Menu

Hoe ik de donkere periode van mijn scheiding ben doorgekomen, blog van Phil

scheiding doorkomen

Mijn laatste blogs gingen vooral over alle dingen die op me af zijn gekomen in de afgelopen, op moment van schrijven, 8 maanden. Nu ik terugkijk op de afgelopen periode vraag ik me wel eens af hoe ik in vredesnaam door deze periode heen ben gekomen, zonder compleet in te storten, aan de drank/drugs/kalmeringsmiddelen te raken, of toe te geven aan donkere gedachten.

Daarom lijkt het me een goed idee om eens voor jullie op te schrijven wat ik heb gedaan en hoe ik met deze donkerste periode in mijn leven om ben gegaan.

Op de boksbal rammen

De week nadat mijn (inmiddels ex-) vrouw mij onder andere vertelde dat ze niet meer verder met me wilde, merkte ik dat ik vol zat met verdriet, woede, frustratie, onbegrip en onmacht. Vroeger heb ik veel gesport; onder andere voetbal, tennis, fietsen en vechtsport, maar door “het leven” is dat allemaal een stuk minder geworden de afgelopen jaren.

Vooral om mijn woede en frustratie kwijt te raken ben ik een week nadat de “bom” gevallen was via Marktplaats gaan zoeken naar een bokszak om mijn energie op kwijt te kunnen. Aangezien slapen toch amper lukte en ik iedere dag tussen 4 en 6 wel wakker was, stond ik iedere ochtend vroeg al op de bokszak te rammen.

Sporten gaf mij een boost

Er lag nog een fitness matje om oefeningen op te doen, van mijn ex, dus daar deed ik voor de afwisseling ook maar wat buikspieroefeningen en andere spierkracht oefeningen op. In eerste instantie begon ik met 10 minuutjes en dit heb ik opgebouwd naar 20 minuten, soms een half uurtje. Muziekje erbij aan en lekker even knallen en daarna heerlijk onder de douche alles van je afspoelen.

Dit heb ik door-de-weeks iedere dag gedaan en een maand of 3 volgehouden. Omdat ik dit in de ochtend deed kreeg ik daar een boost van waardoor ik veel beter de dag door kwam dan ik zonder dit sporten was gekomen dus dat heeft me enorm geholpen. Op zondagochtend zat ik al vaak op de mountainbike en dat deed ik daarnaast ook nog gewoon. Alles bij elkaar kost het je echt niet veel tijd en levert het enorm veel op, alleen al aan energie! 

Als ik het kan, kan jij het ook!

Het belangrijkste is daarbij dat je jezelf echt moet dwingen om het consequent vol te houden. Ik weet het, dat is niet altijd makkelijk en het is mij heel soms niet gelukt. Geeft niet, zolang je het de volgende dag maar weer oppakt en niet opgeeft! Als ik het kan, dan kan jij het zeker!

Naast het sporten greep ik beschikbare momenten aan om te gaan wandelen. Niet even 2 straten om, maar 45 minuten – een uurtje – het bos in. In de zomerperiode lukte dat in de avonden prima, soms zelfs dagelijks. Je kunt ook op je kont op de bank gaan zitten met een glas wijn (en die neiging is soms heel erg groot) maar geloof me, van wandelen voel je je stukken beter!

Ik voel me fit

Na een maand of 3 (en een kilo of 12 lichter) ben ik iets minder gaan sporten, ik heb het afgebouwd naar 3 keer per week, waarvan 2x per week gecombineerd met hardlopen. Maandag en vrijdag hardlopen + daarna spier-oefeningen en woensdag bokszak en spieroefeningen en op zondag lekker op de MTB.

Op dit moment, 8 maanden verder, sport ik nog 2 keer (hardlopen + spieroefeningen op dinsdag en donderdag) en MTB op zondag en ben ik afgevallen van ongeveer 100 kilo naar een kilo of 84. Ik voel me fit, sterk en energiek. En ik zie er lekker uit 😉

Hoi. Mijn naam is Phil. Ik ben 45 jaar, vader van een zoon van 18 en een dochter van 15. In april 2021 stortte mijn wereld in toen mijn vrouw mij vertelde dat haar gevoelens voor mij weg zijn en dat ze onze relatie wil beëindigen. Graag deel ik in deze blog mijn ervaringen in deze verschrikkelijk moeilijke periode met jullie. Mijn 1e blogpost is geschreven 10 weken nadat mijn vrouw vertelde dat ze niet met me verder wil. Ik wil graag mijn kant van het verhaal met jullie delen, waarbij ik hoop dat andere mensen die in soortgelijke situatie zitten hier steun uit kunnen halen of dat misschien zelfs kan worden voorkomen dat dit bij anderen gebeurt.

Lees ook de andere blogs van Phil.

REAGEER OP DEZE BLOG

Laat ook van je horen!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


− 2 = vijf




Veel gelezen blogs

Scheiden en nu? Je scheiding aanvragen, hoe doe je dat? Alles wat je wilt weten over alimentatie na je scheiding Partneralimentatie gaat van twaalf naar vijf jaar Alles over partneralimentatie Alles over kinderalimentatie Kinderalimentatie en de nieuwe partner; hier moet je op letten! Alimentatie berekenen 13 tips voor gescheiden ouders 5 super tips voor het opstellen van het ouderschapsplan Co ouderschap, wat houdt dat precies in? Rechten van vader bij de omgangsregeling Toestemmingsformulier om te reizen met kind na scheiding Echtscheiding en hechting bij baby’s en peuters Verwerking van je scheiding Zo heb ik de eenzaamheid na de scheiding overwonnen Wat is een vechtscheiding nou eigenlijk? Wanneer mag ik weer moeder zijn? Frances blogt over ouderverstoting Narcisme in je relatie: herken de 3 fases Gaslighting en narcisme. Hoe ga je daar het beste mee om? Wat doet een mediator nou eigenlijk? Rechten van het kind (12-18 jaar) bij de scheiding Wat is narcisme?

Vlog

‘Mijn ouders blijven na de scheiding nog steeds ruziemaken. Wat moet ik met papa en mama? Ze kijken alleen maar naar zichzelf en ik zit er tussenin.’ In deze vlog beschrijft Marloes hoe ze deze jongen van 18 heeft kunnen helpen. Bekijk ook de andere blogs en vlogsLees verder > na de scheiding ruziemaken
Hoi, ik ben Annelies Hulsker en ik nodig je uit om lid te worden van onze Community om in contact te komen met andere ervarensdeskundigen.
Hoi, ik ben Elske Damen, wij willen je helpen om de periode tijdens en na je scheiding net wat makkelijker te maken, ik wens je veel plezier op deze site.