Menu

Liefdesverdriet na je scheiding

Liefdesverdriet

Dit verhaal gaat over liefdesverdriet. Dat klinkt misschien wat puberaal. Toch is liefdesverdriet alom aanwezig tijdens een echtscheiding. Liefdesverdriet is hartenpijn. Pijn in je hart dus

Dit wordt geen somber verhaal. Want er is hoop! Accepteer dat je liefdesverdriet hebt, dan kun je er ook wat aan doen.

Fases van liefdesverdriet

Laten we eerst eens kijken naar de verschillende fases die liefdesverdriet kent:

  1. Ongeloof of ontkenning

Dit gevoel treedt vooral op als de breuk onverwacht is. De bodem wordt onder je voeten weg geslagen. Je wilt niet denken aan hoe het nu verder moet. Je gelooft niet dat jullie relatie echt voorbij is.

  1. Doordringen van de waarheid

Als je enigszins van de schok bekomen bent, zal de waarheid langzaam tot je door dringen. Je wereld ziet er anders uit. Je piekert veel. Waar ging het mis? In deze fase heb je waarschijnlijk even geen zin in sociale contacten. Je hebt genoeg aan jezelf. Dat is niet erg. Probeer je niet helemaal af te sluiten en neem een goede vriend(in) in vertrouwen zodat je je verhaal kwijt kunt.

  1. Boosheid

In deze fase voel je veel boosheid richting de ander. Dit is een veel actievere fase dan de fase hiervoor waarin je meer in jezelf zit. Je jut jezelf op, je briest, je snuift, maakt verhalen in je hoofd, maar of die kloppen? Je gaat tekeer, via telefoon, WhatsApp of live. In je woede gooi je misschien spullen naar buiten of verscheur je foto’s. Je praat slecht over de ander tegen iedereen die het maar horen wil. Deze breuk ligt vooral niet aan jou!

  1. Valse hoop

Je beseft dat de relatie over is. Dat je boosheid wat afgenomen is.  Je voelt je rot en wilt terug naar wat je had. Je gaat misschien zelfs proberen om je ex-partner terug te krijgen en je belooft beterschap. Als je nu contact blijft zoeken wordt er steeds een gedeelte in je hersenen getriggerd. Liefdesverdriet lijkt op een verslaving. Het geeft dezelfde verschijnselen als afkicken. Je kunt niet slapen, je gaat veel eten of je kunt juist geen hap door je keel krijgen, je kampt met onzekere gevoelens. Je bekijkt zijn/haar profiel op social media eindeloos. Het contact zoeken kan zelfs op stalking gaan lijken. Het beloningssysteem in je hersenen vraagt om contact zodat je je net als vroeger geliefd en gewaardeerd voelt.  Maar het contact geeft geen genot meer.

  1. Diep verdriet

Dit is echt rouwen. De realiteit is bij je doorgedrongen. Je mist hem/haar en de leuke dingen die jullie deden. Je moet alleen verder. Dit is de fase van echte hartepijn. Neem de tijd om te rouwen en om afscheid te nemen van deze relatie. Veel slapen is goed in deze fase.

Probeer niet om te zwelgen in verdriet en zelfmedelijden. Daar help je jezelf niet mee. Het is zaak om voorzichtig aan ook weer contact te zoeken met anderen. Mensen om leuke dingen mee te gaan doen waardoor je even je verdriet vergeet.

Sporten en bewegen kan je eigenwaarde een boost geven. Door te sporten komt er endorfine vrij in je lichaam. Hierdoor voel je je gelukkiger. Je hangt moe en lamlendig op de bank. Kom er van af! Sporten geeft je energie en afleiding. Banen trekken in het zwembad, een stuk fietsen of wandelen, een abonnement voor de sportschool om de hoek, alle beweging helpt je om je in je hoofd beter te voelen. Ook het buiten zijn en het extra zonlicht doen je goed.

  1. Acceptatie

Je denkt steeds minder aan je ex-partner. De zon komt achter de wolken tevoorschijn. Je zult je nog wel eens boos of verdrietig voelen maar dit duurt steeds korter. Het klinkt als een dooddoener maar tijd heelt alle wonden. Haal dingen in je huis, die je voortdurend herinneren aan je ex-partner, weg.

Nieuwe dingen oppakken helpen bij het uitbouwen van je zelfbeeld. Ga een cursus doen of pak een hobby op waar je ex-partner niets in zag. Er ligt een zee aan mogelijkheden voor je.

In welke fase zit jij?

Herken je deze fases? Waar zit je zelf?

Blijf je hangen in boosheid of verdriet en wil je weer verder met je leven?  Bel of mail me dan. Ik help je op weg naar de fase van acceptatie waarin de zon weer gaat schijnen.

Lieve groet,

Carolien Roobol

06-36054971

info@succesvolscheidenrijnmond.nl

 

 

 

 

 

 

REAGEER OP DEZE BLOG

Laat ook van je horen!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


9 − zes =




Veel gelezen blogs

Scheiden en nu? Je scheiding aanvragen, hoe doe je dat? Alles wat je wilt weten over alimentatie na je scheiding Partneralimentatie gaat van twaalf naar vijf jaar Alles over partneralimentatie Alles over kinderalimentatie Kinderalimentatie en de nieuwe partner; hier moet je op letten! Alimentatie berekenen 13 tips voor gescheiden ouders 5 super tips voor het opstellen van het ouderschapsplan Co ouderschap, wat houdt dat precies in? Rechten van vader bij de omgangsregeling Toestemmingsformulier om te reizen met kind na scheiding Echtscheiding en hechting bij baby’s en peuters Verwerking van je scheiding Zo heb ik de eenzaamheid na de scheiding overwonnen Wat is een vechtscheiding nou eigenlijk? Wanneer mag ik weer moeder zijn? Frances blogt over ouderverstoting Narcisme in je relatie: herken de 3 fases Gaslighting en narcisme. Hoe ga je daar het beste mee om? Wat doet een mediator nou eigenlijk? Rechten van het kind (12-18 jaar) bij de scheiding

Vlog

Goed communiceren na je scheiding als ouders in plaats van partners doe je met woorden. Maar hoe vind je nou de juiste woorden? Bekijk de vlogLees verder > communiceren na scheiding
Hoi, ik ben Annelies Hulsker en ik nodig je uit om lid te worden van onze Community om in contact te komen met andere ervarensdeskundigen.
Hoi, ik ben Elske Damen, wij willen je helpen om de periode tijdens en na je scheiding net wat makkelijker te maken, ik wens je veel plezier op deze site.