10 tips voor minder stress tijdens je scheiding

bewegen tijdens de scheiding

Scheiden staat in de top drie van meest stressvolle gebeurtenissen. Wat kun je doen om de stress hanteerbaar te maken en jezelf zo rustig en gezond mogelijk door deze moeilijke periode heen te loodsen? We geven je hier 10 tips om je voeding en beweging te veranderen zodat je minder stress ervaart.

Tien tips voor minder stress tijdens je scheiding

Balans

Zorg goed voor jezelf! Hou jezelf in balans met een gezonde leefstijl. Blijf sporten en gezond eten. Ga op tijd naar bed. Doe ontspanningsoefeningen of lees een goed boek. Praat met vriendinnen, dans en geniet van alles dat wel goed gaat in je leven. Hoe moeilijk dit soms ook zal zijn, zorg dat je een tegenhanger vind voor alle stress. Hou jezelf in balans, dan hou je het veel langer en makkelijker vol!

Sporten

Ga trainen. Door stress produceert je lichaam bepaalde hormonen waardoor je je opgejaagd voelt; adrenaline en cortisol. Tijdens het sporten produceert je lichaam de tegenhanger, endorfne. Hierdoor voel je je beter. Sporten verhoogt bovendien je weerstand en het is de perfecte uitlaatklep. Even je verstand op nul en lekker zweten lucht enorm op. Daarna kun je er niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk weer tegen aan!

Oefeningen

Doe iedere dag iets van ontspanningsoefeningen. Yoga, tai-chi, gi-gong of een vorm van meditatie. Het is belangrijk dat je een manier vind die bij je past om zoveel mogelijk rust te vinden als tegenhanger voor alle stress. Tien minuten per dag stil zijn en naar binnen keren is al genoeg om jezelf te ‘herpakken’. Ben je niet alleen? Het toilet is de ideale plek om je even terug te trekken. Ook op je werk!

Voeding

Bepaalde voedingsmiddelen verergeren stress. Cafeïne is daar een van. Drink minder of geen koffie, zwarte thee en cola en pas ook op met chocola. Van cafeïne word je onrustig en ga je slechter slapen, en dat terwijl je door alle stress juist meer slaap nodig hebt! Hou het bij twee kopjes per dag en drink verder alleen kruidenthee en water.

Suiker en alcohol

Andere ‘triggers’ zijn snelle suikers en alcohol. Zij veroorzaken een ‘stress’ reactie in je lichaam waardoor je je nog slechter gaat voelen. Alcohol voorkomt dat je in je diepe slaap komt waardoor je niet goed uitrust. Slaapgebrek veroorzaakt ook weer stress dus zorg er voor dat je goed en diep slaapt. Eet veel groente en fruit, drink veel water. Hou je lichaam op de rails met goede voedingsstoffen, daar heeft het tijdens een periode van stress extra veel behoefte aan

Antidepressiva

Eet anti-stress voedsel om je humeur een boost geven. Omega 3 en vitamine D zijn bekende natuurlijke antidepressiva, evenals B12. Regelmatig een portie vette vis, lijnzaad, walnoten, sojabonen en groene groenten helpen je jezelf op de rails te houden. Voeg iedere dag een van deze producten toe en je zult je rustiger en energieker voelen.

Antioxidant

Vitamine C is een sterke antioxidant die helpt je cortisol (stresshormoon) te verlagen. Veel vers fruit zoals citrusvruchten, bessen en kiwi’s en groene groenten zoals spruitjes en broccoli. Hou ook je bloeddruk onder controle door wat meer nootjes te eten (ongebrand en ongezouten). Krijg je meteen een portie gezonde vetten en vezels binnen!

Koolhydraten

Ook koolhydraten helpen je om je goed te blijven voelen. Ze zorgen er voor dat je lichaam serotonine aanmaakt. Serotonine wordt ook wel je gelukshormoon genoemd. Eet alleen meervoudige koolhydraten zodat je ook veel vezels binnen krijgt en je bloedsuikerspiegel in balans blijft, waardoor je gelijkmatigere energie hebt. Volkoren producten, zilvervliesrijst, teff, spelt, boekweit en havermout zijn allemaal prima opties om je voldoende energie te geven.

Sociale contacten

Onderhoud je sociale contacten. Mensen met veel sociale contacten blijken beter tegen stressvolle situaties te kunnen dan degenen die er helemaal alleen voor staan. Contact met anderen bevordert de aanmaak van oxytocine, een stress reducerend hormoon. Bel vriendinnen of familie, ga naar een club of vereniging. Afleiding en gezelligheid geven je lichaam en geest even rust en zo kun je jezelf opladen voor wat er nog komen gaat. Ga je gevoelens van eenzaamheid te lijf en het idee dat je er alleen voor staat. Begrip van anderen vermindert onrust gevoelens.

Lachen

Last but not least: Blijf lachen! Klinkt misschien een beetje suf maar een avondje comedy kijken of slap van de lach over de grond rollen met je vriendinnen geeft je zo’n enorme boost aan gelukshormonen, dat je er weer dagen tegen aan kunt. Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

Bron: Telegraaf.nl

REAGEER OP DEZE BLOG

Laat ook van je horen!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


3 × een =

Vlog

Geslaagd en gescheiden ouders? Een mooie vlog voor de ouders van kinderen die eindexamen gedaan hebben. Ouders: denk eraan dat dit voor je kind een onvergetelijke dag en ervaring moet worden. Maak er een feestje van! Klik op onderstaande link voor de vlog: Geslaagd en gescheiden ouders?  

geslaagd en gescheiden ouders