheid.

10. Gebruik je tenen

Een andere manier om van je hoofd naar je lijf te gaan, is wiebelen met je tenen. Dit helpt je om de gevoelens die je voelt te laten zakken. Probeer het maar eens uit bij een spannende film of als je je ergens aan ergert. Of als je iets eng vindt.

11. Gebruik je kin

Merk eens op wat de stand van je kin is. Wijst deze vooruit? De kans is groot. Omdat je wellicht bezig bent met wat er voor je ligt of om je te bewijzen. Helemaal niet raar na narcistisch misbruik. Breng je kind een tikje naar beneden, dus je kruin meer omhoog. Dit brengt rust, dit brengt je in het hier en nu.

Combineer ze met mijn andere tips

Probeer ze een voor een uit, kijk welke jou bevalt. Of kies de juiste voor een bepaald moment. Combineren kan ook. Ik gebruik ze zelf allemaal en ben heel benieuwd hoe jij ze ervaart. Dit zijn tips die je niet alleen in december, maar altijd kunt gebruiken. Via deze link kun je tips lezen die speciaal voor december zijn, en al helemaal als je gescheiden bent en eventueel te maken hebt met een (vermoedelijke) narcist. 

Willy Sietsma

Lees ook de andere blogs van Willy.

REAGEER OP DEZE BLOG

Laat ook van je horen!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


+ twee = 7




Veel gelezen blogs

Scheiden en nu? Je scheiding aanvragen, hoe doe je dat? Alles wat je wilt weten over alimentatie na je scheiding Partneralimentatie gaat van twaalf naar vijf jaar Alles over partneralimentatie Alles over kinderalimentatie Kinderalimentatie en de nieuwe partner; hier moet je op letten! Alimentatie berekenen 13 tips voor gescheiden ouders 5 super tips voor het opstellen van het ouderschapsplan Co ouderschap, wat houdt dat precies in? Rechten van vader bij de omgangsregeling Toestemmingsformulier om te reizen met kind na scheiding Echtscheiding en hechting bij baby’s en peuters Verwerking van je scheiding Zo heb ik de eenzaamheid na de scheiding overwonnen Wat is een vechtscheiding nou eigenlijk? Wanneer mag ik weer moeder zijn? Frances blogt over ouderverstoting Narcisme in je relatie: herken de 3 fases Gaslighting en narcisme. Hoe ga je daar het beste mee om? Wat doet een mediator nou eigenlijk? Rechten van het kind (12-18 jaar) bij de scheiding Wat is narcisme?

Vlog

‘Mijn ouders blijven na de scheiding nog steeds ruziemaken. Wat moet ik met papa en mama? Ze kijken alleen maar naar zichzelf en ik zit er tussenin.’ In deze vlog beschrijft Marloes hoe ze deze jongen van 18 heeft kunnen helpen. Bekijk ook de andere blogs en vlogsLees verder > na de scheiding ruziemaken
Hoi, ik ben Annelies Hulsker en ik nodig je uit om lid te worden van onze Community om in contact te komen met andere ervarensdeskundigen.
Hoi, ik ben Elske Damen, wij willen je helpen om de periode tijdens en na je scheiding net wat makkelijker te maken, ik wens je veel plezier op deze site.