Menu

Zit jouw relatie in een neerwaartse spiraal? 5 Gouden Tips om daar uit te komen

2 reacties
relatie in neerwaartse spiraal

Hallo, ik ben Joyce van Dam, 9 Jaar geleden ben ik gescheiden, we hebben twee kinderen, toen pubers van 16 en 18 jaar. Na bijna 25 jaar samen, waren de momenten dat we het goed hadden te tellen. Na een conflict werd het steeds lastiger om het weer leefbaar te krijgen. Of de één of de ander liep te mokken. Dat betekende meestal dat ik degene was die de confrontatie aanging, en des te meer ik probeerde, des te meer de ander zich terugtrok, des te bozer ik werd en des te stiller mijn partner.

Er was geen weg meer terug

Eigenlijk was het onderwerp niet eens meer belangrijk. Het kon gaan over een afspraak niet nakomen, een andere menig over de opvoeding van de kinderen, het klusje wat nog niet was gedaan of iets dat was vergeten. Waar het ook over ging, bij onenigheid volgden we als vanzelf dit patroon. Het leek wel, dat als we een bepaald moment voorbij waren, er geen weg terug meer was.

Bij ons eindigde het in een scheiding, iets dat we allebei voor onze kinderen niet gewenst hadden. De reden voor mij, om me hier als coach in te verdiepen. Niet alleen uit persoonlijke interesse voor wat er anders had gekund, maar ook om te leren hoe dit bij andere stellen te voorkomen. Wat kun je doen als je in die neerwaartse spiraal zit? Is er een weg terug naar het elkaar weer voelen en willen begrijpen?

Een patroon dat opschaalt

Komt het je bekend voor dat het thuiskomen van je partner niet het hoogte- maar eerder het dieptepunt van je dag is? Of dat je met lood in je schoen de sleutel in het slot steek… Nu met het meer thuiswerken, je je partner dingen ziet en hoort doen, die je echt niet begrijpt en ook niet verwacht had? ’s Nachts lig je te piekeren, je voelt je alleen en ’s ochtends slaap je voor je gevoel pas net als de wekker gaat. Toch stel je het gesprek om het er samen over te hebben steeds uit. Er is altijd wel een reden. Te moe, te laat…

In een relatie gaat het er niet om dat er geen meningsverschillen zijn. Het is goed om elkaar uit te dagen en om ideeën uit te wisselen, daar wordt de relatie alleen maar hechter van. Waar het omgaat is hoe het herstel verloopt. Ga je net zoals ik eerder beschreef in een vast patroon dat alleen maar opschaalt, waarin de verwijten over en weer gaan. Of kun je eruit, en sorry zeggen of uitleggen wat er nou zo misging.

Misschien ben je zelfs al een stap verder en betrap je jezelf op gedachtes van hoe het zou zijn als jullie uit elkaar zouden gaan.

5 Gouden tips

  1. Neem je voor dat je geen ruzie maakt waar de kinderen bij zijn. Dat geldt voor alle meningsverschillen met stemverheffing.
  2. Laat het gesprek alleen over dit moment gaan. Niet over gisteren, vorige week, of die keer 3 maanden geleden.
  3. Maak tijd. Vraag aan elkaar wanneer het een goed moment is om te praten. Dat er iets is waar je het graag over wilt hebben. Maak een afspraak waar je je aan kunt houden allebei. En ga er dan voor zitten. Geen telefoon etc. Stellen maken gemiddeld 8 minuten echt contact met elkaar over de dag, dat kan best voor een aantal dagen, maar niet als standaard. Het is belangrijk om van elkaar te weten wat er in je omgaat.
  4. Kijk voor jezelf of je het patroon kan herkennen. Hoe verlopen onenigheden bij jullie? Ben jij degene die zich terugtrekt of ben je juist de aanvallende partij? En wat doe je dan precies. Doe dit voor allebei.
  5. Wat is het vervolg? Als jij dit doet… doe ik meer dat… waardoor jij meer… en ik meer… enz.

Op deze manier kun je een begin maken met het herkennen van jullie vaste patroon. Er zijn veel reden tot conflict te bedenken en net zoveel verschillende relaties. Alleen de patronen zijn meestal hetzelfde. Zo kun je zien dat het patroon de ‘vijand’ is en niet je partner.

Makkelijker gezegd dan gedaan, zeg je nu. 

Daarom hoef je het ook niet alleen te doen. Neem gerust contact op als je vragen hebt. Of we plannen een gratis sessie van 30 minuten.

Joyce van Dam

Succesvol Scheiden Nederland

Ont-wikkeljescheiding.nl

Lees ook de andere blogs van Succesvol Scheiden Nederland.

REACTIES

Maltie - 8 okt 2020

Beste, Ik zou graag een gratis sessie van 30 minuten willen. Patroon zeer herkenbaar, maar weet niet hoe verder te gaan. Ben alllanf bezig met scheiding in mijn hoofd, maar twijfel steeds maar weer.

REAGEER OP DEZE BLOG

Laat ook van je horen!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


vier + = 7




Veel gelezen blogs

Scheiden en nu? Je scheiding aanvragen, hoe doe je dat? Alles wat je wilt weten over alimentatie na je scheiding Partneralimentatie gaat van twaalf naar vijf jaar Alles over partneralimentatie Alles over kinderalimentatie Kinderalimentatie en de nieuwe partner; hier moet je op letten! Alimentatie berekenen 13 tips voor gescheiden ouders 5 super tips voor het opstellen van het ouderschapsplan Co ouderschap, wat houdt dat precies in? Rechten van vader bij de omgangsregeling Toestemmingsformulier om te reizen met kind na scheiding Echtscheiding en hechting bij baby’s en peuters Verwerking van je scheiding Zo heb ik de eenzaamheid na de scheiding overwonnen Wat is een vechtscheiding nou eigenlijk? Wanneer mag ik weer moeder zijn? Frances blogt over ouderverstoting Narcisme in je relatie: herken de 3 fases Gaslighting en narcisme. Hoe ga je daar het beste mee om? Wat doet een mediator nou eigenlijk? Rechten van het kind (12-18 jaar) bij de scheiding

Vlog

Vind jij het ook zo moeilijk om te communiceren met de andere ouder? Wanneer je co-ouderschap hebt afgesproken na de scheiding, is het belangrijk dat je veel met elkaar commi=uniceert. je moet afspraken maken over de kinderen en gezamenlijk de oudergesprekken op school voeren. Wat doe je als je daar moeite mee hebt? Wanneer je Lees verder > parallel ouderschap
Hoi, ik ben Annelies Hulsker en ik nodig je uit om lid te worden van onze Community om in contact te komen met andere ervarensdeskundigen.
Hoi, ik ben Elske Damen, wij willen je helpen om de periode tijdens en na je scheiding net wat makkelijker te maken, ik wens je veel plezier op deze site.