Menu

Wat te doen bij slaapproblemen

Albert Sonnevelt slaapproblemen

Een van de meest voorkomende symptomen bij een depressie is slaaptekort. Dit is erg vervelend omdat je daardoor erg vermoeid raakt en de klachten van somberheid en neerslachtigheid daardoor alleen nog maar erger kunnen worden. Lees daarom onderstaande tips om slaaptekort te voorkomen bij depressie.

Maak je hoofd leeg

Een van de redenen waarom mensen met een depressie slecht slapen en daardoor last krijgen van slaaptekort is omdat ze in bed gaan liggen malen en nadenken. Het is daarom belangrijk om je hoofd zoveel mogelijk ‘leeg te maken’ voordat je gaat slapen. Dit kun je doen doordat je voordat je gaat slapen nog een film kijkt of een boek gaat lezen. De kans is dan groter dat je daarover na gaat denken als je in bed ligt in plaats van over je eigen problemen. Als dit niet werkt dan kun je ook proberen te denken aan iets waar je gelukkig van wordt, bijvoorbeeld een mooie reis die je altijd al hebt willen maken. Stel je voor dat je echt op reis gaat en wat je dan allemaal zou gaan zien.

Probeer je te ontspannen

Als je met een gespannen gevoel naar bed gaat dan is het niet zo gek dat je lastig in slaap komt. Probeer daarom voordat je gaat slapen iets te doen waar je ontspannen van raakt. Een warme douche of een lekker bad werkt altijd heel ontspannend. Bovendien stijgt je lichaamstemperatuur waardoor je automatisch al moe wordt. Als je ook nog eens ontspannende etherische oliën toevoegt die ontspannend werken, zoals lavendel en kamille, dan is de kans groot dat je je helemaal rozig voelt en lekker in slaap valt.

Ga op tijd naar bed

Mensen met een depressie hebben de neiging niet naar bed te willen en daarom veel te laat te gaan slapen. Dit is niet verstandig omdat je je alleen maar slechter zult voelen wanneer je je vermoeid voelt. Ga daarom gewoon op tijd naar bed. Ook als je niet op tijd op hoeft te staan is het belangrijk om niet hele nachten door te halen omdat je ritme dan helemaal verstoord wordt. Probeer daarom een normaal slaapritme aan te houden en sta ook op tijd op ’s ochtends.

Ga sporten

Als je depressief bent heb je waarschijnlijk helemaal geen zin om te sporten maar toch is dit verstandig. Door middel van sport maken je hersenen namelijk serotonine aan waardoor je je een stuk beter zult voelen. Daarnaast werkt het ontspannend en zul je een stuk beter slapen als je ’s avonds gaat sporten.

Vermijd oppeppende middelen

Wanneer je slecht slaapt is het slim om oppeppende middelen te vermijden. Hierbij valt te denken aan cafeïne in koffie, thee en energie drankjes maar ook drugs kun je beter links laten liggen. Vooral ook omdat je bij een depressie al last hebt van een verstoorde hormoonhuishouding is het niet verstandig om drugs te gebruiken.

Gebruik bij voorkeur geen chemische kalmerende middelen

Slaapproblemen hebben altijd een dieperliggende oorzaak. Die los je met medicijnen niet op. Je verlegt daarmee het probleem. Als je echt slecht in slaap komt dan kunnen tijdelijk natuurlijke kalmerende middelen een uitkomst bieden. In eerste instantie kun je homeopathische middelen gebruiken zoals valeriaan of bijvoorbeeld kamille of ginseng thee. Ga ondertussen wel op zoek naar de oorzaak van je slaapproblemen met een deskundige arts, psycholoog of coach.

Wil je slaapproblemen voorkomen of verhelpen?

Je kunt zelf ook veel doen door het verhogen van je mentale en fysieke veerkracht.

Albert Sonnevelt

REAGEER OP DEZE BLOG

Laat ook van je horen!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


− een = 7




Veel gelezen blogs

Scheiden en nu? Je scheiding aanvragen, hoe doe je dat? Alles wat je wilt weten over alimentatie na je scheiding Partneralimentatie gaat van twaalf naar vijf jaar Alles over partneralimentatie Alles over kinderalimentatie Kinderalimentatie en de nieuwe partner; hier moet je op letten! Alimentatie berekenen 13 tips voor gescheiden ouders 5 super tips voor het opstellen van het ouderschapsplan Co ouderschap, wat houdt dat precies in? Rechten van vader bij de omgangsregeling Toestemmingsformulier om te reizen met kind na scheiding Echtscheiding en hechting bij baby’s en peuters Verwerking van je scheiding Zo heb ik de eenzaamheid na de scheiding overwonnen Wat is een vechtscheiding nou eigenlijk? Wanneer mag ik weer moeder zijn? Frances blogt over ouderverstoting Narcisme in je relatie: herken de 3 fases Gaslighting en narcisme. Hoe ga je daar het beste mee om? Wat doet een mediator nou eigenlijk? Rechten van het kind (12-18 jaar) bij de scheiding Wat is narcisme?

Vlog

Als je de scheiding ingaat met een hoop frustratie, boosheid en een gevoel van wanhoop, loop je het risico in een vechtscheiding te belanden. Roos heeft een nieuwe aanpak. Jullie laten voor een periode van 6 weken het besluit om te gaan scheiden los en gaan met haar onderzoeken wat er mis gaat bij jullie Lees verder > samen verder
Hoi, ik ben Annelies Hulsker en ik nodig je uit om lid te worden van onze Community om in contact te komen met andere ervarensdeskundigen.
Hoi, ik ben Elske Damen, wij willen je helpen om de periode tijdens en na je scheiding net wat makkelijker te maken, ik wens je veel plezier op deze site.